אחד מהלולבים החקוקים על צד הקשת הפנימית במערת הלולבים - צילום: אפי אליאן

סיור לבטן האדמה במערות בית שערים – השביל העליון (חלק ב)

לאחר כתבה ראשונה בסדרה אודות ההיסטוריה והממצאים אודות גבעת שייח' אבריק / בית שערים נמשיך בכתבת המשך לסיור בבטן האדמה לתוך מערות הקבורה של הנקרופוליס (עיר המתים).

כתב: אפי אליאן | צילומים: אפי אליאן

חלק שני

המחילה המובילה למערת הלולבים בבית שערים - צילום: אפי אליאן
המחילה המובילה למערת הלולבים בבית שערים – צילום: אפי אליאן

אחרי כתבה ארוכה שהכילה את ההיסטוריה של בית שערים , את הקשר של המקום לאלכסנדר זייד ורבי יהודה הנשיא , נמשיך הלאה לתוך בטן האדמה. לפי שצויין בכתבה הקודמת, בבית שערים , נחשפו עשרות בודדות של מערכות קבורה עד כה, החוקרים סבורים כי מדובר באחוז קטן מאוד ביחס לקיים בתוך בטן הגבעה וצפויים להם ממצאים רבים בחפירות העתידות לבוא בהמשך. 

את המסלול נתחיל לפי המסלול הקיים באתר עצמו , יובהר כי מספור המערות והממצאים הנוספים אינו רציף לאחר שנמצאו בתקופות וחפירות ארכיאולוגיות שונות שבוצעו במהלך השנים באתר כולו. הארכיאולוגים שחשפו את הממצאים , ביצעו שיוך של מספרים וסדר רץ, במהלך חפירות נוספות שהתקיימו בפנים המערות, נוספו חלקים וצורפו שמות המעידים על אופיה. 

פתחי מערכת יצחק זעירא בן שמעון בבית שערים - צילום: אפי אליאן
פתחי מערכת יצחק זעירא בן שמעון בבית שערים – צילום: אפי אליאן

מערת יצחק זעירא בן שמעון

מערת יצחק זעירה בן שמעון הינה המערה הראשונה בדרכנו במסלול, המערה הינה קטנה מאוד במימדיה וכמותה נראות רבות מהמערות שנחשפו עד כה בבית שערים. את הדרך לפתחי המערה נעבור כדרך חצר שאליה חצובות מדרגות באבן. החצר מכילה שני שערים ועוד פתח מערה נוסף בצד ימין. הדלת הראשית חסומה בדלת אבן יפיפיה, מבט קרוב יראה כי עדיין קבועה בה טבעת המתכת המקורית שבעזרתה סובבו את הדלת על צירה. על הדלת עצמה, חקוקים רצועות וכפתורים המחקים את חיזוקי המתכת שהיו נהוגים באותה תקופה לדלתות עץ שהיו בפתחי הבתים. מצד שמאל של החצר, ישנו אולם קבורה שתקרתו קרסה עם הזמן וניתן להבחין בקלות בכארבעה משכבי קבורה מלבניים. משכבי קבורה אלו הינם מבין הנפוצים במערות בית שערים. 

אולם הקבורה במערת יצחק זעירא בן שמעון - צילום: אפי אליאן
אולם הקבורה במערת יצחק זעירא בן שמעון – צילום: אפי אליאן

מערת ראש בית הכנסת הצידוני

מערה סמוכה למערת יצחק זעירא בין שמעון , הינה מערה שזכתה לכינוי "מערת ראש בית הכנסת הצידוני" וזאת משום כתובת שנכתבה בשפה היוונית ונמצאה חקוקה בתוך קיר פנימי במערה. הכניסה למערה זו אף היא בצורת חצר מרכזית אשר אליה יורדים באמצעות מדרגות שנחצבו בסלע, אך ייחודה של מערה זו הינה דלת מאבן בזלת שחורה מרשימה ועליה עיטור חקוק בצורת "קונוס" הפוך, אשר מחקה כלי מתכת "נוקשן", אשר בו משתמשים מבקרים הרוצים להכנס בדלת ונוקשים באמצעותו. 

חצר מערת ראש בית הכנסת הצידוני - צילום: אפי אליאן
חצר מערת ראש בית הכנסת הצידוני – צילום: אפי אליאן
פתח מערת קבורה נוספת בחצר ראש בית הכנסת הצידוני - צילום: אפי אליאן
פתח מערת קבורה נוספת בחצר ראש בית הכנסת הצידוני – צילום: אפי אליאן
מבט כללי על חצר מערת ראש בית הכנסת הצידוני - צילום: אפי אליאן
מבט כללי על חצר מערת ראש בית הכנסת הצידוני – צילום: אפי אליאן

מערת "הפירצה"

מערת הפירצה כונתה כך משום דרך החדירה של שודדי קברים מעל דלת המערה. מבירור הדברים עולה כי עצם בנייתו של פתח המערה, נוצרו נקודות תורפה רבות שאפשרו כניסה עקיפה וקלה יחסית לתוך המערה, זאת על ידי שליפת אבנים שהונחו מעל פתח המערה. שיטת הבניה של פתחי המערה, המשקופים והדלתות היתה הנחת אבנים אחת על השניה ללא כל חומר בניה בניהן, כך שלמרות כי בנו משקופים עשוים אבן כבדה, השתמשו בדלת ציר גדולה ומגושמת עשויה בטון ואף נעלו אותה במנעול בריח "משוכלל לתקופתו" , הכניסה היתה באמצעות הוצאת אבן או שתיים מעל המשקוף האנכי העליון ודרכו חודרים פנימה. בחצר מערת "הפירצה" ניכר כי כל אולמות הקבורה נפרצו באותה הדרך בדיוק. 

מבט עילי של מערת "הפירצה" בבית שערים - צילום: אפי אליאן
מבט עילי של מערת "הפירצה" בבית שערים – צילום: אפי אליאן
תקריב לשער הראשי במערת "הפרצה" בבית שערים - צילום: אפי אליאן
תקריב לשער הראשי במערת "הפרצה" בבית שערים – צילום: אפי אליאן

לאחר שסיימנו את שלושת מערכות מערות הקבורה הללו , נמשיך בשביל המוביל מעלה שם נצפה במערות נוספות שנחשפו בגבעה. 

את פנינו בתחילת השביל העולה מעלה, נגיע סמוך ל"מאוזוליאום" , שהוא למעשה בסיס יסודות בנויים של מבנה ריבוע אשר שימש ככל הנראה כבסיס מסד לבניין קבר מפואר. אמנם לא נמצאו שרידים מעבר לקיימים אשר יעידו על טיבו , אך אופן הבניה שלו ומיקומו מעלים את האפשרות כי מדובר בייסודות קבר שלא הושלם או שהושחת במהלך השנים.

שרידי המאוזוליאום בבית שערים - צילום: אפי אליאן
שרידי המאוזולאום בבית שערים – צילום: אפי אליאן

בור המים הגדול

ממש ממול למאוזולאום , נמצא בור מים גדול אשר נחצב והורחב בתוך תוואי של מערת קבורה. על פי תחקיר ארכיאולוגי שבוצע במקום , נמצא כי הבור עצמו שימש בתחילת דרכו כמערת קבורה מיני הרבות הפזורות בסביבה, אך בשלב מסויים הורחב בחלקו הפנימי ואף טויחו קירותיו בטיח על מנת למנוע בריחה וחלחול של המים לבטן האדמה. הבור שימש כאכסון ואגירת מים במשך שנים רבות. בחפירה ארכיאולוגית שבוצעה בבור המים, נמצאו פריטים רבים שרובם השתייך לתקופה הביזנטית. בין הפריטים: מאות כלי חרס, כלי זכוכית, מעט מתכת ואף מטבעות ממספר תקופות ואף כאלו שנשאו על פניהם סממנים נוצרים. 

המערת קבורה שהוסבה לבור אגירת מים גדול - צילום: אפי אליאן
המערת קבורה שהוסבה לבור אגירת מים גדול – צילום: אפי אליאן

בהמשך השביל , נבחין בבורות מים נוספים , קטנים אמנם מבור המים הגדול , אלו שימשו ככל הנראה כבורות אגירת עתודות המים של בית שערים. הבורות נמצאים בסמוך לשביל אשר עלה מבית העלמין לעבר היישוב עצמו. 

המערה שטרם נחפרה

למערה זו , הנמצאת בסמוך לבור המים הקטן, הוענק הכינוי "המערה שטרם נחפרה" , מדוע ? זאת על שום אופן עמידתה של דלת האבן הכבדה בכניסה למערת הקבורה. החוקרים סבורים כי הדלת הוצאה ממקומה והוזזה באופן חלקי בלבד על ידי שודדי עתיקות , אך המערה עצמה לא נפרצה ולא חדרו כדרך פתחה. חצר המערה עצמה בנויה באמצעות אבני גזית ולצד פתח המערה אף מונח סרקופג עצום (ארון קבורה) ולראשו מכסה פירמידה השבור בחלקו. 

המערה שטרם נחפרה בבית שערים - צילום: אפי אליאן
המערה שטרם נחפרה בבית שערים – צילום: אפי אליאן
הדלת המוטלת על צידה במערה שטרם נחפרה בבית שערים - צילום: אפי אליאן
הדלת המוטלת על צידה במערה שטרם נחפרה בבית שערים – צילום: אפי אליאן
המערה שטרם נחפרה בבית שערים - צילום: אפי אליאן
המערה שטרם נחפרה בבית שערים – צילום: אפי אליאן

לאחר שנחלוף על פני חצר המערה "שטרם נחפרה" , נעלה מספר מדרגות ונגיע למבנה הספסלים, מבנה הספסלים בנוי בחצר רחבה המוקפת במדרגות ספסלים מדורגים בצורת "ח" , על פי השערת החוקרים , במקום נערכו ימי זכרון אשר נועדו לדרשה , לימוד ואולי גם תפיל כמדי שנה כאזכור לפטירותו של אדם גדול. עוד סברה שהועלתה שכן מדובר במקום בו התקבצו התלמידים ושם ישבו לזכר הקבורים במערה הנמצאית מתחת (מערת הארונות)

מדרגות הישיבה , שימשו ככל הנראה כמקום התכנסות בימי זכרון - צילום: אפי אליאן
מדרגות הישיבה , שימשו ככל הנראה כמקום התכנסות בימי זכרון – צילום: אפי אליאן

מערת שרה

משם נמשיך בעקלתון מעלה אל מערת שרה, במערה זו נמצאו ארבעה אולמות קבורה המתפצלים מתוך חצר מרכזית. משקוף הדלת הראשית עשוי אבן בזלת שחורה ועליו נמצא כיתוב בשפה היוונית "מקום קבורתה של תיאודייה זו המכונה גם שרה מצור" , עניין שני השמות מוסבר כי יהודי הגולה נהגו לשאת שתי שמות כאשר אחד יהודי ואחד הנכרי , במקרה זה יווני. בחפירות שהתקיימו בחצר מערת שרה נמצא אף לוח שיש עתיק ועליו כתוב "מצבת זיכרון של קאליופי הבכירה" , כתובת זו מעידה על קיומה של עבדות בקרב היהודים. כאשר שמו של פרוקופיוס – אדונה של קאליופי מאוזכר בחיבה. החוקרים מניחים כי קאליופי עלתה לגדולתה לאחר שחרורה ועל כן נטמנה בבית שערים.

מערת שרה (תיאודוסיה) בבית שערים - צילום: אפי אליאן
מערת שרה (תיאודוסיה) בבית שערים – צילום: אפי אליאן
מערת שרה (תיאודוסיה) בבית שערים - צילום: אפי אליאן
מערת שרה (תיאודוסיה) בבית שערים – צילום: אפי אליאן

מערת הארון הבודד

בהמשך השביל , בסמוך למערת שרה, נרד מעט לכיוון מערת הארון הבודד, מערכת מערות הקבורה הנ"ל מעט שונה מהאחרות וזו בזכות חצר גדולה ביחס לקודמות, ובה ספסלי ישיבה, אולם קבורה מרשים ואף נמצאו שרידים המעידים על מבנה עילי. בבדיקה פנימית של המערה נמצא כי התכנון של המערה נועד לקבורה בארונות , זאת בניגוד לשיטות הקבורה האחרות ביתר המערות , אך בפועל נמצא בתוכה רק סרקופג אחד (ארון קבורה) בהמשך המערה נראו ממצאים המעידים על המשך חפירתה של המערה המדוברת וכי נוספו חללי קבורה נוספים בה בתוך חדר בעל תקרה מקומרת וקברים מלבניים חצובים בקירות. במערה זו לא נמצאו תרשימים או תכתובות המעידות על אופיו ופרטיו של בעליה. 

קברים מלבנים שנחצבו בשלב מאוחר יותר במערת הארון הבודד - צילום: אפי אליאן
קברים מלבנים שנחצבו בשלב מאוחר יותר במערת הארון הבודד – צילום: אפי אליאן
קברים מלבנים שנחצבו בשלב מאוחר יותר במערת הארון הבודד - צילום: אפי אליאן
קברים מלבנים שנחצבו בשלב מאוחר יותר במערת הארון הבודד – צילום: אפי אליאן
מבט לפנים מערת הארון הבודד והסרקופג השוכן בה - צילום: אפי אליאן
מבט לפנים מערת הארון הבודד והסרקופג השוכן בה – צילום: אפי אליאן
מבט לפנים מערת הארון הבודד והסרקופג השוכן בה - צילום: אפי אליאן
מבט לפנים מערת הארון הבודד והסרקופג השוכן בה – צילום: אפי אליאן
מבט מפנים מערת הארון הבודד לחוץ- צילום: אפי אליאן
מבט מפנים מערת הארון הבודד לחוץ- צילום: אפי אליאן

מערת האומנות

למערה זו לצערינו לא היה ניתן להכנס משום שחסומה. על פי הפרוספקט שנמסר למסיירים במקום נכתב כי המערה הנ"ל כוללת אולם אחד ובו שתי אומנות (עמודים האוחזים בקיר) מפוסלות. 

מערת הלולבים

בהמשך השביל , נגיע למערה נוספת הקרויה "מערת הלולבים" על שום מה ? זאת משום שני הלולבים החקוקים על מזוזות הקשת השניה בתוך עומק המערה. המערה עצמה בעלת שני אולמות קבורה,, כאשר על המשקוף בפתח המערה חקור בשפה היוונית – "אלוהים, זכור את עבדך סארקדוס". מעל כתובת זו רשומה כתובת נוספת ביוונית בנוסח הבא: "אלוהים, זכור את אמתך פרימוסה" החוקרים שחפרו במקום סבורים כי פרימוסה היתה אשתו של סארקודס. 

הכתובת היוונית מעל כניסת מערת הלולבים - צילום: אפי אליאן
הכתובת היוונית מעל כניסת מערת הלולבים – צילום: אפי אליאן
חלק מדלת האבן שעמדה בכניסה למערת הלולבים - צילום: אפי אליאן
חלק מדלת האבן שעמדה בכניסה למערת הלולבים – צילום: אפי אליאן
מבט לדלת הראשית והמשנית במערת הלולבים - צילום: אפי אליאן
מבט לדלת הראשית והמשנית במערת הלולבים – צילום: אפי אליאן
קברים חצובים בסלע מסוג שוקתים במערת הלולבים - צילום: אפי אליאן
קברים חצובים בסלע מסוג שוקתים במערת הלולבים – צילום: אפי אליאן
פנים מערת הלולבים והמשקוף הפנימי - צילום: אפי אליאן
פנים מערת הלולבים והמשקוף הפנימי – צילום: אפי אליאן
פנים מערת הלולבים והמשקוף הפנימי - צילום: אפי אליאן
פנים מערת הלולבים והמשקוף הפנימי – צילום: אפי אליאן
אחד מהלולבים החקוקים על צד הקשת הפנימית במערת הלולבים - צילום: אפי אליאן
אחד מהלולבים החקוקים על צד הקשת הפנימית במערת הלולבים – צילום: אפי אליאן

לאחר שנצא ממערת הלולבים  , נחצה מבנה ספסלים נוסף הנמצא מעל קברו של רבי יהודה הנשיא, פה גם משערים כי שימש לטקסי זכרון שנערכו לזכרו כמדי שנה על ידי משפחתו ולכבודו. 

מערת "כאן נחה היקרה…"

בהמשך השביל מיד לאחר המדרגות , נגיע למערה השונה מכולן באופן המבנה והחציבה שבוצעה בה. מערכת מערות הקבורה נחצבה כמסדון צר לבטן האדמה, כאשר משני צידי האולם המרכזי נחצבו ארבע מקמורות (אלמנט קמורה מעל משכבי הקבורה) כאשר הינם בגובה אדם ממוצע. על קירות הקמורה , בוצע טיח המכסה את המקמורה הימנית שבאולם המזרחי ועליו נכתבה תכתובת בצבע אדום שחלקה בלבד נשמר "כאן נחה היקרה…" , דלת הכניסה לאולם מעוטרת בשני שושנים המוקפים בעיגולים. חדי העין יבחינו כי חלק מידית המתכת שחוברה לדלת נותרה על כנה.

פנים המערה "כאן נחה היקרה..." והקברים החצובים - צילום: אפי אליאן
פנים המערה "כאן נחה היקרה…" והקברים החצובים – צילום: אפי אליאן
חצר מערכת הקבורה במערת "כאן נחה היקרה" - צילום: אפי אליאן
חצר מערכת הקבורה במערת "כאן נחה היקרה" – צילום: אפי אליאן
חצר מערכת הקבורה במערת "כאן נחה היקרה" - צילום: אפי אליאן
חצר מערכת הקבורה במערת "כאן נחה היקרה" – צילום: אפי אליאן

מערת סוחרי האריגים

מערה אחרונה הנמצאת בשביל העליון של מערכות הקבורה בבית שערים. המערה הנ"ל, הינה בעלת שלושה אולמות גדולים , כאשר בתוכן נמצאו לפחות שש כתובות המעידות על הקבורים בה. באולם המזרחי של המערה , נמצאה כתובת שנצבעה באדום ובה כתוב ביוונית – בנימין בן יוליוס , סוחר הבדים בן מאקרוביוס המצויין ביותר. כתובת נוספת באותו אולם מזרחי מוסיפה "סאביריס בן סאבינוס – צבע האריגים הראשי. 

החוקרים סבורים כי מדובר באחוזת קבר שלמה שבעליה היו משפחה שעסקה באריגים ובדים. על משקוף פתח האולם המערבי חקוק מעין תבליט הנראה כראש אדם ולידו חקוקה מנורה. לצד המנורה חקוק "של סוקרטס", אמנם שמו של הנקבר במקום ניכר כיווני , אך המנורה ומקום הקבורה מעידים כי היה בכלל יהודי לכל דבר ועניין. בסמוך , בלוח שיש לבן אשר נקבע בשקע מיוחד – כשמונים ס"מ מעל המשקוף, לצד מנורה בעלת שבעת הקנים ובעלת רגל משולשת חקוקה לה כתובת דו לשונית כאשר ביוונית רשום "דניאל בן עדו מצור ואילו בשפה העברית "שלום". 

דלת הכניסה במערה הראשית של מערת סוחרי האריגים בבית שערים - צילום: אפי אליאן
דלת הכניסה במערה הראשית של מערת סוחרי האריגים בבית שערים – צילום: אפי אליאן
חצר מערכת סוחרי האריגים בבית שערים - צילום: אפי אליאן
חצר מערכת סוחרי האריגים בבית שערים – צילום: אפי אליאן

פה הסתיים מסלול "השביל העליון" בבית שערים. בפרק הבא יסופר אודות המערות שנמצאו בשביל התחתון. 

One thought on “סיור לבטן האדמה במערות בית שערים – השביל העליון (חלק ב)”

  1. תיקון קל: בחצר מערכת 23 (המכונה גם מערת הארון הבודד), אין ספסלי ישיבה, לכך נועד המבנה העליון.
    תמונות מעולות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.