“שבת ישראלית” 2023 – מוזיאון המזגגה | מוזיאון לארכיאולוגיה וזכוכית קיבוץ נחשולים

חדר המיצגים הארכיאולוגים במוזיאון המזגגה - צילום: אפי אליאן

מהו המקום שבו תוכלו לשלב הכרות עם מפעל בקבוקים נושן של הברון רוטשילד, תותחי ברזל שהיו בשירות של נפוליאון, התפתחות הארגמן ואינספור עתיקות וארכיאולוגיה? יש מקום כזה השוכן בצפון השרון, בסמוך לשמורת תל דור. המקום בו תמצאו את הקשר בין כל אלו במקום מרתק אחד! ברוכים הבאים למוזיאון המזגגה קיבוץ נחשולים

כתב: אפי אליאן | צילומים: מורן יונה אליאן , אפי אליאן

טיול נוסף באזור?

מוזיאון המזגגה - קיבוץ נחשולים - צילום: אפי אליאן
מוזיאון המזגגה – קיבוץ נחשולים – צילום: אפי אליאן

אז מה הסיפור בעצם של אותה מזגגה במבנה עתיק עצום, אי שם בפאתי קיבוץ נחשולים שבשרון? 

השם המקורי של המקום “בית חרשת למעשה זכוכית”. כשמו הוא, מפעל שתוכנן לספק בקבוקי זכוכית ליין, עבור היקבים הפעילים באותם שנים (1891 והלאה) בראשון לציון וזכרון יעקב הסמוכה. בנוסף , תוכנן לייצר במקום גם כלי זכוכית נוספים, כמו כלי בית, עששיות ואף בקבוקי זכוכית לתרופות. נשמע טוב לארץ שנמצאת בתקופה פרימיטיבית למדיי. אך לא הכל דבש. 

מי שעומד מאחורי הרעיון , זהו הברון רוטשילד, אדם עשיר מאוד אשר אחראי להמון מיזמים והקמת יישובים בארץ בתקופה ההיא, חלק מגישתו לפיתוח הציונות, מבקש לקדם התוצרת החקלאית של המושבות צעירות, ולהפעיל כוח עבודה יהודי למען חידושים טכנולוגיים לאותה תקופה, כפי שהיה בתעשיות מודרניות במדינות מתפתחות. בדרך זו תכנן לקדם את שיווק היינות בארץ המתפתחת ובכלל גם החוצה. לשם כך , החליט על הקמת מפעל ליצור בקבוקי זכוכית. 

בית החרושת הוקם, היכן שהיום נמצא קיבוץ נחשולים. מבנה דו קומתי מרשים בנוי אבן כורכר, בעל קמרונות רבות וחלקים רבים שנותרו מאז. אך האם בית החרושת הצליח? לא בדיוק. 

פחות משלו שנים מיום הקמת בית החרושת, הוחלט על סגירת המקום. במשך תקופה זו עלו קשיים רבים בנוגע לתפעול של המקום. עלות הייצור של הבקבוקים לא היתה כלכלית בעליל. החול המקומי התגלה כחול פחות איכותי ממה שציפו. לפיכך נאלצו לייבא חומרי גלם יקרים מאוד מאירופה, מה שהביא לזינוק במחיר ייצור הבקבוק ומפה, יצא שעלות הבקבוק היתה יותר יקרה מעלות היין שהיה אמור להיות בתוכו.  מעבר לכך מיסים רבים שהוטלו על ייבוא חומרי הגלם. כמו כן מסתבר, שגם פעם ייבוא מחו”ל השתלם יותר למוצר מוגמר מאשר לייצר באופן מקומי. במזרח , היה ניתן לרכוש בקבוקי זכוכית באיכות של ירדה מזו של הייצור המקומי. לפיכך הוחלט לאור נסיבות אלה ועוד כמה נוספות לסגור את בית החרושת.

מאז סגירת בית החרושת, עמד המבנה נטוש במשך כשמונים שנה. חברי קיבוץ נחשולים, אשר בשטחו ניצב המבנה הנטוש מחליטים לעשות מעשה והחלו בהקמת המבנה מחדש, שימורו והפיכתו למוזיאון עבור ארכיאולוגיה תת-ימית ואזורית דור. המוזיאון החל לרקום עור וגידים ופריטים רבים שנאספו ממפרצי דור החלו להגיע לתצוגה במקום. בהמשך , תל דור הנמצא מצפון לקיבוץ נכנס למתכונת חפירות ארכיאולוגיות נרחבות, אשר חשפו תקופה וממצאים מרתקים אשר מספרים את סיפורו של האזור בעת העתיקה. 

בשנת 1997 נחתם המוזיאון לראשונה, לאחר תהליך ארוך ומקצועי של ממצאים רבים וזה הפך למוזיאון רשמי במדינת ישראל. כמו כן בשנת 2006 בוצע שיחזור מלא של גג המבנה והמבנה הפנימי שומר.  נכון להיום 2023, רק הקומה הראשונה פעילה ופתוחה למבקרים. הקומה השניה עדיין בתהליך שיקום על כן סגור לקבלת קהל. 

