בצמוד לרחוב הראשונים פינת הארזים במושבה מטולה ניצב לו מבנה תחנת המשטרה הבריטית אשר הוקם בשלהי שנות השלושים של המאה הקודמת. מדובר בתחנת משטרה מסוג מצודת טיגארט אשר כמותה נבנו עשרות בכל רחבי ארץ ישראל כחלק מלקחי המשטרה הבריטית מהתמודדותה עם פרעות המרד הערבי. המבנה היה בשימוש המשטרה הבריטית עד סיום תקופת המנדט הבריטי, נמסר לידי שלטונות משטרת ישראל ב-1948 ושימש כמשטרה אזורית בגליל. בשנות ה-80 הועבר לידי צה”ל ושימש כמשכנה של יחידת הקישור ללבנון (יק”ל) עד תחילת שנות 2000 ומשם שמשה למשך מספר שנים למחנה ליחידות צה”ל השונות שפעלו להגנת הגבול באזור המושבה. המבנה ננטש בשנים האחרונות ובחודשים האחרונים עבר לידיה האזרחיות של מועצת המושבה, שם מתכננים עבורה פעולות שימור מגוונות שינציח את עברה. ברוכים הבאים למשטרת מטולה!
כתבה זו הינה חלק מפרויקט תיעוד מצודות הטיגארט בארץ ישראל. לדף הפרויקט המציג את המבנים שתועדו עד כה לחצו פה
סרטון תיעוד מבנה המשטרה הבריטי במטולה
ראשית דבר – פעילות משטרת המנדט הבריטי
תחנת המשטרה הבריטית במטולה נבנתה ככל הנראה מבין התחנות משטרה הראשונות, לפי תמונות שנמצאו בארכיון גנזך המדינה נראה המבנה האחורי של תחנת המשטרה שהופגז בשנת 1936 וניזוק באופן חלקי. מה שמעיד על בניית המבנה לפני תקופת הקמת מצודות הטיגארט העיקרית בשנת 1938 – 1941.
המבנה הוקם כחלק ממדיניות ותכנון מחדש של שיטת עבודתה של משטרת המנדט לאחר שזו נכשלה בהתמודדותה עם פרעות המרד הערבי בסוף שנות השלושים של המאה הקודמת. מי שביצע את השינוי היה סר צארלס טיגארט אשר הובא לארץ כמומחה אימפריאלי ללוחמה בטרור. צ’ארלס טיגארט הובא ארצה לאחר שהצליח בדרכיו המגוונות להגיע לשליטה מרובה כנגד כנופיות גרילה באפריקה בשנים ההם.
כחלק מהתוכנית של טיגארט להתמודדות עם האירועים המקומיים תכנן ויזם הקמה של מצודות משטרה משוריינות בנקודות אסטרטגיות ברחבי ארץ ישראל, בניהם גם את מבנה המשטרה הנוכחי.
לשם בניית מבנה התחנה בחר צ’ארלס לעצב את המבנה כמו שאר התחנות מדגם POLICE POST, לתחנה זו העניק את הקוד 040 ובנייתה יצאה לדרך.
תחנת המשטרה של מטולה היתה הנקודה הצפונית ביותר בה הוקמה מצודת טיגארט מסוג זה, לעומת מצדיות גדר הצפון אשר בעלות מבנה שונה משאר התחנות בעלות המאפיינים האזרחיים והמנהליים יותר.
קומת הקרקע של התחנה נבנה בדומה למספר תחנות משטרה אחרות ובעיקרן קבועים שני המגדלים בשתי פינות המבנה כאשר מגדל אחד גבוה המכיל מאגר מים בקומתו העליונה ואילו השני בפינה המקבילה בקצה השני של המבנה הינו הנמוך יותר ובמקרה זה אף הוקמה עמדת שמירה בקדקודו. למבנה זה היו במקור שתי כניסות עיקריות, אחת הכניסה הראשית בחזית המבנה אשר הובילה לקבלת הקהל (יומנאי) וכניסה בצד האחר של התחנה שהיה עבור כלי רכב לתוך החצר הפנימית. בדופן השמאלית אם נמצאים בחזית המבנה קיימת יציאת חירום נוספת מהחצר הפנימית כפי שנהוג במבני תחנות משטרה נוספות מהדגם הנ”ל.
מי שהיתה אחראית על הבניה בפועל של תחנת המשטרה במטולה היה חברת סולל בונה בע”מ, החברה שהקימה גם את תחנת המשטרה בקטרה (גדרה) , מבנה תחנת המשטרה בשפא-עמר (שפרעם) , משטרת ערטוף (בית שמש) , משטרת עפולה , משטרת טבריה , משטרת שטה, משטרת קלקיליה ומשטרת ראש פינה.
בקומה השניה של תחנת המשטרה נבנו חדרים רבים, בתחנה זו חלו שינויים מבניים של חלונות המרפסת בחזית המבנה כאשר אטמו אותם באמצעות חלונות זכוכית והפכו את הפרוזדור החיצוני לחדרים אף הם. בחלק הפנימי יותר של דופן החזית היו חדרים ובתוכם חדרי משנה שהיוו כמגורים של משפחות השוטרים. בשרטוט של המבנה הראשוני שנבנה על הקומה השניה ניכר כי רק בדופן החזית הוקמו חדרים מההתחלה ואילו בדפנות נבנו בשלב מאוחר יותר ובוצעה אף חלוקה פנימית נוספת.
תחנת משטרת מטולה היתה פעילה בידי המשטרה הבריטית עד לסיום תקופת המנדט הבריטי. אך עד תקופה זו היתה פעילה היטב בייחוד בשל מתקפות רבות שהתחוללו בסמוך אליה מצד הארגונים המקומיים שהתנגדו למשטר הבריטי בארץ ישראל. בגנזך המדינה נמצאו מספר תמונות המעידות על ירי פגזים שבוצע לעבר המבנה במתקפות שונות. אמנם לא ידוע מי התוקף ומתי התחולל, אך בהחלט נראה שספגה אש רבה
לקראת סיום תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל נעזבה גם תחנת המשטרה במטולה מידי הבריטים במהלך חודש אפריל לשנת 1948. מי שקיבל אותה לידיו היו אנשי ועד המושבה יחד עם אנשי ארגון ההגנה וצה”ל מאז הופעלה התחנה כתחנה אזורית בגליל עד לשנות השמונים.
משנות השמונים הועבר שטח מבנה התחנה הבריטית לידי צה”ל, אז הוכנסו למקום חיילי יחידת הקישור ללבנון למשך עשרים השנים הבאות. במהלך שנת 2000 כאשר צה”ל עזב את שטח לבנון היחידה פורקה והמבנה הועבר לשירות של יחידות צה”ל השונות אשר ביצעו משימות שמירה
משנות ה-80 הפך המקום למשכנה של יחידת הקישור ללבנון (יק”ל) ולאחר שהיחידה פורקה בשנת 2000 עם נסיגת צה”ל מלבנון, שימש המחנה את יחידות צה”ל השונות שהגיעו לשם שמירת גבולות הארץ בסמוך למושבה. המקום היה פעיל עד סוף 2018 תחילת 2019 וננטש לגמרי.
המבנה כיום ומה נראה במקום?
את הכניסה למבנה ביצענו דווקא מהחלק האחורי, זה המוביל לדרך הגישה לכלי הרכב לתוך החצר הפנימית. לפי שרטוט שאותר במהלך חיפוש חומר בארכיון המדינה (גנזך המדינה) נמצא באחד מהתיקים הסרוקים תרשים של משטרת מטולה בעת תקופה כתחנת משטרה בריטית.
החצר האחורית של מחנה מטולה עדיין מכילה מבנים ישנים וחדשים כאחד אשר שימשו את החיילים בתקופות השונות. בין המבנים הללו למבנה מצודת הטיגארט זרוקים בשטח עשרות גרוטאות וברזלים שככל הנראה נאספו על ידי מחלקת התחזוקה של המושבה אשר נראה שמשתמשת במגרש סמוך לאכסון כליה. השביל המוביל את הדרך לחצר האחורית מגיע עד למדרגות מתכת חלודות ובסמוך מסתתרת לה עמדת שמירה ישנה בתוך סבך העצים. לאחר פילוס הדרך בעשביה המרובה הגענו לדופן האחורית ודרכה לפרוזדור כניסת כלי הרכב לחצר הפנימית.
בעת הכניסה בפרוזדור, נראו דלתות כניסה לחדרים של הדופן המזרחית, אלו נראים היטב גם בשרטוט התחנה המקורי שבתחילת המאמר, לא היו בהם אירועים מיוחדים וגם לא סימנים לאותה פגיעת פגז שנראית בתמונות הקודמות.
בהמשך נכנסו לדלת גדולה יחסית בדופן המזרחית אשר הובילה אותנו לתא כפי הנראה מטבח חדר האוכל. פה נראה שאכן המטבח היה במקורו גם בתקופת המשטרה הבריטית באותו המקום אך בחלקו הפנימי יותר. אם כי בשרטוט מצוין במיקום זה FOOD STORE (חנות מזון? או אכסון מזון?)
מתא זה המשכנו הלאה כדרך גרם מדרגות שהוביל אותנו למה שנראה כחדר האוכל, אף הוא תואם לתרשים התחנה המקורי. ניכר שחדר האוכל במקורו היה מחולק לשלושה חלקים ואילו בשטח מדובר באולם אחד גדול. מחדר האוכל יצאנו החוצה כדרך הדלת הראשית שלו הניצבת תחת קירוי בטון, בצד נותר צמוד על הקיר כיורי רחצת הידיים ואף טלפון ציבורי שעבר התעללות לא קלה.
ממשיכים הלאה במסדרון הדופן המזרחית, הגענו לשטח שבמקורו היה מבנה מקורה תחת הדופן הדרומית (חזית מבנה המשטרה) אך פה נראה שנבנתה תוספת של שני חדרים נוספים כאשר הכניסה אליהם הינה דרך דלת ראשית. מדובר בחדר התקשורת של תחנת המשטרה אך לא המקורי אלא מודרני שנוסף יחסית בשנים האחרונות. במקום לא נשאר יותר מדי ציוד מעבר לארונות תקשורת והמון כבלים.
המשכנו פנימה, למולנו דלת ברזל ועליה כתוב “אין כניסה” מאחורי הדלת גרם המדרגות המוביל לקומה השניה של חזית המבנה הדרומית. משמאל תהיה דרך המובילה למסדרון פנימי ועד לחלקו הפנימי של המגדל הגבוה, בדרכנו לשם נראה חדר ובו דוודים עשויים ברזל ישנים ומשאבות שונות ששימשו את המבנה. החדר כולו בעל סימני רטיבות רבים בכל חלקיו. ככל הנראה לחות רבה היתה בו, בסמוך אליו, חדר נוסף בעל שני חלונות מאורכים ו..זהו. בתרשים המקור מתואר חדר הדוודים כ ENGINE ROOM , משמעו חדר מכונות – ניכר שאכן נשאר כזה עד כה לא?
הגענו לקומת הקרקע של מבנה מגדל השמירה הגבוה, זה הניצב בפינה הדרום מזרחית של מבנה המשטרה. מצד אחד המסדרון המוביל לתוכה ומצד שני מדרגות העולות לקומה השניה של המגדל.
כצפוי חריכי הירי המוכרים לנו משלל מצודות הטיגארט נמצאים אף כאן ובמצבם המקורי ברובם. השבלונות הפנימיים בצורת הריבוע ובמרכז כל ריבוע לוח פלדה חסון המכיל דלתית נשלפת כלפי מעלה לשם ביצוע ירי מוגן כדרכה.
יש קומת קרקע וקומות עליונות, אבל קומת מרתף?
בדומה לתעלומה שעלתה בכתבה על משטרת סרפנד בנס ציונה באשר למגדל הנמוך אשר בסמוך אליו נמצאה יציאת חירום אשר הובילה לקומה תת קרקעית נוספת תחת המגדל. בכל חיפושיי בתרשימים לא נמצא זכר לאותו מרתף תת קרקעי. עם זאת בביקור במשטרת לטרון נמצא בסמוך למגדל הגבוה ואך במגדל הנמוך חלונות בתחום בסיס המגדל שנראים זהים אף הם למרתף בתחתיתו. מאחר והדבר נעדר לגמרי מהשרטוטים לרבות גרמי המדרגות המובילים לשם עולה השאלה האם מדובר במבנים שנבנו על בסיס השרטוטים המקוריים או שמה יש שרטוטים נוספים שמהווים תיקון ותוספות לקיים? נמשיך לחפש אחר המידע.
מקומת הקרקע של מגדל השמירה עלינו בגרם המדרגות לידו עברנו קודם והגענו לקומה נוספת שהובילה לחדרונים ועל הקיר סולם לולאות פלדה המובילות לקומה העליונה, בקומה זו יש גם מאגר מים גדול ועגול, נציין כי מאגר כזה קיים גם במגדל הקטן של המבנה הנ”ל. כמובן לראש המגדל לא טיפסנו (:
משם יצאנו חזרה לפינת המסדרונות והגענו למסדרון מבנה החזית בקומה הראשונה, גם פה ניכר שהמבנה נותר בתצורה המקורית מאז שהוקם, בהמשך המסדרון הגענו בסמוך לפתח היציאה המרכזי של חזית התחנה לחדר דחוס יחסית שהכיל כמות עצומה של מתגי תקשורת טלפוניה. בהחלט לא מקנא במי שאמון על תפעולה של המערכת בתחנה זו. תמונה שווה 1000 מילים (למטה)
ביציאה מחדר התקשורת טלפוניה השלב הבא זה היכל הכניסה מקורי של התחנה. ניכר כי פה דווקא כן בוצע תוספת בניה של חדר נוסף ובתקופה של הבסיס בשימוש צה”ל דווקא, לפי התמונות של מבנה המשטרה הקיימות ברשותי נראה שהדופן המקורית של התחנה כפי שהיתה בתקופתה הבריטית היתה דרך הכניסה הראשית, עם זאת כאשר היתה בפעילותה תחת צה”ל או היק”ל הדופן של החזית היתה דווקא החצר האחורית של המחנה הצבאי. משום כך כנראה נבנו חדרים נוספים על בסיס שטח היכל היומנאי.
לעדות, נראה שבסיס עמדת היומנאי שהיה מוגבהת יותר ובצידה מדרגות לעמדה נותרה כפי שהיא ואילו הקיר משמאל הבנוי בניה קלה נוסף לאחר מכן על בסיס העמדה.
חזרנו פנימה והמשכנו לעבר גרם המדרגות המוביל לקומה העליונה של חזית המבנה וצידה המערבי. גם פה חדרים רבים שעל קירותיהם רישומים תיעודים וגם טבלות ייאוש של חיילים ששירתו במקום במהלך השנים האחרונות של התחנה. נראה שבשנותיו האחרונות של המבנה ששימש כמעון מגורים לגדודי החיילים השונים היתה פחות התייחסות למראה האסתטי של פנים החדרים והמבנה בכלל.
בהמשך הפרוזדור צפונה אל כיוונו של המגדל הנמוך ישנם חדרים רבים אשר די דומים בצורתם אחד לשני, מדי כמה חדרים נתקלנו בכאלה אשר בהם קיימים חלונות (חלקם אטומים) גם לכיוון המסדרון הפנימי, מה שמעיד על היותם מקוריים מתקופתה הראשונה של המצודה כאתר מנהלי / משרדי.
בסיום המסדרון לא ניתן להגיע למגדל הצפוני (הנמוך מבין השניים) ועל כן חזרנו על עקבותינו לפינה הדרום מערבית, שם חלפנו על פניהם של משרדי הקומה השניה של דופן החזית (מעל דלת הכניסה הראשית למבנה). מחלונות אלו נראה שער עמודי הבטון המקורי של התחנה שכיום צמוד לגדר מתכת המקיפה את שטח המצודה כולו.
משם ירדנו מטה והמשכנו לדופן המערבית של המבנה כדרך החצר הפנימית ועד ליציאה האחורית ממנה הגענו. אך לא לפני שעברנו על המבנה שכידוע לפי השרטוטים האחידים של מצודות הטיגארט – אורוות הסוסים של המשטרה הרכובה.
במבנה זה הבחנתי בצורה מעט שונה של אופי המבנה. בדרך כלל באורוות הסוסים מדובר במבנה רחב מאוד המכיל שתי שורות של תאי סוסים ואילו במקרה של משטרת מטולה נראה שהיתה כמות נמוכה יותר של תאים. אם נסתכל בשרטוט המקורי נראה שהיו קיימים רק 10 תאים ומתוכם 9 מיועדים לסוסים. אם ניקח תחנת משטרה דומה, למשל משטרת סרפנד נגלה ששם לעומת תחנת מטולה האורווה היתה כפולה ברוחבה והכילה 16 תאי סוסים ועוד כמה תאי אכסון נוספים. האם בתחנת מטולה היה נדרש פחות כוח אדם רכוב ביחס לסרפנד אלחרב? מעניין.
כדרך הפינה הפנימית של הדופן המערבית צפונית הגענו סוף כל סוף אל חלקו הפנימי של המגדל המשני (הנמוך מבין השניים) שם נתקלנו שוב בעניין המרתף תחת קומת הקרקע של המגדל, פה כבר לא היו מדרגות מחלקו הפנימי אלא ממש מול מבואת הכניסה קיימת נישה הצמודה לקיר וממנה מובילות מדרגות מטה לקומת המרתף.
גם פה במגדל זה קיימות לולאות פלדה המשמשות כסולם קבוע בקיר המוביל לקומה השניה והאחרונה של מגדל השמירה. נציין כי גם פה כמו במגדל הראשון של המצודה, נחצבו שני חרכי ירי ונפתח כדרכם חלון, לפי בדיקה של תמונות המצודה בימי המנדט אל מול התמונות מהיום נראה שפתיחת החלון בוצעה יחסית בשנים האחרונות של פעילותה בצה”ל ולא לפני כן.
על ראש המגדל המשני הוקמה יחידת שמירה, ככל הנראה בתקופתה הצבאית ישראלית, מאחר והמגדל הנ”ל פונה לכיוון צפון – גבול לבנון ככל הנראה שימש כתצפית עליונה לעבר הגבול הסמוך.
בהמשך סקרנו את הדופן המערבית של המבנה, נראה שבסמוך לו עמדה מחלקת רכב או מוסך שפעל במקום, זאת בייחוד שנראה בצמוד לפינה המערבית דרומית של המצודה גרוטאת רכב הפוכה לתוך התעלה הסמוכה לקיר המצודה. בדופן המערבית נראים משרדי הקומה העליונה והתחתונה כשנשמרו היטב יחסית. נציין כי בעת פעילותו של המחנה בין אם בידי יחידת הקישור ללבנון או לאחר מכן בידי פלוגות צה”ל, הכניסה לשטח המחנה היה דרך שער גדול ועמדת ש.ג בסמוך לפינה הדרום מערבית ולאורך הדופן המערבית של המצודה.
ולסיכום
מביקור במספר מצודות דומות נראה שמשטרת מטולה הינה מבין הבודדות ששרדו במצבן המקורי כפי שתוכננו על ידי צארלס טיגארט בעת תקופת המנדט. נראה שלא בוצעו יותר מדי שינויים פיזיים במבנה מסיבה שדי ברורה מאליו בשל אופי המבנה המשוריין ועובי הקירות המקשה את הפעולות הללו גם אם רצו בכך.
הקומה השניה של חזית המבנה עברה שינויים באמצעות תוספות וקירות בניה קלה שנוספו עם השניים אך הבסיס לקירות המבנה החיצוניים , אופי הבניה של המסדרונות ואף החלונות המקוריים נותרו בעינן עד כה, מה שמשמח שלמרות הידיים הרבות שעברו בתחנה זו הצליחה לשמור על האופי המקורי שלה.
בסיום הסיור ביקרנו שוב לסיכום דברים בחזית המבנה, היכן שמתנוסס כמעט בגאווה מלאה עד היום שילוט התחנה מעל דלת הכניסה. שם המצודה – METULLA באנגלית, ערבית ובעברית כאשר נכתבה מט’לה בחולם חסר.
אין ספק שקיומו של השילוט המקורי כפי שהותקן בה אי שם בשנות השלושים של המאה הקודמת מעניק מגע מיוחד ואולי אף מהווה דרישת שלום מאז להיום.
מה צפוי למצודת הטיגארט של משטרת מטולה ומה מייעדים לה?
ובכן, מפרסומים שונים שנכתבו על תחנת המשטרה, נראה שהיא ב”אזרחות” רק זמן קצר. למעשה ב2019 “אוזרח” שטח המחנה הצבאי והועבר לרשות המועצה המקורית מטולה. על פי פרסום באתר משרד הבטחון נראה כי ראש המועצה פנה למשרד הבטחון לשם שחרור שטחי המחנה הנטוש. על פי התכנון חלק ממבנה המצודה אשר משתרע על שטח של כ-7.5 דונמים יהפוך למוזיאון “רצועת הבטחון” אשר בו יסופר סיפורה של מדינת ישראל ברצועת הבטחון מהצד הצבאי והאזרחי. יתר המבנה ככל הנראה יוסב לטובת שימושים ציבוריים נוספת אשר עליהם פועלת המועצה.
מבנה מצודת הטיגארט במטולה נחשבת אחת מהמצודות הרבות הפרוסות ברחבי ישראל וכולן מיועדות לשימור בשל ההיסטוריה הרבה הקיימת בהן.
מיקום התחנה באתר עמוד ענן – כדרך חזית המבנה | עמדת השמירה בצידה הצפוני של חצר המחנה
עניין חשוב:
הביקור במבנה התחנה וסביבתו הינו על אחריות המבקרים בלבד. אין לראות בכתבה זו המלצה לבקר במקום. עשיתי את מיטב יכולתי לסקר עבורכם את המקום במלואו (:
מרתק ומרשים מאד
איזו כתבה יפה!!!!!!! תודה רבה
איזה מגניב
מסתורית
כמה זה קרוב ללבנון
?
מרחק מזערי, ממש מעבר לכביש.
בילינו שם שעות לפני שנים רבות
תודה על הכתבה המרתקת!
זו היתה מפקדת הגדוד שלי לפני 40 שנה. אני יודע מה זה המרתף מתחת למגדל הגבוה. למעשה החדר בקומת הקרקע של המגדל היה גרדום תלייה. היתה שם דלת ברצפה שנפתחת כשמזיזים ידית. בזמני זה היה מרותך ושימש כחלק מהרצפה. והמרתף היה החדר שאליו התלוי נופל כשהדלתות נפתחות.
היי,
תודה על התשובה, האמת – סיקרנת שכן אתה השני שמציין שהיה במבנה הזה גרדום הוצאה להורג. איכשהו זה גם מסתדר עם העובדה שהמרתפים הללו לא מצויינים בשום שרטוט של תחנת משטרה בריטית שקיימת בישראל.
אמשיך לחקור את הדבר. תודה!
שיררתי שם תקופה קצרה
הסיפור על גרדום התלייה סופר גם לנו כשהגענו למחנה ביום הראשון
מרתק!