גבעת ארנון שוכנת על רצועה הררית המכונה גם משל"ט 113 אשר עליה התחולל הקרב במלחמת העצמאות במסגרת מבצע יואב. 

המשלט המדובר היה הראשון שנכבש במהלך הקרבות שהתחוללו בלילה בין ה-17 ל-18 לחודש אוקטובר 1948.

במשלט ישבה באותו הלילה, פלוגה מצרית גדולה וחלשה על יישובי האיזור. 

פלוגה ג' של גדוד 51 מחטיבת גבעתי הגיעו למקום באישון לילה, על מנת לתקוף את המשלט ולהשיג שליטה על הציר המרכזי המוביל לנגב (מג'דל – בית ג'וברין). 

לאחר קרב עקוב מדם, הצליחו לוחמי פלוגה ג' של גדוד 51 להשיג שליטה על הגבעה ולפרוץ את הדרך הדרומית.

 

בין ההרוגים במשלט 113 , היה סמל יעקב ארנון הי"ד אשר נהרג בעיצומו של הקרב. כאשר עלה הבוקר על הגבעה והחלו בזיהוי הנופלים, מצאו בחולצתו של ארנון מכתב שכתב בטרם יצא למתקפה והיה מיועד להוריו. את המכתב ייעד להוריו במידה ולא יחזור מן הקרב. 

סמל יעקב ארנון
סמל יעקב ארנון

במכתב כתב ארנון את הטקסט הבא:

"אמא ואבא יקרים הערב אני יוצא לפעולה הגדולה אשר מטרתה להרחיק את הפולשים המצרים ממדינתנו. הפעולה היא רצינית למדי, כיון שהאויב מצויד במיטב הנשק ומספר אנשיו רב עד מאוד. אנחנו מוכרחים להרחיק את האויב משטח מדינתו , שהנגב הוא אחר משטחיה החיוניים – שטח מחייה למאות אלפי אנשים בעתיד הקרוב. אני יוצא הערב מתוך בטחון מוחלט שנחזור בנצחון. אני משוכנע, שנגיש שבקרוב לעמנו את המדינה העברית השלמה. יחד עם זאת יודע אני, שהסיכון עבור בודדים בתוכנו הוא גדול. ככלות הכל, – מי יודע במי יבחר הגורל כקרבן? אבל על אף שברור לי, שהסיכון האישי עבורי רב הוא, יוצא אני בהכרה מלאה . אסור בשום פנים ואופן לחשוב על עצמי. אני חושב רק על פתיחת הדרך לנגב, על שחרור שטח מדינתנו. אני יודע את הרגשתכם ברגע זה. הקרבתם את עצמכם תמיד עבורי. לא חסכתם עבורי עמל ודאגה. הייתי מפונק בבית, מפונק למדי. אולם חינכתם אותי תמיד להקרבה למען הציונות ועם ישראל- ועתה יוצא אני להגשים את המטרה. אני משוכנע שאחזור בשלום אליכם, אך אם יקרה משהו, סלחו לי על צאתי . אל תסלחו! אדרבה, היו גאים בכך ,למען כולנו יהא זה. בתקוה ובבטחון לחזור עם הנצחון, שלכם , באהבה רבה בלי גבול , יעקב.

יעקב נקבר בבית העלמין הצבאי בכפר ורבורג. 

 

 

איך מגיעים?

לנוסעים לכיוון דרום על כביש 3 , בצומת הודיה פונים שמאלה לכביש 232. ממשיכים לאורכו של כביש הפיתולים עד ליער כרמון. ממשיכים לכל אורכו של הכביש הגובל ביער וכ-300 מטר לפני צומת גבעתי , הכניסה למשלט 113. ישנו שילוט במקום.