היסטוריית המדינה בגלגלי אגד ( מוזיאון הרכב ההיסטורי )

כל אדם במדינת ישראל, בין אם צעיר או מבוגר, ותיק או עולה חדש , מתגייס טרי לצבא או הפנסיונר זכו להכיר בדרך זו או אחרת את הנסיעה באוטובוסים של חברת אגד. יש כאלו שיזכרו את הנסיעה אז בשנות השמונים על המרצדסים בקווים הפנימיים, יש את אלו שעוד נותרו ויספרו על הדרך העולה לירושלים עם הסופר וויט והאינטרנציונל שזכה להיתקע פעמים רבות בחולות הדרום ונוסעיו נאלצו לדחוף אותו החוצה. 

כל הסיפורים הללו לרוב סופרו בתוך משפחות חברי אגד והיו חלק בלתי נפרד מהמשפחה הגדולה. אך יש מקום אי שם במרכז הארץ שמקבץ בקרבו עשרות אוטובוסים מכל המינים שהיו מאז ומעולם בחברת אגד ושם מסופר סיפורם. 

ברוכים הבאים למוזיאון הרכב ההיסטורי – מוזיאון אגד !!! 

הכניסה למוזיאון אגד בחולון - צילום: אפי אליאן
הכניסה למוזיאון אגד בחולון – צילום: אפי אליאן

קצת על המוזיאון

מוזיאון אגד הוא המקום היחידי בארץ, בו עומדים ברצף כמעט כרונולוגי עשרות אוטובוסים ממיטב שנות השירות של חברת אגד במדינת ישראל. האוטובוסים, ניצבים אל מול השער ומחכים למבקרים שבאים מדי יום שישי לצפות בהם, לגעת בהם ולחוש את ההיסטוריה שאופפת את רובם. 

מתחם המוזיאון מכיל בעיקר אוטובוסים, אך לא רק, ישנן גם משאיות שעבדו בשירות קואופרטיב אגד, שלדת אוטובוס ליילנד שמעולם לא הורכב עליה מרכב אוטובוס ואף ציוד מכני ששימש בעבר הרחוק את אנשי התחזוקה במוסכי הארגון. בין לבין תמצאו גם את הסוסיתא (קוביה) נחבאית לה מבין האוטובוסים האימתניים, אחת נוספת מאותו בית יוצר – הכרמל, סימקה שידעה ימים טובים יותר וולקסואגן ישנה ששימשה את אנשי המינהל בימיה הטובים. 

המוזיאון שוכן בפינתו של חניון אגד בחולון, ומשתרע על 4 שורות שלמות של אוטובוסים ולאחרונה אף שורה חדשה העומדת אל מול שערי המוזיאון – זאת בעקבות חוסר מקום בשטח הקיים.  

מדי פעם מונעים האוטובוסים במקום לשם שמירת המכלולים הטכניים שלהם, מבצעים סיבוב בחניון הגדול הסמוך וחוזרים אחר כבוד למקומם לעיתים גם אחרי מקלחת קרירה. 

במקום ישנו צוות מתנדבים אוהבי התחום אשר מגיעים כמעט מדי יום שישי ומעניקים מאהבתם לתחום לטובת שימור ופיתוח המוזיאון. על המוזיאון מנצח באהבה מר נח סלוצקי, אשר הביא את המוזיאון למה שהוא היום. 

צמד ליילנד רויאל טייגר במוזיאון אגד בחולון - צילום: אפי אליאן
צמד ליילנד רויאל טייגר במוזיאון אגד בחולון – צילום: אפי אליאן

בראשית היו גרוטאות

את הקמת המוזיאון , לא הגו מצד אגד למרבה האירוניה, אלא הביקוש הגבוה של מפיקי סרטי קולנוע ישראלים לאוטובוסים תקופתיים עבור העלילה אותה ביקשו לצלם. בעקבות ריבוי הדרישות , הוחלט דאז בשנות השמונים על ידי ראש המזכירות – שלמה לוין, להתחיל במלאכת האיסוף והשימור של אוטובוסים שהיו בשירות אגד מאז קום המדינה.  אז הגה שלמה לוין את רעיון הקמת המוזיאון

מאיפה מתחילים? אוספים מידע על אוטובוסים נטושים.

בעקבות הרעיון להקים את מוזיאון אגד , החל איסוף אינטנסיבי של מידע אחר אוטובוסים שהוצאו משירות ועומדים בתחומי סניפי אגד השונים הפרוסים בארץ. 

