טיול שבת – ביקור בפארק אוטופיה utopia קיבוץ בחן

אחד השבילים הראשיים בתוך הפארק

פארק אוטופיה הוא אחד מהמקומות הייחודים בישראל, אשר בו האדם יצר את הסביבה הטבעית – אקולוגית עבור זנים ייחודים של צמחים ואף בעלי חיים.  הפארק הוקם בצורה בה מוצגים צמחים, פרפרים, חרקים , חיות טרופיות ועד לעיזים ציפורים ותוכים. 

ברוכים הבאים לפארק אוטופיה בקיבוץ בחן

האולם הטרופי הראשי של אוטופיה בקיבוץ בחן
האולם הטרופי הראשי של אוטופיה בקיבוץ בחן – אפי אליאן

קצת על צמחיית המקום

פארק אוטופיה בקיבוץ בחן מהווה כאחת האטרקציות המומלצות באיזור השרון והמרכז לטיול משפחות עם ילדים. הגן פרוס על שטח בן 40 דונם אדמה ומכיל אלפי זנים נדירים של פרחי מים וסחלבים בעלי צורות וגוונים מרהיבי עין. 

כאשר פותח רעיון הקמת הגן , הוחלט לשלב מספר נושאים ולחברם יחדיו. מפעילי המקום יצרו בריכות מים יפייפות , צוקי סלעים , מפלים ואיים קטנים ובניהם פוזרו מאות ואף אלפי פרחי סחלבים משלל מינים ייחודים ונדירים בארץ ישראל. 

את כל הצמחים והסחלבים בעיקר שהביאו לגן, לא יכלו לשתול ולפתח אלמלא הוקם יער גשם ייחודי אשר נועד אך ורק לגידול הצמחים הללו בישראל. יער הגשם אגב , הוא היחידי בעולם שהוקם באופן מלאכותי על מנת לאפשר תנאים סבירים לגידולים הללו. 

מעבר לסחלבים והצמחים הטרופים הרבים שפורחים בפארק, ישנה מחלקה שלמה של צמחים טורפים, זאת מעבר לאלו המפוזרים ברחבי הגן לשם איזון האקולוגיה במקום. 

בגן פרוסים אמנם מינים רבים של פרחים טרופים משלל משפחות , אך רוב רובו מציג סחלבים מתת מינים שונים וייחודים, בגן אוסף סחלבים שלא היה מבייש יער טרופי אמיתי בקצה השני של העולם. הסחלבים דורשים רמת לחות מסויימת וקבועה לאורך כל השנה על מנת לפרוח, אם כי משך הפריחה שלהם מוגבלת לעונות מסויימות – זאת למרות הצורך שלהם בתנאים קבועים לאורך כל השנה. 

חוץ מסחלבים ישנם גם צמחים מזן ברומלייה, אנטוריום , פילרגוניום , נציף ואופורביה, כולם צמחים שמסוגלים להתפתח ולצמוח רק בתנאים טרופים כפי שהגן מאפשר להם.  עצם הזנים הרבים שפורחים ברחבי הגן , גם אם פריחתם נמשכת תקופות קצרות בשנה, כל זן משלים את הצבעוניות של הגן בתקופתו, לכן נראה כי הגן אינו מפסיק לפרוח לעולם.

והמים מאין?

כידוע, ארץ ישראל אמנם נשתפעה בזנים ומינים רבים של פירות פרחים וצומחים נוספים , אך עיקר הדרוש לתפקודם של אלו – מים, זה לא קיים כל כך בשפע. בשנים האחרונות חלה מגמה של נסיון לחנך את הציבור לחסכון במים לשם השתמרות המאגרים מול יכולות הטבע לייצר לנו חדשים. 

בפארק אוטופיה לקחו את העניין בצורה רצינית ואחראית ובנו מאגרי מים עצומים בשטח הפארק ואף מסביבו. את המאגרים הללו ממלאים מי גשמים ומים ממוחזרים אשר זורמים מתוך מתקני הפארק אל המאגרים וחוזר חלילה. 

מאגרי מים אלו מפעילים את יער הגשם המרכזי בפארק, את זרימת מפלי המים ובריכות הדגים הפזורות ברחבי הגן. ביצוע הסירקולציה של המים בין המתקנים השונים מבצעת פעולה דומה לזו שפועלת באופן טבעי ביערות הגשם בארצות הטרופיות. 

ומה עם בעלי חיים?

כיאה לכל יער גשם שמכבד את עצמו , גם בעלי חיים ייחודים שוכנים בתוכו. בפארק אוטופיה מגדלים לא מעט בעלי חיים, חלקם ייחודיים לעולם הטרופי וחלקם השני מוכר לנו מחיי היום יום. 

ברחבי הגן גדלים מינים מסויימים של "פנסיונים" , ציפור זאת אמנם נראית דומה לכזאת שגדלה בארץ ישראל, אך בנוסף מגדלים בפארק אוטופיה מינים נוספים של הציפור הזאת בשלל גוונים מרהיבי עין.  בגן ישנם מספר טווסים יפייפים אשר מהלכים ברחבי הגן באופן חופשי מול המבקרים, תרנגולות קרב שגדלות בדרך כלל ביערות גשם – נמצאות גם פה בכמות לא קטנה ומנגד תרנגולות נוי שמוכרות לנו גם מהגידולים הקיימים בארץ.  

בהמשך הגן ישנם בתי גידול לעיזים , כבשים ממין ברביס , יונים מסוגים ומינים שונים הקיימים ברחבי הארץ והעולם, עיזים מקומיות והחלק העיקרי בעולם בעלי החיים של פארק אוטופיה , פינת הגידול והליטוף של התוכים.  

בקצה הגן ישנו בית גידול גדול המכיל עשרות סוגים ומינים של תוכים מדהימים, רובם אף ניתנים לליטוף ושעשועים. החלק הנ"ל של המתחם מהווה כאטרקציה הכי פורה למשפחות והילדים שמטיילים במקום. 

ומה עם קצת שעשוע אתגרי לילדים ?

יוצרי פארק אוטופיה הנחו דגש על המשפט "הנאה לכל המשפחה" ויישמו זאת בשטח, במרכז הגן ישנם שני אתרים עליהם בנויים (או צומחים ליתר דיוק) מתחמי מבוך מגדר חיה. המבוכים מתחלקים לשני חלקים – אחד גבוה והשני נמוך אשר מיועד בעיקר לילדים. הגדול יותר – מיועד למבוגרים יותר וגם נחשב כ"מסובך" יותר. הנאה מובטחת לשני הצדדים בכל אופן. 

כל כל הרבה צמחיה, ומה עם תבלינים?

מעבר לצמחים הרבים הגדלים ברחבי הגן, באוטופיה ישנה מחלקה שלמה של גידול תבלינים מכל רחבי העולם, כאשר לצידם הסבר על היכולות , המעלות ואף האמונות לגביהם. 

בין היתר תמצאו שם את הלואיזה , הלבנדר , סלרי , מרווה רפואית , רודה ורוזמרין ועוד מינים רבים של תבלינים וצמחים דומים כאלו ונוספים. 

על צמחים טורפים שמעתם?

בכל יער גשם ישנם צמחים שאמנם נראים תמימים למראית עין אך מהווים מלכודת מוות לחרקים וייצורים קטנטנים הנופלים בקרבם. בגן מגדלים בתוך אקווריומים גדולים ומתקני גידול טרופיים, צמחים טורפים ממינים רבים וייחודים. בעלי העין החדה אולי גם יראו את פעילותם הטורפת במצב חי בעת הביקור במקום. 

בגן נמצאים צמחים טורפים ממין דיונאה, כדנית , נאדיד , טללית , שופרית וחמאית, כל אלו ניזונים מחרקים שונים שנפלו קורבן לתאבון הצמחים. 

יש גם קקטוסים ! 

קקטוסים בדרך כלל נחשבים כצמחים שגדלים במרחבים נידחים בעלי מיעוט מקורות מים, אך באוטופיה חשבו קצת אחרת. ידוע כי גם איזורי יערות גשם מכילים גם מינים שונים וייחודים של קקטוסים בעלי פריחה נהדרת. 

באחת מפינות הגן ישנה גזרה שלמה של קקטוסים שחלקם ירוקים וחלקם פורחים. אחת הנקודות היפות של הגן. שווה ביקור! 

ומעבר לכך

מעל כל האטרקציות הרבות שנכתבו עד כה, ישנם עוד לא מעט פעילויות ונקודות יפות לבקר במקום, ישנו מאהל גדול המיועד לגידולם של פרפרים מזנים רבים, פינות האכלה, בריכות דגים , בריכות ברווזים ואף צבים הנמצאים במקום. אין ספק שגן אוטופיה יכול להיות כמקום חוויה מרשים לכל המשפחה ולכל הגילאים. 

שעות פתיחה

קיץ ( מרץ – אוקטובר)
ימים א-ה: 8:30-18:00 (כניסה אחרונה בשעה 16:30)
שבתות וחגים: 8:30-19:00 (כניסה אחרונה בשעה 17:30)
ימי ו וערבי חג: 8:30-15:00 (כניסה אחרונה בשעה 13:30)

חורף( נובמבר – פברואר)
ימים א-ה: 8:30-17:00 (כניסה אחרונה בשעה 15:30)
שבתות וחגים: 8:30-18:00 (כניסה אחרונה בשעה 16:30)
ימי ו וערבי חג: 8:30-15:00 (כניסה אחרונה בשעה 13:30)

איך מגיעים?

פארק אוטופיה שוכן בכניסה לקיבוץ בחן שבשרון. לבאים מכביש 2, בצומת נתניה פונים לכיוון מזרח – צומת עמק חפר, משם ממשיכים מזרחה עד לצומת השרון וממשיכים לאורך כביש 57 עד למחלף ניצני עוז, שם פונים שמאלה לכיוון צפון, חולפים על פני יד חנה, בת חפר והפנייה השלישית ימינה – קיבוץ בחן.

חניה בשפע במקום ללא תשלום. הכניסה למתחם בתשלום

 

 ועכשיו התמונות מהמקום – צילום: אפי אליאן

 

12 מבקרים הגיבו עד כה ב - “טיול שבת – ביקור בפארק אוטופיה utopia קיבוץ בחן

  1. עכשיו כשאני קוראת את הכתבה הזו אני חושבת לעצמי איזה מקום קסום זה נשמע. בתור מישהי שביקרה שם מספר פעמים לצורכי עבודה ואירועי חברה. אני רוצה להגיד שזה נשמע מאד קסום באינטרנט. כשמגיעים לשם זה קצת פחות קסום. מקום מוזנח, מטונף. שבור. השירותים במצב מזעזע, מילא מלוכלכים אבל שבורים, אין מנעולים בדלתות אין סבון אין נייר. לא משהו נורמלי. יחס ההנהלה מחריד. הם משפחה מאד לא נחמדה וחבל, מזלזלים בלקוחות שלהם, מדברים לא יפה. יש שם את הסמנכלית בשם אלה שצורחת על לקוחות בלי אבחנה, לא מעניין אותה כלום היא תמיד צודקת ואף אחד לא יכול להתווכח איתה. ועוד איזה אריה אחד שלפי דעתי הוא המנכל שקיבלתי ממנו מספר פעמים יחס מאד לא יפה. בנוסף לזה אחרי האירוע שעשינו מספר אנשים פנו אליי וסיפרו לי שהיה בלחם עובש, והם צילמו כדי להראות לי, כשפנו למלצרים הם ענו להם שכל הלחם שיש הוא אותו הדבר. אני בטח לא אעשה שם אירועים יותר. בכלליות אני חושבת שמשרד הבריאות צריך לבקר שם מהצצה קטנה למטבח שלהם. אני עדיין לא מבינה איך לא סבלנו כולנו מקלקול קיבה

  2. שלום!

    התרשמנו מאד מהאתר ומהתמונות ומאד רצינו לבקר אתכם אך לצערנו נבצר הדבר משום עלות הכניסה לאתר עבור משפחה בת 6 ילדים.

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.