היום בהיסטוריה 24.7 – שנת 1958 עזר ויצמן מפקד חיל האויר

מטוס הסטירמן של מוזיאון חיל האויר חצרים במעוף

24.7.1958 – עזר ויצמן ממונה לתפקיד מפקד חיל האויר הטוב במזרח התיכון. לימים דאג להתפתחות חיובית של כוח ההתרעה והיכולות המלחמתיות של החיל בארץ ישראל. 

עזר ויצמן כטייס צעיר בשנת 1948 - צילום: ארכיון
עזר ויצמן כטייס צעיר בשנת 1948 – צילום: באדיבות ארכיון המדינה

עזר ויצמן החל את דרכו בחיל האויר לראשונה עוד בשנת 1948 כאשר היה מפקד טייסת "הנגב" שפעלה בקיבוץ ניר-עם. ויצמן שירת כטייס לשינוע אוירי של תחמושת , מזון ושאר אספקה ליישובים מנותקים בנגב ובאיזור גוש עציון.

לאחר זמן מה בתפקידו , נשלח ויצמן ללמוד את מטוסי המסרשמיט הצ'כים ואף חזר ארצה כאשר מטיס אחד ממטוסים אלו. את תחילת דרכו הקרבית התחיל בטיסה זו, כאשר שוגר בעודו בגבולות הארץ לעבר אשדוד, שם ביצע הפצצה של חלק מטור המשוריינים המצרים במלחמת העצמאות.  בחודש ינואר של שנת 1949 , השתתף עזר ויצמן בקרב אוירי של מטוסי ספיטפייר של טייסת 101 מול 14 מטוסי מטוסי טמפסט וספיטפייר של חיל האויר הבריטי אשר חדרו ארצה.  הקרב שהיה ביחס של 4 מטוסים בודדים מול 14 הסתיים בהפלתם של המטוסים הבריטיים. 

בשנת 1951 לאחר שביצע מספר רב של תפקידי פיקוד וקרב בחיל האויר הישראלי , ביצע הכשרה באקדמיה הצבאית הבריטית ובעת סיומו מונה לתפקיד מפקד טייסת מטוסי הקרב הסלוניים הראשונה של ישראל עם מטוסי המטאור. 

במהלך מלחמת סיני בשנת 1956 מונה למפקד בסיס חיל האויר חצור (כנף 4) אשר גם במהלך תפקידו זה , ביצע גיחות קרב במטוסי האוראגן. 

בתאריך ה-25 לחודש יולי 1958 מונה לתפקיד מפקד חיל האויר השישי בישראל ושם שירת למשך 6 שנים ברציפות. הסיסמא הידועה ביותר בחיל האויר "הטובים לטייס" היתה מפיו של עזר ויצמן כאשר הטמיע אותה על מנת לעודד את הגיוס לחיל האויר. 

בתאריך 24 לחודש אפריל שנת 2005 נפטר לצד בני משפחתו בביתו לאחר שבריאותו כבר לא היתה בקו התקין. נקבר בהלוויה מרשימה בבית העלמין של אור עקיבא לצד קברו של בנו שאולי וכלתו רחל.

 

 

עוד אירועים היסטוריים שהתרחשו במהלך השנים בתאריך 24 ביולי:

  • 1958 – עזר ויצמן מונה כמפקד חיל האויר הישראלי. ויצמן מחליף את האלוף דן טולקובסקי. תחילת דרכו בחיל האויר הביאה את קליטת מטוסי המיראז' הצרפתיים. פעולה שהפכה את חיל האויר לאחד הטובים בעולם.
  • 1969 – שבעה מטוסים מצריים הופלו מעל דרום תעלת סואץ. שני מטוסים נוספים נפגעו אך הצליחו לנחות בשטח מצריים. 
  • 1982 – מטוס פנטום של חיל האויר הישראלי הופל מעל בקעת הלבנון. שתי הטייסים נלקחו בשבי הסורים.
  • 1991 – הסופר יצחק בשביס זינגר הולך לעולמו.
  • 1995 – שבעה הרוגים ו32 פצועים בפיגוע טרור באוטובוס קו 20 בתל אביב. הפיגוע תוכנן בידי המהנדס יחיא עייש.
  • 2005 – בני זוג שמו קץ לחייהם בעיר נחשונים שליד ראש העין לאחר שנקלעו לחובות כבדים של שני מיליון שקלים. 
  • 2006 – מסוק אפאצ'י (צפע) של חיל האויר מתרסק במהלך משימת תקיפה ליד בינת ג'בל. 

 

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.