מגדל הפיקוח של שדה התעופה בדראס

בין היישוב באר טוביה לחלקה הדרומי של העיר קרית מלאכי, שוכן לו במרכז שטח חקלאי מבנה תלת קומתי בעל צורה יוצאת דופן בנוף המקומי.

רבים מתושבי הסביבה כבר ביקרו במבנה, טיפסו עליו, ואפילו לא מעט השחיתו אותו, כל זאת מבלי לדעת את המשמעות והמהות של המגדל הזה בסביבתם.

במשך שנים רבות ביקרתי במקום תוך חיפוש אינפורמציה על מהותו של המבנה, אך לפני זמן קצר באופן ממש מפתיע הגיע לידי מקור מידע מהימן אשר סיפר את סיפורו של המגדל הבודד.

המבנה הינו שריד אולי האחרון משדה התעופה דראס ששכן במקום בשנות ה-30 ועד לאמצע שנות החמישים והיה חלק ממחנה דראס ששכן היכן שהיום קיים היישוב באר טוביה.

השריד האחרון לשדה התעופה דראס – צילום: אפי אליאן

המבנה נמצא במרכז שדה חקלאי פעיל בסמוך לשכונת מגורים חדשה יחסית שנבנתה דרומית לעיר קרית מלאכי.
כפי שנכתב בכותרת – על המגדל עברו ידיים רבות ולא כל כך בעלות משמעות הסטורית כלשהי .
ילדים ובני נוער רבים ביקרו במקום בשל הקרבה לשכונת מגוריהם ובכלל במהלך טיולים, במהלך ביקורים אלו הושחת המגדל על ידי אותם מבקרים, שסביר להניח שלא ידעו את המשמעות וההסטוריה הרבה הטמונה בו.

כפר בית דראס הינו יישוב ערבי ותיק, לפי מפות משנת 1880 והשוואה למפות מודרניות, היישוב עמד באיזור בו כיום שוכן היישוב כפר ורבורג, חלקו הדרומי של היישוב באר טוביה וחלקו הצפוני של היישוב משואות יצחק.

המגדל היה בקצהו של מנחת תעופה נטוש אשר היה שייך למחנה דראס, מחנה שהוקם על ידי משטרת המנדט דאז בשנות השלושים

רגע תרומתו של המגדל לבטחונה והגנתה של ישראל החל בתאריך 31.3.1948 כאשר הגיע למגדל אהרון רמז (בנו של דדו רמז) שהוא מלווה בצוות חיל האויר עליו פיקד , על מנת לפתוח את המבצע הראשון בסדרת מבצעי "בלאק בן ציפור" (מבצע חסידה). במהלך המבצעים הללו הוברחו במשך חודשים רבים כמות אדירה של כלי נשק, מטוסים וחומרי נפץ על מנת לספק הגנה לעם היהודי בטרם הקמת המדינה.

מאז המבצע הראשון שבוצע ממגדל הפיקוח בדראס ועד לסיום סדרת המבצעים בסוף חודש אוגוסט 1948 הוברחו לישראל רבבות של טונות ציוד לחימה שעשה מהפך אדיר בהגנת היישוב בישראל.

המבנה זכה בשנים האחרונות להכרה בידי המועצה לשימור אתרים וסומן כאופציונלי לשימור בעתיד , זאת בתקווה כי עד ידעו לשמור את המבנה המדובר מפני ונדליזם והשחתה יומיומית.

10 תגובות בנושא “מגדל הפיקוח של שדה התעופה בדראס”

  1. משהו לא ברור לי: המבנה המתואר נמצא ממזרח לבאר טוביה ואילו שדה התעופה בית דראס היה ממערב לבאר טוביה, בסמוך למשטרת אום בטאני שכתבת עליה. סמוך לאותו המקום יש גם שלט זכרון למבצע חסידה.
    גם מחנה בית דראס היה ממערב לבאר טוביה שהוא יישוב שקיים מאז 1930 ועוד הספיק להיות מיושב ולהינטש פעמיים לפני כן.

    1. זה אכן מבלבל , במקום בו עומד המגדל , היה מנחת בריטי ישן (לא קשור לשדה התעופה הרשמי של בית דראס), כבר בימים בו הוקם היישוב באר טוביה, המנחת הנ"ל היה נטוש, לעומת זה ממערב ששימש לימים בסיס צה"ל (בסיס דראס)

  2. מבירור שערכתי עם תושב באר טוביה מדובר במגדל שמירה שנבנה בשנות השלושים המאוחרות כדי להגן על השדות החקלאיים שסביבו.
    המגדל מבוצר כיאה למבנה שמירה שנבנה בתקופת המאורעות.

    1. המשך:
      מנחת בית דראס הבריטי ואתר הנחתת המטוס "בלק 1" במבצע חסידה הם באותו מקום שבו היה המחנה הצה"לי, בין באר טוביה ומושב גבעתי, סמוך למשטרת בטאני. במקום נמצא גם שלט ההנצחה למבצע חסידה.

      1. בקרתי במקום בסיור זכרון למאורעות תרפ"ט – ושאלתי מה היה סוג המטוס שנחת שם עם הרובים הצכים ? האם מישהו יכול להאיר את התעלומה (אפשר ישירות לדוא"ל שלי) בתודה. ע.ב.

  3. הי, לאיתור המבנה:
    זהו מגדל שמירה שנבנה מכמה קוביות בטון. יש שתי עמדות דומות בסגנונן, בפתח נחל אורן.
    לחלוטין ובוודאות זה אינו מגדל הפיקוח. שכן מגדל הפיקוח באותו זמן שנבנה השדה, היה משוכלל וכלל כמה פונקציות וכמובן סט רחב של אנשי מקצוע כולל יחידת מטאורולוגיה.
    המבנה הסטנדרטי של מגדל הפיקוח היה אחר. ספק אם נבנה כמותו בשדה זה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *