ביקור במוזיאון הטרקטורים בעין ורד (אוסף מילשטיין)

מאוסף מוזיאון הטרקטורים בעין ורד - צילום: אפי אליאן

בישראל מסתבר , ישנו מוזיאון המוקדש כל כולו לעולם הטרקטורים והכלים המכניים ששימשו את חקלאי ישראל מאז קום המדינה ועד היום.

המוזיאון בעין ורד , נקרא בעבר “אוסף מילשטיין” וכיום רוקם עור וגידים והפך למוזיאון של ממש.

ברוכים הבאים למוזיאון הטרקטורים בעין ורד.

שורת הכלים הותיקים במוזיאון הטרקטורים בעין ורד - צילום: אפי אליאן
שורת הכלים הותיקים במוזיאון הטרקטורים בעין ורד – צילום: אפי אליאן

במהלך סוף השבוע האחרון , ברגע כמעט ספונטני החלטתי לשים פעמיי לעבר גוש יישובי תל-מונד, שם שוכן בין חממות היישוב , מוזיאון קטן אשר מתפתח מפעם לפעם ומכיל עשרות כלים חקלאיים, אשר ברובם טרקטורים שיוצרו בעשרות השנים האחרונות אף כאלו מטרום קום המדינה. 

הביקור במקום הוביל לחניה קטנה וצנועה, כאשר קומביין חלוד וותיק קיבל את פנינו (או שמה קטפת כותנה?)  ומשם שביל המוביל פנימה. 

בכניסה, בה ספסלים ומעין תצוגה של חולצות ואביזרים למכירה ובהמשך הכניסה המובילה לפנים אולם המוזיאון. 

בעת הכניסה, ציפיתי אמנם לנציג שיקבל את פנינו , אך לאחר זמן קצר הוברר כי מדובר במעין “שירות עצמי” , בו משלמים את מעות הכניסה “כתרומה” וממשיכים בדרכנו פנימה. 

התשלום בוצע והכניסה פנימה הובילה לשתי שורות ארוכות של כלים וטרקטורים, רוב רובם משוחזר ומשופץ בצורה יפה להפליא. בכל כלי וכלי הונח שילוט המכיל את פרטי הכלי , שנת הייצור, מהיכן הגיע ואף מי תרם אותו למוזיאון. 

המוזיאון עצמו נמצא בהאנגר חקלאי מוארך, משיטוט באתר הבית של המוזיאון עולה כי מדובר במעון זמני לאוסף הגדול. אכן יש פוטנציאל ואם יהיה המוזיאון במקום מסודר יותר. 

זוג טרקטורים מסוג "זאטוט" תוצרת ישראל - צילום: אפי אליאן
זוג טרקטורים מסוג “זאטוט” תוצרת ישראל – צילום: אפי אליאן

את האוסף התחיל ארז מילשטיין, חקלאי מקומי מעין ורד אשר חבר עם מספר “משוגעים לדבר” והחל לאסוף באינטנסיביות טרקטורים ושאר כלים חקלאיים שנמצאו נטושים במשקים שונים ברחבי הארץ. 

 

במהלך עשר שנים של עבודה קשה , הצליחו החובבים לאסוף יותר ממאה כלים חקלאיים אשר רובם ניצלו מהשמדה ואף לשחזרם למצב נסיעה מושלם.

לאחר עשור של פעילות, החליט ארז בשיתוף חברו רפאל גרינקר – תושב מושב בני דרור הסמוך להפעיל את האוסף תחת עמותת מלכ”ר, דרכה יצליחו לממן הקמה של מאגר היסטורי ומוזיאוני לטרקטורים שברשותם. גרינקר , שהיה בעל אוסף משלו , צירף את כליו למוזיאון המתגבש לטובת התצוגה בכלל. 

חברי המוזיאון הקימו את האוסף תחת הקריאה “להפעיל, לתחזק ולהקים בית בו יאספו הכלים החקלאיים לרבות אחזקתם ורכישת כלים התואמים את מטרות העמותה. לקיים כל פעילות הנוגעת בהצגת הכלים החקלאיים. באחזקתם ובשמירה עליהם. לשמר את המסורת החקלאית.” 

אז איך מגיעים?

מצומת דרור שעל כביש תל אביב – חיפה הישן (כביש 4), פונים מזרחה אל גוש יישובי תל-מונד וממשיכים כ- 5 ק”מ עד הכניסה למושב פורת. 

לפנות שמאלה לכיוון המושב, ולאחר כ- 600 מ’, לפנות שוב שמאלה (מערבה) אל דרך עפר ולהמשיך עוד כ- 700 מ’ עד לאתר שמימין לדרך.

כניסה – בתשלום סמלי של 20 ש”ח לביקור. 

אתר הבית של מוזיאון הטרקטורים בעין ורד לינק

גלריית תמונות

 

 

תגובה 1 נכתבה על “ביקור במוזיאון הטרקטורים בעין ורד (אוסף מילשטיין)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.