ח'רבת סמארה העומדת על הגבעה המשקיפה על נחל אלכסנדר ומצד שני אל איזור מכמורת, הינה מבנה בעל קשתות שנשמר יחסית טוב לתקופתו. המבנה עומד על גבעת כורכר מעל שטח הנחל.

על פי הסיפורים , המבנה היה חלק מביתם וחוותם של משפחת סמארה , משפחה שומרונית ששלטה באותה תקופה באדמות בגזרה בה כיום שוכנת שמורת הטבע של נחל אלכסנדר,על פי הממצאים במקום, החווה הוקמה בין השנים 1800 ל-1900 לספירה, ונבנתה למעשה על שרידים של של חווה מהתקופה הרומית. על פי הסיפורים ,כמו כן על פי המקורות, השלטון הטורקי ששלט אז בארץ ישראל , קבע כי המקום יהיה סוג של תחנת מכס ומעבר , אשר שימשה לגביית מס על האבטיחים ושאר התבואה שעברה במקום לעבר מדינות הים התיכון. סוחרים אשר היו מעבירים את סחורתם כדרך התחנה, היו ממשיכים את דרכם על רפסודות לעבר נמל הסחורות במכמורת ומשם לרחבי העולם.

נמל הסחורות במכמורת היה קרוי בפי המקומיים באותה תקופה מינת אל בטיח. בין הסוחרים שפעלו לאורך זמן במקום היה אסכנדר אבו זבורה אשר היה סוחר באבטיחים מישראל למדינות המזרח התיכון.

ח'ירבת סמארה על ראש גבעת הכורכר בשמורה
ח'ירבת סמארה על ראש גבעת הכורכר בשמורה – צילום: אפי אליאן

איך מגיעים?

כביש 2 לכיוון צפון , עוברים את מחלף ינאי, לאחר נסיעה של דקות ספורות צפונה, תעלו על גשר אשר מתחתיו זורמים מי הנחל, בסמוך ישנה פנייה ימינה המובילה אתכם לדרך המובילה מתחת לגשר. במקום ישנו חניון מוסדר ממנו ניתן להגיע רגלית למרבית האתרים במקום.

הכניסה למקום חופשית ואינה כרוכה בכל תשלום. המקום פתוח בכל ימות השנה.

 


הצג מפה גדולה יותר