קרב תש"ח ביד מרדכי היה מבין הקרבות הבולטים במהלך מלחמת העצמאות. הקרב התחולל על אדמת קיבוץ יד מרדכי, קיבוץ צעיר השוכן דרומית לאשקלון. במהלך הקרב הקשה נלחמו כ-150 בני הקיבוץ שבידיהם מקלעים קלים בלבד. לאחר 26 לוחמים ולוחמות שמסרו נפשם הוחלט לסגת והכוחות המצריים כבשו את הקיבוץ. הקרב הנודע הפך לסמל על לחימה עיקשת להגנת הארץ.

שחזור שדה קרבות תש"ח

 בשנת 1965 נפתח לקהל הרחב אתר המשחזר בדיוק ייחודי את התחוללות הקרב בין האויב המצרי למגיני קיבוץ יד מרדכי.  לעומת שחזורים אחרים שבוצעו באינספור מוזיאונים ובקני מידה שונים, זה המקום הייחודי בו שוחזר הקרב בקנה מידה 1:1 , עם כלי לחימה אמיתיים (חלקם המקוריים מהקרב מול המצריים) ואף דמויות של חיילי הגדוד המצרי שחדרו את גדרות היישוב. סיפור קרב יד מרדכי מהווה קרב בולט המעיד על החוזק שהפגינו הלוחמים בני הקיבוץ למען הגנת בתיהם ואדמת מדינת ישראל. עצם לחימתם האימתנית השרישה בתולדות המדינה דרכי גבורה למופת וגבורה כנגד האויב שאיים להשמיד את קיום המדינה הצעירה. 

איך מגיעים?

אתר שחזור הקרבות תש"ח בקיבוץ יד מרדכי שוכן בחלקו הדרומי של הקיבוץ. ההגעה לקיבוץ הינה דרך כביש 4. 

לבאים מכביש 4 לכיוון דרום, חולפים על פני צומת אבא הלל סילבר, ממשיכים דרומה לאורך הכביש, חולפים על פי איזור התעשיה הדרומי של העיר, קיבוץ מבקיעים ומשם לקיבוץ יד מרדכי. 

למידע מפורט אודות המקום וגלריית תמונות פה