משטרת עפולה אמנם נראית עוד אחת מתחנות המשטרה המנדטוריות השגרתיות, אך ממבט מהיר ניתן לראות שיש "משהו שונה" בצורה הכללית שלה. המבנה נראה סטנדרטי למעט – מגדל שלישי במרכז המצודה. זהו תיק תיעוד ראשוני למבנה המנדטורי של משטרת עפולה
תחנת משטרת עפולה פעילה עוד משנות השלושים של המאה הקודמת, התחנה הראשונה, הוקמה במהלך תקופת המנדט הבריטי בפלשתינה של ארץ ישראל יחד עם עשרות נקודות ותחנות משטרה ברחבי הארץ. חלק מהנקודות פעלו ממבנים קיימים וחלקם הופעלו מתוך מבנים ייעודיים שהוקמו לפי דגם קבוע של תחנות משטרה. מי שהיה אחראי על תכנון ועיצוב תחנות המשטרה הללו, היה אוסטן סיינט בארב הריסון,מי שהיה האדריכל הראשי של מחלקת העבודות הציבוריות בעת שלטון המנדט הבריטי בפלשתינה בין השנים 1922 ועד 1937. הריסון אחראי בין היתר על מבנים מוכרים נוספים כמו בניין מוזיאון רוקפלר ואף את בנייני ארמון הנציב – שניהם מבנים קיימים ופעילים בירושלים עד כה.
תחנת משטרת עפולה הוקמה אף היא במסגרת בניית תחנות המשטרה הקטנות ברחבי הארץ וכך פעלה למשך מספר שנים בודדות בצורתה.
עם התגברות פרעות המרד הערבי הגדול בין השנים 1936 – 1939, הותקפה גם משטרת עפולה מספר פעמים על ידי גורמים חבלניים, אשר ניסו לפגוע בקציני המשטרה הבריטים כאות מחאה נגד הממשל. ברוב המקרים אירועים אלו הסתיימו בלא נפגעים אך עצם הפעולות גרמו לפגיעה במרקם הבטחון של היישוב.
מאחר ותחנות משטרה מסוג זה ודומות להם, היה ברור כי אינן מיועדות לשמירה על מפעיליהם, לכן הוחלט לשדרג את אבטחת תחנות המשטרה באמצעות גדרות תיל סביב המבנים והחצרות. שדרוג מיגוני התחנה לרבות סורגי ברזל כבדים על הפתחים ותריסי מתכת על הפתחים הגדולים ודלתות המבנים. מיגונים אלו בוצעו במספר רב של תחנות משטרה במשך מספר שנים, זאת כמובן בהתאם לנחיצות.
אך פעולות מיגון אלו היו לכל היותר "פלסטר" על הצורך האמיתי. תחנות המשטרה לא באמת היו למוגנות ברמה מספקת ורבות מהן נשדדו מתחמושת וכלי נשק פעמים רבות בידי בוזזים. בשנה האחרונה של מאורעות המרד הערבי אף גברו המתקפות שגרמו גם לפגיעות בנפש. מקרים אלה הובילו לצורך לשדרג משמעותית את בנייני המשטרה ברחבי הארץ.
מפה, החל דרכו של מיזם בנייני המשטרה אשר תוכננו בקפידה בידי אדריכלי מחלקת עבודות ציבוריות (מע"צ של היום). גם משטרת עפולה, שהיתה תחנה קטנה, שודרגה למצודת טיגארט גדולה. שדרוג זה היה במסגרת סבב הבניה השני , אשר החל את דרכו ב15.5.1940 בתכנון שארך מספר שבועות ולאחר מכן הועבר לביצוע בידי קבלני סולל בונה אשר אחראיים לבנייה בשטח.
נתונים על תחנת המשטרה
תרשים מבנה / מתחם מצודת טיגארט משטרת עפולה
מספר קומות:
- בלוק ראשי: 1 (משולב קומה שניה של מבנה משטרה ראשון)
- בלוק ימין: 2 מדורג 1
- בלוק שמאל: 2 מדורג 1
- בלוק עורפי: 1
מגדל ראשי: 3 קומות
מגדל משני קדמי : קומה אחת
מגדל משני אחורי: קומה אחת
עמדות מכוניות משטרה: 2
כמות עמדות באורוות הסוסים: 12
מאגרי מים: 1 מגדל גבוה
קבלן: סולל בונה בע"מ
שימוש אחרון: משטרת ישראל (משטרת עפולה)
פעילות: פעילה
מצודת המשטרה בתקופת המנדט הבריטי – 1941
אלבום תמונות לשנת 2022
לסיום, תחנת משטרת עפולה, הינה מהתחנות אשר פעילות עוד מתקופת המנדט דרך הקמת מדינת ישראל ועד היום. המבנים המנדטוריים אמנם שונו במקצת במהלך השנים מכורך הצרכים של הארגון, אך אין ספק שהמבנים הותיקים עושים את עבודתם נאמנה כפי שתוכננו להיות אי שם לפני שמונים וקצת שנה.
בשלב זה לא ידוע על תוכנית שימור לגבי תחנה זו. ככל שתהיה קיימת בעתיד , נוציא פרסום בנפרד.
שמחתי לקרא על המשטרה בעפולה. כמורת דרך העורכת סיורים בעיר אני מחפשת כל מידע שיכול להעשיר.
תודה רבה
רותי קלימי
תודה על תגובתך, שמח שהכתבה עניינה. מדי פעם כאשר צצים סיפורים חדשים אני משתדל לעדכן. ככל שיהיו כאלו בהמשך, אשתדל לקשרך. אם יש סיפורים מעניינים הקשורים במשטרה זו או הקודמת, אשמח להכיר!.
כתבה יפה
היתי רוצה לראות יותר מידע כתוב על התחנה הזו
תחנת רכבת שבתמונה האחרונה עברה שיפוץ ותחזוקה בשנה האחרונה
אולי גם המשטרה תעבור