יש רכבת בקרית מלאכי ? (גשר הרכבת הטורקי)

כן , זו לא טעות , אמנם לא כיום אבל … היתה רכבת בקרית מלאכי , למעשה מסילת רכבת שחצתה את מה שהיום נחשב שטח העיר קרית מלאכי, מאיזור נחל שורק ועד לניצנה שבנגב. 

את פסי הרכבת הללו לא סללו אנשי רכבת ישראל ובטח לא ממשלת ישראל, אלא על ידי העותמנים ששהו בארץ ישראל דאז. 

גשר הרכבת הטורקי – נחל האלה – צילום: אפי אליאן

גשר הרכבת הטורקי , שוכן בין היישוב כפר אחים לבין קרית מלאכי , הגשר הינו השריד מבין הבודדים שנותרו מקו הרכבת הטורקי. 

הקו נסלל בראשית מלחמת העולם הראשונה על ידי העותמנים, זאת על מנת לאפשר אספקה סדירה של כלי לחימה ציוד רפואי ומזון לכוחות התורכים והגרמנים באותה תקופה.

קו הרכבת נסלל בשנת 1917 מאיזור נחל שורק (ואדי צרר) וחצה את שפלת החוף הדרומית עד לאיזור ניצנה, על פי המקורות הוברר כי בניית הקו היתה אמורה להמשך עד סיני ואף לחצות את תעלת סואץ, אך מסיבות כלשהן בניית הקו נעצרה באיזור ניצנה.  

מסילת הברזל נבנתה בתכנון גרמני / טורקי וחצתה אתרים רבים ומוכרים כגון נחל לכיש, נחל האלה , גוברין ולכיש. המסילה שחלפה בעיר קרית מלאכי חצתה למעשה את מפעל פקר פלדה השוכן צפונית לקרית מלאכי , המשיכה דרך שטחים חקלאיים השייכים כיום לבאר טוביה , כפר ורבורג ואף משואות יצחק,  

משם – לאשקלון ועזה. 

גשר הרכבת הטורקי בנחל האלה – צילום: יניב .ש

 

גשר הרכבת הינו שריד אחרון הגלוי לעין שנותר בסביבת העיר, הגשר נסלל מעל ואדי נחל האלה, אשר במערבו נשפך לנחל לכיש. הגשר בנוי בצורת שתי קשתות רחבות מאוד, מה שנתן תנועה חופשית של מים בעיקר בימי החורף הגשומים. 

במשך שנים רבות שימש הגשר למעבר כלי רכב חקלאיים ובכלל להולכי רגל בין הפרדסים הסמוכים של כפר אחים לאיזור התעשיה של קרית מלאכי. 

במהלך חמשת השנים האחרונות, החל שינוי במבנה איזור התעשיה הסמוך לגשר, ועסקים שונים ומשונים נפתחו בסביבתו. לאחרונה אף זוהה עסק מחזור מתכות אשר הניח על הגשר פסולת ברזל רבה אשר עלולה היתה לגרום לנזק. 

בסוף חודש מאי החלו אלמונים להניח פסולת כבדה על הגשר, במהלך שיטוט במקום התגלתה ההשחתה ומפה הועבר דיווח מצולם ומהיר לאנשי המועצה לשימור אתרים, לא חלפו מספר ימים  והגיעו למקום פקחים מטעם המועצה לשימור אתרים והבחינו בהשחתה שבוצעה במקום ופעלו בהתאם לחוק מול הפוגעים במבנה ההיסטורי. 

במהלך הביקור דאגו להסיר כל פסולת שהונחה על הגשר ובכך הצליחו לשמור על מבנהו היציב של הגשר. 

במהלך הביקור במקום התבשר כי המקום מיועד לשימור, פיתוח ושינוי מהותי לזכר הנקודות ההסטוריות הרבות שבסביבת הגשר. 

במקום מתוכנן מסלול רכיבת אופניים שיתחיל באיזור חניון בית העלמין של כפר אחים , יבצע עיקוף שייכנס חלקית לתוך היישוב עצמו , ממנו יוביל לאיזור הגשר , לאורך נחל האלה , יחלוף בין עצי האקליפטוס הישנים ומשם לעץ "אשל" גדול השוכן על חורבות אתר צלבני ומשם חזרה לחניון. 

עוד תכנונים רבים למקום, כגון סלילת שבילים לטיול ורכיבה, ספסלים לפיקניק ועוד. אורך המסלול המתוכנן הינו כ-2.5 קילומטר ויהיה מיועד לכל המשפחה. 

גשר הרכבת הטורקי במבט ממערב – צילום: אפי אליאן

בשלהי מלחמת העולם הראשונה , נכבשה מסילת הברזל מידי הטורקים על ידי פרשים אוסטרליים וניו זילנדים המשתייכים לאנז"ק אשר היו בפיקודו של הגנרל אלנבי. 

גשר הרכבת הטורקי הוא השריד האחרון שנותר על תילו ולדעת רבים נחשב כמדהים ביופיו ובאופן בנייתו ביחס למבנים אחרים אשר השתייכו לציר הרכבת הטורקית. 

תחקיר ארכיאולוגי אודות הגשר בכפר אחים

במהלך חודש אפריל 2008 התקיימה הרצאה במכללת אחווה בשיתוף מרכז יעקב הרצוג וגורמים נוספים בנוגע לשיטת הבניה של גשר הרכבת ושאר מבנים בני אותה תקופה. ההרצאה התקיימה תחת יום עיון "טבע היסטוריה ותיור בנחל לכיש". 

במסגרת יום העיון העניק הארכיאולוג יעקב הוסטר הרצאה שעיקר התייחסותה היה לגשר הרכבת הטורקי הסמוך לקסטינה. 

כותרת ההרצאה היתה "מתי נסעה הרכבת הטורקית ליד מרכז שפירא" , בהרצאה המדוברת סופר רבות על הגשר ונתיביו. 

יום לאחר מכן , בוצע סיור בעל רב משתתפים אל מתחם גשר הרכבת הטורקי שעל נחל האלה, מאז המקום מתויר רבות על ידי מתעניינים ששמעו על ההסטוריה של הגשר. 

גשר הרכבת הטורקי – אופן הבנייה – צילום: אפי אליאן

 

במהלך ההרצאה אודות הגשר ופרטיו , ציין הארכיאולוג יעקב הוסטר מרשות העתיקות מספר נקודות מעניינות אודות הגשר ומבנים השייכים לרכבת הטורקית.

  • הגישה שבה בוצעה הבנייה של הגשרים תמיד היתה באופן ישר מעל ערוצי הנחל , מה שלעיתים קרובות גרם לפיתול בתוואי מסילת הברזל. 
  • העדרותם של ממצאים המעידים על מסילת רכבת מלמדים כי מסילת הברזל הראשונה הונחה על תשתית רדודה וזולה , כך שבתקופת המנדט נאלצו לבנותה מחדש בתוואי. 
  • הגשרים נבנו מאבנים כבדות יחסית לתקופה, אבני גיר שאותם היו צריכים לחצוב הרחק מנקודת הבניה, זאת למרות שבסביבת הבניה נמצאו אבני כורכר רבים שעשויים היו להוות תחליף איכותי לא פחות. עם זאת מפעם לפעם נמצא שימוש באבני כורכר וסלעי חוף שונים אך בודדים. 
  • בעת בדיקת מבני הגשרים הובחן כי לא בוצע חיזוק כלשהו באמצעות ברזל מזויין, זאת למרות שבאותה עת היה נהוג לבצע חיזוק באמצעות מוטות ברזל. ככל הנראה הדבר מעיד על תארוך שונה לבניית הגשרים. 
  • בוני המסילה והגשרים הקפידו יותר על אסתטיקה מאשר על אבנים מחוזקות, עיקר הבניה האיכותית התמקדה מחזית הגשרים שתראה בצורה מושלמת ונקייה, זאת הודות לאבנים המסותתות שעימן בנו את צורת הגשר. 

 

ניתן דגש על אופיו ומראהו של הגשר – גשר הרכבת הטורקי – צילום: אפי אליאן

חלקים נוספים של קו הרכבת הטורקי

לא נותר כמעט זכר ברור לקו הרכבת מעבר לגשר בנחל האלה. עד לפני מספר שנים, היו שרידים של גשר נוסף שעמד מספר קילומרים דרומית לגשר הנ"ל , בסמוך ליישוב משואות יצחק. במהלך ביקור במקום הוברר כי השרידים כבר לא קיימים וטרם ברורה הסיבה להעלמותם, 

מרחק של כקילומטר נוסף על כביש 3 דרומה, ישנו גשר בעל 2 קשתות , אשר עשוי בטון , ישנה סבירות שהיתה חלק מקו הרכבת המדובר, אך כאמור – הפרט אינו מאומת לשעה זו. 

כמו כן , ישנן שמועות רבות משכבר השנים על חלקים מקוריים של פסי הרכבת הטורקית , אשר עימם בנו את קורות הגג של הרפת והמוסך המקומי ביישוב משואות יצחק. על פי אותם מספרי שמועות נאמר כי הפסים נלקחו מקו הרכבת שעבר במקום בשנת 1918 באיזור המטעים של היישוב, 

כשמועות הקודמות , טרם הצלחתי למצוא את הבסיס להן , אך אני משער שיום אחד אצליח לאתר את השרידים אם אכן נותרו כאלו. 

 

דרכי הגעה למקום

בניגוד לאתרים קודמים שכתבתי עליהם , הדרכים להגעה לגשר מעט מסובכים לכלי רכב פרטיים או שטח ובעיקר מיועדים להולכי רגל, רוכבי אופניים ושאר כלים קלים. 

ניתן להגיע דרך צומת כפר אחים לחניון בית העלמין של כפר אחים , משם באופן רגלי או רכיבה כדרך יער האקליפטוס היישר למול הגשר, עוד דרך נוספת דרך כפר אחים – נכנסים ליישוב ובצומת הראשונה פונים שמאלה עד לכביש הנגמר לתוך הפרדס, הליכה של מספר דקות לעבר דרומה תוביל היישר לגשר הרכבת. 

מקרית מלאכי הגישה הינה בתקופת הקיץ בלבד, כאשר הימים בנחל האלה רדודים עד בלתי קיימים, מעבר מתחנת הדלק באיזור התעשיה, דרך הואדי והליכה לאורך התוואי לכיוון מערב. לאחר שני פיתולים , הגשר יופיע מולכם. 

האתר ממופה בתוכנות הניווט "עמוד ענן" ו – waze, ניתן להעזר על ידיהם בביטחה. 

6 תגובות בנושא “יש רכבת בקרית מלאכי ? (גשר הרכבת הטורקי)”

  1. אפי !!!
    כל הכבוד על הכתבה הנהדרת שלך אח יקר !!!!!!!!!!!!!!
    תבורך !!!!!!!
    אביה.

  2. סיפור מעניין מאוד !

    מצחיק שזה ממש בתוך העיר ואף אחד לא ראה עד היום.

  3. טוב לדעת.

    מה שעשו בעבר אנשים פרימטיביים, כיום אנשים מודרנים לא מסוגלים לבצע אפילו חצי.

  4. אני מכיר את הגשר מילדותי נהגנו לשבת על הגשר ןלראות את זרימת הנחל בחורפים של זמנים רחוקים שהיתה זרימה יפה . והמון פעמים בטיולים בסביבה עברנו מעליו חשבתי שמקורו עותמני, בשל הדמיון לגשר ביבנה .., שנים שלא ביקרתי במקום.. מאוד חששתי שהוא נישכח ואף נהרס .. שמח לראות שעדיין עומד במקום ומאוד שמח שהוא מיועד לשימור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *