משטרת קטרה | מצודת הרפאים על כביש 40 – מצודת טיגארט QATRA (גדרה)

מצודת קטרה בחלקה האחורי ומגדל השמירה משמאל

מדי יום חולפים רבבות כלי רכב על כביש 40 בסמוך לכניסה לגדרה. רובם, סביר להניח לא מביטים לצד הכביש – לעברו של הבניין הלבן הגדול המסתתר בין העצים.  

אלו שכן הבחינו במבנה, לבטח יאמינו כי מדובר בעוד מבנה נטוש או מחנה צבאי כלשהו שהיה בשימוש וננטש במרוצת השנים.

אך מי שבאמת מחפש את המקומות המעניינים יראה במבנה סממנים שיעידו על אופיו של המקום ויגלה את השלט המעיד של שמו של המקום מעל הכניסה הראשית למבנה.

ברוכים הבאים למצודת משטרת קטרה (QATRA)

שלט כניסה לבניין משטרת קטרה בגדרה - צילום: אפי אליאן
שלט כניסה לבניין משטרת קטרה בגדרה – צילום: אפי אליאן

פרסומים נוספים על משטרת קטרה

סרט וידאו תיעוד מהמקום – יולי 2020 

קצת על המקום

משטרת קטרה היא אחת מ-55 תחנות משטרה מבוצרות שנבנו בין השנים 1938 ועד 1943, המבנים הללו תוכננו במהירות יתרה על מנת להגן על צירים ועורקים ראשיים בפלשתינה של ארץ ישראל בעת תקופת המנדט ולהעניק ביטחון יחסי לתושבים הסמוכים. 

שמה של המצודה קטרה, נגזר משמו של הכפר הערבי אשר שכן מערבית על הגבעה הסמוכה למצודה. 

מבנה החזית כפי שנראה מכביש 40 בחלקו האחורי
מבנה החזית כפי שנראה מכביש 40 בחלקו האחורי – צילום: אפי אליאן
מבט מדרום לצפון לחלקה האחורי של קטרה
מבט מדרום לצפון לחלקה האחורי של קטרה- צילום: אפי אליאן
הכניסה המקורית לתחנת משטרת קטרה עם השילוט מעל הדלת
הכניסה המקורית לתחנת משטרת קטרה עם השילוט מעל הדלת – צילום אפי אליאן
המבנה השוכן במרכז החצר של תחנת המשטרה
המבנה השוכן במרכז החצר של תחנת המשטרה- צילום אפי אליאן

את תחנות המשטרה הללו, אשר נבנו בצורת מצודות מבוצרות, יזם קצין משטרה בריטי  – סר צ'רלס טיגרט. טיגארט הובא לארץ, על מנת לשכלל את יכולות הצבא והמשטרה בפלשתינה, לאחר תקופת מאורעות המרד העברי הגדול. מיזם בנייני המשטרה, אשר נוצר לאחר פעילותו הרבה בתחום, הביאה להקמת עשרות תחנות משטרה ברחבי הארץ. מצודות אלו זכו לכינוי "מצודות טיגארט".  [ Tegart fort ]. רוב המצודות הללו, נבנו תחת מודל די דומה אחד לשני ורובן עדיין קיימות ברחבי הארץ. חלק נכבד מהתחנות פעיל עד ימים אלה כתחנות משטרה איזוריות ועירוניות, בסיסי צבא ובתי סוהר, חלק מסוים בניהן ננטש או מבוצע בהם שימוש לאימונים צבאיים ועוד. 

 

מבנה המשטרה בקטרה בנוי בצורת כמעט מרובע , כאשר הדופן הצפונית – אגף אורוות הסוסים, בנוי יחסית באלכסון בין הצד המערבי למזרחי. הזווית ככל הנראה מקורה, באופי מבנה האורווה שהיה חלק מתחנת המשטרה המנדטורית מאמצע שנות השלושים, טרם שודרגה תחנת המשטרה למצודה. בחלקו המערבי ישנו מגדל שמירה גבוה בעל פתחי ירי ותצפית. בצד המקביל – הצפון מזרחי, ישנה צלע דומה אך חד קומתית. במרכז הבלוק המזרחי – ישנו מגדל שמירה נוסף במרכז הבניין, אשר מקורו בתחנת המשטרה הראשונה שפעלה במקום (בדומה למשטרת יגור). 

הכניסה לפרוזדור מתחת למגדל השמירה של קטרה
הכניסה לפרוזדור מתחת למגדל השמירה של קטרה- צילום אפי אליאן
המבואה לראש המגדל עם סולם הברזל הקבוע בקיר
המבואה לראש המגדל עם סולם הברזל הקבוע בקיר – צילום אפי אליאן
השביל המוביל מהשער החיצוני לתוך מתחם קטרה
השביל המוביל מהשער החיצוני לתוך מתחם קטרה – צילום אפי אליאן

המבקרים במקום יבחינו בגדר תיל חלודה הסובבת את המקום, אך חלקים רבים בה נחתכו עם השנים. בצידה הדרומי של המצודה, ישנה דרך עפר, המובילה ליישוב סמוך, ממנה קיים שער הכניסה הרשמי של המתחם. נכון לשנת 2023, בפתח ערמו גבעת עפר שמונעת כניסה של כלי רכב למצודה, אך השער עצמו פתוח ואינו מונע כלל כניסה של מבקרים במקום. 

נציין כי בסוף שנת 2022, פעלו בשטח המצודה, אנשי בינוי מטעם משטרת ישראל, אשר אטמו את פתחי המבנה בצורה הרמטית (קומת הקרקע), זאת על מנת למנוע כניסה של זרים למבנה. לאחר בדיקה עלה כי המשטרה החליטה לחסום את הגישה, בשל ונדליזם והרס אשר זורעים בה ונדליסטים וכל מיני פעילויות של חברות ספורט אתגרי אשר מגיעות מפעם לפעם למקום, פעילויות אלה אינן מטיבות עם המבנה ההיסטורי.

מבט לדופן האחורי של התחנה מפנים החצר של קטרה

מבט לדופן האחורי של התחנה מפנים החצר של קטרה – צילום אפי אליאן

מבט מדרום לצפון לחלקה האחורי של קטרה
מבט מדרום לצפון לחלקה האחורי של קטרה- צילום אפי אליאן
מבנה הש.ג שנבנה ככל הנראה בשנות החמישים בקטרה
מבנה הש.ג שנבנה ככל הנראה בשנים מאוחרות יותר במשטר  בקטרה – צילום אפי אליאן

משער הכניסה ישנו שביל המוביל לאחורי המצודה ולמבנה ארעי גדול ששימש את העולים מאתיופיה שאוכלסו במקום בתחילת שנות ה-90 בתקופת העלייה הגדולה לישראל. מצד ימין של השביל ניצבת המצודה והקצה הגבוה שבה שוכן מגדל השמירה. 

הכניסה למתחם העזוב הינה בדלת צרה מתחת למגדל השמירה, שם ניתן להבחין היטב בהזנחה שנוצרה במהלך עשרת השנים האחרונות (ואולי קצת יותר) מאז המתחם היה בשימוש בפעם האחרונה. 

מיד הכניסה – מצד ימין ישנן המדרגות העולות למעלה המגדל. בקצה המדרגות ישנו מחסן שנראה משום מה עדיין בשימוש על ידי גורמים כלשהם – ומשם על קיר הבטון המזויין סולם ברזלים המוביל למעלה. 

למרות האמון הרב מצידי מול המבנים ההיסטוריים כמו זה  לגבי עמידותם וחוזקם , החלטתי למרות הכל שלא לטפס מעלה ולבחון את המתחם מהגובה. 

הירידה מטה מובילה לפרוזדור ארוך עד לקצה הצפוני של המבנה , אשר מצד שמאל חדרים רבים שידעו ימים טובים יותר. כאשר מתקדמים פנימה, מגלים גרם מדרגות נוסף המוביל לקומה השניה של הבניין. שם שוכנים חדרים במצב סביר הרבה יותר מאלו בקומה התחתונה. 

שני החדרים האחרונים בפרוזדור הנ"ל, מספרים את סיפורם של אנשי הבטחון הכללי שהשתמשו בטרם שנות התשעים במבנה לאימונים ופעילות מבצעית בשטח סגור. למעשה עד היום ניתן להבחין ב-4 חדרים שונים בעלי ריצוף מסוגים שונים שככל הנראה שימש לאימונים ללוחמי היחידות המובחרות. 

ביציאה מהפרוזדור, מגיעים לחצר הפנימית של המצודה, העזובה במקום רבה, כמות גדולה של פסולת עצים נמצאת במקום וצמחיה רבה וגבוהה (זהירות מנחשים וחרקים מזיקים). במרכז החצר מבנה נוסף שנראה כמו בניין משרדים משנות ה60 עד ה-80. כאמור אינו מעניין במיוחד היות שלא ניכר שהיה חלק מבניין המצודה המקורי. 

לאחר פילוס דרך בעשבייה הגבוהה, מגיעים לבניין שנראה מכביש 40 ותושבי גדרה , הכניסה אחורית מגלה על משרדים רבים שהיו במקום, אולי גם תאי מעצר בעלי חלונות צרים וגבוהים ומשם מובילה יציאה לדלת הראשית של המבנה. 

 

 

כאשר יוצאים מהדלת מגלים את שלט המבנה המקורי שנשמר היטב מאז הקמת המצודה וכתוב ב-3 שפות "קטרה" בעברית , אנגלית וערבית.  למבנה הנ"ל שתי קומות גם כן , אך לא צלח בידי למצוא את דרך הגישה לקומה השניה, באיזור בניין זה העשבייה גבוהה מאוד ומהווה מכשול למנסים לפלס את הדרך. 

מעבר לשלט הנדיר על חזית התחנה, ישנו שלט המורה על כוונת המועצה לשימור אתרים לשמר את המקום. מקווה כי הדבר יקרה בהקדם שכן כמות המבקרים המזיקים במבנה גורמים להרס שסביר להניח שלא יהיה ניתן לשחזרו למקור. 

בקומה הראשונה מגורים אירעיים ובשנייה משרדים
בקומה הראשונה מגורים אירעיים ובשנייה משרדים- צילום אפי אליאן
אחד מהמבנים האירעיים שהוקמו בסמוך לעליית העולים מאתיופיה
אחד מהמבנים האירעיים שהוקמו בסמוך לעליית העולים מאתיופיה – צילום אפי אליאן
מגדל השמירה במצודת קטרה וחלונות הירי והתצפית
מגדל השמירה במצודת קטרה וחלונות הירי והתצפית – צילום אפי אליאן

במספר מקורות מידע צויין לא פעם אחת על שימוש בטחוני במתקנים האלו במהלך שנות קיומו לאחר תקופת המנדט. ישנם סיפורים ותיקים על שימוש של יחידת המודיעין של צה"ל, השב"כ ומשטרת ישראל במבנה המדובר כאתר למעצר שבויי מלחמה, עצירים ביטחוניים ושאר עצורים בעייתיים שנתפסו במהלך השנים ונלקחו לחקירות במקום. הפעילות היתה במקום עד לשנות התשעים המוקדמות, אז ננטש המתחם ואוכלס מחדש זמן קצר לאחר מכן על ידי עולים מאתיופיה אשר הגיעו במבצעי העליה לארץ ישראל והיו צריכים להתגורר עד לקבלת מגורים קבועים. משום כך הוקמו בחלקה האחורי של המצודה מבנים ארעיים נוספים אשר שימשו למגורים. כמו כן בקומה הראשונה של המצודה לפחות ניתן להבחין בשאריות של חדרים בעלי קירות גבס שנבנו בחופזה על מנת לאפשר מגורים זמניים בתוכו. 

הפרוזדור הארוך מתחת למגדל השמירה ועד לקצה
הפרוזדור הארוך מתחת למגדל השמירה ועד לקצה – צילום אפי אליאן
המדרגות מלאות הפסולת העולות למגדל המבוצר
המדרגות מלאות הפסולת העולות למגדל המבוצר – צילום אפי אליאן

דבר חשוב אציין, כי אמנם המתחם מגודר ויש לא מעט פרצות בגדר המאפשרות כניסה, ישנה סבירות גבוהה שמדובר באתר שמשתייך עדיין למשטרת ישראל ועיריית גדרה, לפיכך מדובר בשטח פרטי. לכן כניסה למקום מומלץ לתאם מראש מול אותם גופים על מנת למנוע אי נעימות בעת ביקור במקום. 

כמו כן, כמו כל אתר ומבנה נטוש, חשוב מאוד לשים לב על בטיחותכם במקום, האחריות לביקור במקום הינה על המבקרים עצמם. מדובר באתר בן עשרות שנים שתחזוקתו לוקה בחוסר משמעותי. 

 

 

11 מבקרים הגיבו עד כה ב - “משטרת קטרה | מצודת הרפאים על כביש 40 – מצודת טיגארט QATRA (גדרה)

  1. מקום מרשים

    ממליץ לסקור את יתר המצודות ברחבי המדינה

  2. שנים אני עובר בכביש ליד ומנסה להבין מהו המקום.

    תודה על כתבה מופלאה ! האתר שלך נכס צאן ברזל בהיסטוריה המקומית!

    1. חבל שלא עצרת ובדקת את המראות המדהימים שיש שם בפנים.
      אין ספק שלא סתם קבלן גבס פשוט בנה את המקום, כולו מעוטר ונטוש, פשוט מקום מבוזבז במרכז הארץ שיכל לאכלס כל כך הרבה אנשים.
      עם זאת, מקומו בהיסטוריה המקומית והגלובאלית מונח במקומו.

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.