ב”היסטוריה על המפה” נפתח מדור חדש לתיעוד מגדלי המים הרבים הפזורים ביישובים ובערים ברחבי הארץ.

מדי פעם יעודכן המדור עם סיפורי מגדל וכמובן תמונות.

והפעם: מגדל המים בקיבוץ נגבה.

מגדל המים המנוקב בקיבוץ נגבה - צילום: אפי אליאן
מגדל המים המנוקב בקיבוץ נגבה – צילום: אפי אליאן

מגדל המים של קיבוץ נגבה הוקם בשלהי שנות השלושים, כחלק מבניית הקיבוץ בידי מייסדי הקיבוץ. השימוש העיקרי שלו היה כאמור אגירת מים לטובת דיירי הקיבוץ ומעבר לכך שימש כנקודת תצפית, נקודת איתות וקשר עם הקיבוצים והיישובים הסמוכים ואף בעת הצורך עמדת ירי לעבר גורמים עויינים. 

קיבוץ נגבה הוקם בחודש יולי 1939 כחלק ממסגרת יישובי “חומה ומגדל”. את הקיבוץ הקימו חברי “השומר הצעיר” שהגיעו מפולין אשר חברו לקבוצת “גרעין” שעלו מרומניה. 

את הסיוע וההדרכה הראשונית בהקמת הקיבוץ ביצעו אנשי קיבוץ גבעת ברנר אשר כבר אז נחשבו כקיבוץ מצליח וגדול בשפלת החוף. 

במהלך מלחמת העצמאות בשנת 1948 , ספגה מדינת ישראל הצעירה מהלומה קשה מהמצרים, אך חייליה ואזרחיה הטריים עמדו היטב מול התוקף ובניהם גם חברי קיבוץ נגבה. 

קיבוץ נגבה היה במיקום הדרומי ביותר במדינת ישראל כיישוב יהודי – מה שהביא את התקיפה הראשונה ע”י המצרים בפלישה הגדולה ב-15 לחודש מאי שנת 1948.  הכוחות המצריים השתלטו על תחנת משטרת עיראק סווידאן (כיום מצודת יואב – ראה תיעוד פרוייקט טיגארט).

לאחר שהשתלטו המצרים על התחנה, החלו לבצע ירי מאסיבי לעבר הקיבוץ הסמוך ולנסות להכניע את יושביו. הירי פגע בבתי הקיבוץ ובמגדל המים שהיה כנקודת הגובה הבולטת ביותר מהצד המצרי. בתגובה לירי ירדו חברי הקיבוץ לתעלות ובונקרים שחפרו זמן קצר לפני כן, פעולה שהביאה להגנתם ורבים ניצלו משום כך.

המצרים הפציצו אינספור פעמים את הקיבוץ, מצד האויר, היבשה ואף רגלית ע”י חיילים שניסו להכנס לשטח היישוב. מגדל המים הופגז אינספור פעמים עד שיצא מכלל שימוש ולא יכול היה לאגור המים כפי שנועד לעשות. 

לאחר כשלושה חודשים של נסיונות תקיפה רבים מצד המצרים כלפי היישוב, יצאו אנשי הקיבוץ למבצע משולב עם חטיבת גבעתי בו ניסו לכבוש את תחנת המשטרה לא פחות משמונה פעמים (הסיפור המלא כאן) בעת הנסיון השמיני , הצליחו לכבוש את המצודה מידי המצרים ולהניס אותם אותם. לימים נקראה תחנת המשטרה הבריטית “מצודת יואב”. 

בתום הקרבות על תחנת המשטרה “עיראק סווידאן” הצליחו להפסיק את ההפגזות על הקיבוץ. אנשיו יצאו מהבונקרים והתעלות והחלו לשקם את המבנים ההרוסים. למען ההיסטוריה ותיעוד הקרב על קיבוץ נגבה, הוחלט שלא להרוס את המגדל אלא להשאיר אותו כתיעוד לתופת שעבר הקיבוץ. 

איך מגיעים?

מצומת מלאכי (צומת קסטינה) נוסעים על כביש 3 לעבר אשקלון. לאחר שעוברים את מרכז שפירא ומשואות יצחק, מגיעים לצומת נגבה, פונים שמאלה עד לכניסה ליישוב (נסיעה של מס’ קילומטרים).