איתור האוטובוסים הוטל על יוס'קה שמיר – אז כיהן כמנהל הארכיון ההיסטורי של קואפרטיב אגד, זאת ביצע יחדיו עם מוטי שובל אשר היה חבר אגד בסניף הצפוני בחיפה.  במהלך חיפוש האוטובוסים , הצליחו לשים ידיהם על עשרות אוטובוסים ותיקים ברמת שימור מצויינת , זאת הודות להפיכתם לאוטובוסי סדנא, תחזוקה ואפילו מחסני שירות למוסכי הארגון.
מרבית האוטובוסים שאותרו , נבדקו ומתוכם נלקחו רבים לשם כוונת שימור, כל המיועדים נגררו למוסכי אגד הגדולים, שם פונקו בטיפולים, צביעה מחדש ותחזוקה שוטפת על ידי מיטב המכונאים המומחים של אגד.
האוטובוסים שהובאו למוסכים, הורכבו מחדש, אביזרים רבים שהוסרו במהלך השנים הוחזרו לקרבם, הותקנו אף ספסלים חדשים במקום אלו שנעקרו והותקנו חלונות חדשים במקום אלו שנאטמו.

בעת סדרת השיפוצים הראשונה, יצאו מהמוסך שמונה אוטובוסים משוחזרים ברמה גבוהה, זאת היתה תחילת הדרך של אוטובוסי המוזיאון. 

שמונת האוטובוסים הראשונים זכתה לתגובות חיוביות, הן מצד אנשי הקואופרטיב ואף ממפיקי הסרטים אשר קיבלו בהתלהבות יתרה את השחזורים האיכותיים של המכונות הותיקות. שמונת האוטובוסים הראשונים ששופצו, היו הסנונית הראשונה שפתחה רצף שיפוצים נוספים – בניהם: אוטובוס משוריין שנבנה מחדש לפי שרטוטים מקוריים מתקופת מלחמת העצמאות.  

 האוטובוסים הראשונים שזכו לשחזור, נלקחו במהרה לטובת צילומי סרטים ישראלים שהפכו לשלאגרים בלתי נשכחים בקרב המקומיים, הקיץ של אביה, אסקימו לימון , סוף העולם שמאלה, אלכס חולה אהבה ועוד… האוטובוסים זכו להיות מוצגים בתערוכות , מצעדים , תהלוכות ימי עצמאות וכו. 

ולהתחיל שוב מחדש

רצף השיפוצים בוצע בקצב מהיר מאוד, האוטובוסים שוחזרו אחד אחר השני , לאוסף המצטבר כבר היתה כמות מכובדת של אוטובוסים לשם הקמת המוזיאון, החיפושים אחר האוטובוסים נמשך בשיא המאמץ וכולם  היו מרוצים. 

לאוטובוסים ששופצו , היה צורך ניכר בחלקי חילוף, לפיכך אוכסנו עשרות אוטובוסים וחלקי חילוף במוסך אגד במחסום ארז , אשר היה ברשותינו עד להתנתקות שבוצעה מיישובי רצועת עזה. האוטובוסים אוכסנו במקום , אך סבלו מהתנכלות ופיגועי טרור שבוצעו כנגד ישראל, המקום נפגע רבות בירי שבוצע לעבר המוסך, רקטות , פצמר"ים ואף הצתות זדון. 

בעקבות נזק רב שנגרם במהלך השנים לאוטובוסים ובכלל למתחם, הוחלט להעביר את כל האוטובוסים והציוד הנלווה מהמוסך במחסום ארז למתחם חדש שתוכנן באיזור התחנה המרכזית הישנה בחיפה. אך כמו כל פעולה במדינת ישראל, הגוררת בירוקרטיה רבה – לא קרה הדבר והנזקים המשיכו והופיעו ללא הרף, האוטובוסים הושחתו ונהרסו כליל ללא מושיע. שמיר – הורה להעביר את כל האוטובוסים למוסך גנים של אגד, על מנת להגן על אלו שעדיין נותרו שלמים – אך בקשתו לא התקיימה וזה העדיף לעזוב את הפרוייקט של שימור האוטובוסים באגד. 

האוטובוס הממוגן במוזיאון הרכב ההיסטורי - צילום: אפי אליאן
האוטובוס הממוגן במוזיאון הרכב ההיסטורי – צילום: אפי אליאן

 

המוזיאון יוצא לדרך

בשנת 1988 , לאחר תקופה בת שנים בודדות ללא חידוש בכוונת הקמת המוזיאון , מונה נח סלוצקי שהיה אז מנהל משק דרום להמשך פרוייקט שימור האוטובוסים והקמת המוזיאון. סלוצקי קיבל לידיו את הפרוייקט בשמחה והחל במרץ לאתר אוטובוסים לשם השחזור מחדש, בעיתונות הארצית פורסמו הודעות בהם מבקשים מהציבור הרחב לאתר עבור אנשי השימור, גרוטאות של אוטובוסים ישנים המתחבאים בסביבתם, מרכבי אוטובוס שהוסבו למחסנים או בכלל אוטובוסים שננטשו במהלך השנים בצידי הדרכים העזובות. 

הציבור , התגלה כיעיל מאוד באיתור האוטובוסים וכמות עצומה של הודעות ודיווחים החלו להאסף על שולחנו של נוח. יוסי כהן , שמונה כאחראי לגרירת האוטובוסים הנטושים החל יחד עם נוח סלוצקי לתעד בכתב ואף לצלם כל מידע על אוטובוס שאותר ואף העבירו אותם למחסום ארז לשם פירוק והרכבה מחדש. 

מרבית האוטובוסים שנאספו מרחבי הארץ , נגררו אחר כבוד למחסום ארז, שם פורקו והחלה העבודה האמיתית בשחזורם. האוטובוסים פורקו לחתיכות והחלו בשחזור מדוייק, זאת למרות הקושי הרב בעקבות החלודה והנזקים שגרמו השנים לכלים העזובים. ביצוע השחזור עלה מדרגה, לאחר שנשלפו תמונות ופרוספקטים של האוטובוסים מארכיון אגד, לפי תצלומים אלו שוחזרו אלו במדויק. 

הפתיחה לקהל הרחב

מוזיאון אגד נפתח לקהל הרחב ביום העצמאות של שנת 1991, בסימן חגיגי בחניון אגד בחולון. המוזיאון נחנך תוך ציון 43 שנים למדינת ישראל ו-40 שנה לאיחוד הקואופרטיבים של אשד , שחר ודרום יהודה. 

מה במוזיאון?

במוזיאון מוצגים בשורות ארוכות עשרות אוטובוסים ממיטב שנות השירות בחברת אגד והחברות הנוספות לפני האיחוד. במוזיאון תראו את הטייגרים לצד המרצדסים , הזלדות , האמבטיות והכרטיסניות, תוכלו לחוש במגע ידיכם את את האוטובוס הממוגן מתקופת מלחמת העצמאות, להרגיש את הזכרונות שלכם כילדים באוטובוסים הותיקים.  

מעבר לאוטובוסים, במקום ישנם מספר כלי רכב ייחודים אשר זכורים בנוף הישראלי של שנים עברו, מכונית הסוסיתא , הכרמל , סימקה ועוד. ישנן משאיות ששימשו לתחזוקה ותעבורת דלק במרוצת השנים בקואופרטיב ואף כלי עבודה של אגף התחזוקה במוסכי אגד. 

המקום נהדר לטיול משפחות תוך מתן דגש על ההיסטוריה הישראלית אשר אותה ליוותה חברת אגד בתקופת שלום ומלחמה, בתקופות הצנע והשגשוג, בעת חגיגות ימי העצמאות והתערוכות השונות.  הכניסה למתחם – חינם! 

דרכי הגעה למקום:

מוזיאון הרכב ההיסטורי (מוזיאון אגד) מצויין בתוכנות הניוט השונות.

  • waze
  • עמוד ענן
  • I GO
הגעה עם רכב פרטי – כביש 20 עד למחלף קוממיות , במחלף פנייה ימינה ובהמשך הכביש חולפים על פני רחוב משה דיין עד לתחנת הדלק , פנייה ימינה ולאחר כ-800 מטרים יופיע מולכם מבנה הכניסה לחניון. יש שילוט במקום. 
הגעה בתחבורה ציבורית – מצומת חולון – קו 171 עד לכניסה לחניון אגד, אצל השומר יש להודיע שהגעתם למוזיאון והנ"ל יכוון אתכם פנימה. 
המוזיאון פתוח בימי שישי לקהל הרחב, בשאר הימים – בהודעה ואישור מראש, הכניסה פתוחה ללא תשלום, חניה חופשית במקום.

המיוחדים של המוזיאון

בכניסה למוזיאון עומד השלד המפוייח של האוטובוס המקורי מפיגוע אוטובוס הדמים בכביש החוף, הפיגוע התחולל ב-11 למרץ בשנת 1978 , כאשר מחבלים השתלטו על אוטובוס מטיילים שהיתה בדרכו לתל אביב. המחבלים טבחו במקום 35 אזרחים ופצעו 71.

בימי שישי מגיעים למוזיאון המתנדבים אשר מתפעלים את המקום ומתחזקים את האוטובוסים, אם יתמזל מזלכם, תוכלו לחזות באוטובוסים מן העבר נוסעים בחניון הסמוך לשם טיפול ואולי גם שטיפה בימים החמים. 

גלריית תמונות מהמוזיאון

 

 

 

4 תגובות בנושא “היסטוריית המדינה בגלגלי אגד ( מוזיאון הרכב ההיסטורי )”

  1. בעקבות שריפת האוטובוסים של חברת דן השבת. נזכרתי בפיגוע שנעשה במחסום ארז שבו נשרפו למעלה מ 130 אוטובוסים. והיה חשש גדול שהמוזיאון היקר שלכם ילך לאבדון…החלו בהעברתו משם למרכז הארץ. אני לא רואה בדום מקום ציון של אירוע זה בהיסטוריה של אגד. תודה
    דני

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *