מכון איילון הוקם בשנת 1945 על מנת לשמש כמפעל תת קרקעי לייצור כדורי תחמושת לתת מקלעי הסטן. המפעל הוקם על ידי יוסף אבידר שהיה מנהל תעש על מנת להעשיר את מלאי התחמושת של הלוחמים בתקופה טרם קום המדינה.

שטח המפעל התת קרקעי עומד על 264 מטרים ריבועיים והיה מסווה היטב בתוך קירות בטון בעובי חצי מטר. בכל יום היו יורדים העובדים לבטן האדמה, שם ייצרו , ליטשו , בנו וארזו את כדורי התחמושת ממש מתחת לאפם של השוטרים הבריטים שפיטרלו בסביבה מפעם לפעם.

במבנה התת קרקעי שאורכו כ-33 מטרים בלבד, עבדו מדי יום מעל 40 איש – גברים ונשים כאחד. מעל הפתחים של המפעל הוקמו מכבסה ומאפייה , זאת על מנת להסוות את דרכי הכניסה למקום , להשתיק את הרעש מבטן האדמה וכמובן – להצדיק את קיומן של 2 ארובות החמצן שצצו מתוך המפעל הקבור באדמה.

איש מלבד אלו שעבדו בבטן האדמה לא ידע על המפעל הסודי, למעט פעם אחת שאחת מעובדות הקיבוץ הבחינה בכניסה הנמצאית בחדר המכבסה, אז הזהירו אותה לבל תפלוט את המידע על המקום הסודי.

המקום סיים את פעילותו בייצור התחמושת בשנת 1947, אך היה בשימוש עד לשנת 1963 אז ננטש לגמרי.

בשנת 1987 נחנך המקום כמוזיאון ואתר השייך למועצה לשימור אתרים בשיתוף עם גורמים רבים נוספים.

במקום תצוגה וסימולציות על החיים הכפולים במקום, מידע , חפצים ותצוגות רבות נוספות.

המקום פתוח בכל יום השבוע והכניסה בתשלום סמלי

  • יום ראשון עד יום חמישי 08:30 – 16:00
  • יום שישי 08:30 – 14:00
  • יום שבת וחגים  09:00 – 16:00

איך מגיעים?

מרחובות נוסעים על רחוב הרצל לכיוון צפון (נס ציונה) , עוברים את פסי הרכבת והתחנה ברחובות וממשיכים עד לצומת המרומזרת עם רחוב המדע, שם פונים ימינה לתוכו עד פנייה שמאלה לרחוב חיים הולצמן, פניה ימינה לרחוב דוד פייקס והגעתם למוזיאון. 

הכניסה למקום בתשלום