רצפת פסיפס הציפורים נחשפה בכלל לפני שנים רבות, אי שם בשנת 1955, כאשר השטח היה עוד טבעי וחשוף. בסמוך לפסיפס נבנתה אז שכונת המגורים רוטשילד של קיסריה (הקרויה גם שכונה 2). 

גדוד חיילים של צה”ל הגיע למקום פה נמצא הפסיפס, במסגרת פעילות מבצעית וקיים שם תרגיל לחימה בשטח בנוי. במהלך המבצע נחשף חלק קטן מרצפת הפסיפס, מה שגרם לפרסום ברבים והחלו להגיע מבקרים למקום. 

הפסיפס, שנחבא במשך שנים, כנראה לא היה מוכן ומותאם לקבלת הקהל והחל להתפורר בייחוד משום חוסר התחזוקה הנדרשת לו. לאחר כחמש שנים, כוסה בהמלצת ארכאולוגים עד לחשיפתו מחדש. 

בשנת 2004, חודש אוגוסט הוחלט על ידי צוות החברה לפיתוח קיסריה , להשקיע בפיתוח המתחם סכום העומד על כ-600,000 שקלים ולחשוף אותו במלואו לטובת הצגתו ברבים. 

למקום גויסו מתנדבים רבים, חלקם תושבי העיר קיסריה, אור עקיבא הסמוכה , קיבוץ שדות ים וערים נוספות והחלו בחפירת המקום. 

לאחר הסרה של יותר מחצי מטר גובה אדמה אשר כיסתה את הפסיפס, החלו להיחשף פרטי הפסיפס המופלא שנאמדו במימדים מעל המצופה. 

שטח הפסיפס התגלה כמתפרס על שטח של כ15.5 מטרים אורך X רוחב של 16 מטרים ונשמר כמעט בשלמותו מאז תקופתו.  קטעים נוספים של הפסיפס נחשפו מסביב לפסיפס הציפורים ושומרו אף הם. 

לאחר עבודה נמרצת של המתנדבים , רשות העתיקות וצוותי המועצה לפיתוח קיסריה נחשף שטח הפסיפס במלואו ונחנך רשמית בחודש אוקטובר 2005. 

 

בשנת 2005, לאחר שחזור ושימור איכותי של המתחם, נפתח המקום לקהל הרחב ללא תשלום. המקום גודר, נוספו שלטי הסבר וחלקים מסויימים של הפסיפס שוחזרו ומולאו בחומר תיקונים על מנת למנוע את קריסתו. כיום המבקרים יכולים להכנס לשטח הארמון ולשוטט על פני הפסיפס ללא חשש. 

 

מפת הגעה לפסיפס – לינק

לסיפור המלא על פסיפס הציפורים וגלריית תמונות מהמקום (2013) לחץ פה