סיפורו של מטוס ה-"סקייהוק" ממושב אביגדור

מטוס ה"עיט" (סקייהוק) כפי שמונח כאנדרטה בחצר הוריו במושב אביגדור - צילום: אפי אליאן

בכביש הגישה למושב אביגדור, הסמוך לקרית מלאכי חולפים מדי יום מאות כלי רכב הלוך ושוב, ספק אם יודעים כי בסמוך לאותו כביש בו נוסעים הנהגים, מוטלים בצידו שרידי מטוס ה"עיט" של אחד מטייסי חיל האויר שנספו במהלך מלחמת יום הכיפורים.

זהו סיפורו של בן המושב רני עופרי שלא חזר מטיסתו במהלך קרבות מלחמת יום הכיפורים בדרום.

כתב: אפי אליאן | צילום: אפי אליאן , היסטוריה על המפה

מטוס ה"עיט" (סקייהוק) כפי שמונח כאנדרטה בחצר הוריו במושב אביגדור - צילום: אפי אליאן
מטוס ה"עיט" (סקייהוק) כפי שמונח כאנדרטה בחצר הוריו במושב אביגדור – צילום: אפי אליאן

 

רני עופרי ז"ל - צילום ארכיון: אתר יזכור
רני עופרי ז"ל – צילום  אתר יזכור

 קצת על רן עופרי

רני עופרי נולד ב: 30/7/1949 בכפר מונש שבעמק חפר, שם חי את ארבע שנות חייו הראשונות ולאחר מכן עברו דרומה למושב אביגדור הסמוך למושב באר טוביה. את לימודיו החל בבי"ס היסודי מבואות באר טוביה וסיים את לימודיו העל-יסודיים במגמה הומניסטית-חברתית  בבית הספר התיכון האזורי בבאר טוביה.  רני עבר בהצלחה יתרה את כל מבחני הבגרות והותיר את חותמו כנער נבון , חכם ואהוב על חבריו ומוריו במהלך שנות לימודיו. 

 על רני סיפרו סיפורים רבים על היותו נער בעל אופי שקט ורציני , אך תחת המעטפת הרצינית ניצב בחור בעל חוש הומור יוצא דופן, בעל יכולת חברותית יוצאת דופן ואהודה על מירב חבריו.

 רני הצטיין בתחום הספורט בשלל תחומים ,שחיה, כדורגל , ריצה וכדורסל. היה חבר בתנועת נוער במקום מגוריו ואף השתתף בלא מעט מפעולות גדנ"ע.  מעבר לכל זה רני הוכיח כשרון כתיבה ייחודי ואף כונה בפי חבריו כמילון של מילים יפות. 

 לחברתו מיכל , שתהפוך לשנים לאשתו לחיים כתב "אם יש גבול לאהבה, אני על הגבול / אם האהבה היא שירה , אני שיר אהבה גדול / אם האהבה היא ים , אני כחול על שפת הים / אני המון המון אוהב אותך , אני המון המון שלך …" 

 השירות הצבאי 

רני עופרי גויס לשירות צה"ל במהלך חודש יולי בשנת 1967, את שירותו החל בהתנדבות לחיל האויר, שם החל לעבור בהצלחה יתרה התמחויות וקורסים רבים. בין הקורסים שביצע היה קורס צניחה,  קורס מדריכי טיסה ואף קורס טייסים מתקדמים. רני היה מבין החיילים המוכשרים בתקופתו  והראה רצינות ואיכות גבוהה בתפקודו בכל מטלה שהוטלה עליו.  לאחר חמש שנים של שירות צבאי , בהם ביצע לאחר השירות הסדיר, עוד שתי שנות שירות בקבע, חזר רני למושב מגוריו, שם נשא לאישה את חברתו מיכל ואף החל ללמוד לימודים אקדמאיים. 

היום הגורלי

מלחמת יום הכיפורים פרצה ורני הוזעק ליחידתו בחיל האויר, שם השתתף במשך שבוע ימים במתקפות על האויב וקרבות אויר בשמי דרום הארץ.  

בתאריך ה13/10/1973 , במהלך תקיפה מבצעית, נפגע מטוס הסקייהוק של רני מטיל נ"מ שנורה לעברו והוא נהרג בהתרסקות מטוסו. 

רן עופרי הותיר אחריו אישה , הורים , אח ואחות והובא למנוחות בבית העלמין הצבאי בכפר ורבורג הסמוך. 

 

 

פרטיו של רני על פני שרידי מטוסו - צילום: אפי אליאן
פרטיו של רני על פני שרידי מטוסו – צילום: אפי אליאן

אנדרטה לזכרו

רני עופרי ז"ל זכה להנצחה במספר אנדרטאות, בניהן בבתי הספר בהם למד בבאר טוביה, אנדרטה בגן הזכרון בירושלים, אנדרטות בירושלים ואף במושב הסמך כפר ורבורג , אך האנדרטה בעלת הזכרון החזק מכל ניצבת בחצר בית הוריו של רני. 

לאחר התרסקות מטוס ה"עיט" של רני , ביקשה משפחתו של רני את שרידי המטוס עימו התרסק ובאמצעותם הקימה אנדרטה לזכרו בחזית חצר הבית. 

האנדרטה הוקמה בצורה המזכירה כרכרה וסוס, הממחישה כדימוי למרכבות האש.  על פני לוחות שרידי המטוס, מופיעים פרטיו של רני ונסיבות נפילתו. 

אז איך מגיעים?

האנדרטה ממוקמת בחזית הכניסה לבית מגורי משפחתו של רני. כאשר נכנסים למושב אביגדור , בבית השלישי מצד ימין ממול לתחנת האוטובוס. ההגעה למקום כמובן חופשית. 

קישור למפת הגעה למקום באתר "עמוד ענן" כאן

 

 

2 מבקרים הגיבו עד כה ב - “סיפורו של מטוס ה-"סקייהוק" ממושב אביגדור

  1. בחור מקסים צנוע חייכן שמחת חיים בצעירותו אהבנו לשחק כדורגל במושב כפר אחים מיידי שישי בצוהריים הוא ואחיו דידי יסדל לחיים ארוכים היו מוכשרים בכדורגל והזמן הכי מחונן שפגשתי אותו אם מיכל במרכז מסחרי בקרית מלאכי עמדו להיכנס לסרט באולם הוד ושמח לראות אותי ויותר מכך שמח לבשר לי שהשתחרר מהצבא וכל כך שמח שהשתחרר מהצבא לחיים האזרחיים. והיא זכרו ברוך תמיד נזכור אותך

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.