באחד מחדרי התצוגה, תוכלו לראות רעף מקורי שנמצא בסמוך, והינו היחידי ששרד מאז שפעל בית החרושת. משקמי המוזיאון סבורים כי בעת נטישת המבנה, פורקו הרעפים והועברו לשימוש פעם שניה בבתי מגורים בזכרון יעקב. בתצוגה תוכלו לראות גם דוגמה לאבן שמוט, אשר היתה מיני רבות שהותקנו בתחתית הכבשנים בקומה השניה של בית החרושת.

רעף מקורי של בית החרושת לזכוכית , אשר יוצר במרסי במפעל האחים רו , סנט אורי צרפת - צילום: מורן יונה אליאן
רעף מקורי של בית החרושת לזכוכית , אשר יוצר במרסי במפעל האחים רו , סנט אורי צרפת – צילום: מורן יונה אליאן
אחת מאבני השמוט המקוריות שנמצאו בסמוך לבית החרושת לזכוכית - צילום: מורן יונה אליאן
אחת מאבני השמוט המקוריות שנמצאו בסמוך לבית החרושת לזכוכית – צילום: מורן יונה אליאן

להרשמה לביקור ב”מוזיאון המזגגה” במסגרת “שבת ישראלית” (ללא עלות) לחצו כאן

אז מה נראה שם?

בכניסה יקבלו את פניכם מדריכי ומפעילי המקום. הסיור יתחיל בחדר מסודר עם פריטים היסטוריים רבים הקשורים בבית החרושת לזכוכית, לרבות סיפורה של משפחת הברון רוטשילד שהיה אמון על הקמת המפעל, סיפור הקמת בית החרושת. במרכז החדר, משטח ובו עשרות פריטי זכוכית נדירים אשר נותרו מתקופת פעילותו של בית החרושת. נציין כי מעט מאוד פריטי זכוכית נותרו מהתקופה ההיא, פריטים אלו נמצאו במרוצת השנים בשטח בית החרושת ומסביבו. בהמשך, נעבור לחדרים נוספים כדרך מסדרו מרכזי ובו תצוגת פריטי זכוכית, פריטי ארכיאולוגיה רבים ואף פסיפסים מרהיבים ביופיים שנמצאו בסביבה. 

דלפק ממצאי כלי זכוכית שהתגלו בשטח המפעל ובתל דור - צילום: אפי אליאן
דלפק ממצאי כלי זכוכית שהתגלו בשטח המפעל ובתל דור – צילום: אפי אליאן
דלפק ממצאי כלי זכוכית שהתגלו בשטח המפעל ובתל דור - צילום: אפי אליאן
דלפק ממצאי כלי זכוכית שהתגלו בשטח המפעל ובתל דור – צילום: אפי אליאן
פריטי זכוכית עתיקים שהתגלו בתל דור והסביבה - צילום: מורן יונה אליאן
פריטי זכוכית עתיקים שהתגלו בתל דור והסביבה – צילום: מורן יונה אליאן
חלקים מרצפת פסיפס נדירה שנמצאה בתל דור - צילום: אפי אליאן
חלקים מרצפת פסיפס נדירה שנמצאה בתל דור – צילום: אפי אליאן

בין החדרים, נגיע גם לחדר בו נמצאים שני תותחים אשר על פי התיעוד השתייכו למסע נפוליאון לארץ ישראל. תותחים אלו שוחזרו לאחר שנשלפו מהמים בחוף דור במהלך השנים. את הסיפור המלא על התותחים ומדוע נמצאו תחת המים בקרקעית החוף, תוכלו לשמוע ואף לקרוא במקום. 

צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור - צילום: מורן יונה אליאן
צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור – צילום: מורן יונה אליאן
צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור - צילום: מורן יונה אליאן
צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור – צילום: מורן יונה אליאן
צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור - צילום: מורן יונה אליאן
צמד תותחים עתיקים שהיו בבעלות נפוליאון ונשלו ממי תל דור – צילום: מורן יונה אליאן

בהמשך, מיצגים של פריטים ארכיאולוגיים מיוחדים שמצאו בתל דור, לרבות נרות שמן נדירים, עוגנים עתיקים, מיכלים שהיו ככל הנראה לאכסון חומר נפץ, קערות ומחבתות מהתקופה הצלבנית ועוד ועוד. בסוף המסדרון, בדפנותיו, תמצאו כמות עצומה של אבני בליסטראות, אשר שימשו להתקפה בעת העתיקה. על חלק מהם, תוכלו לראות גם חריטות המעידות על גודלו וסוגה של כל אבן – מה שמעיד על ארגון מקצועי של חציבתן בהתאם לצרכי הצבא.

אבני בליסטראות במוזיאון המזגגה - צילום: אפי אליאן
אבני בליסטראות במוזיאון המזגגה – צילום: אפי אליאן
אבני בליסטראות במוזיאון המזגגה - צילום: מורן יונה אליאן
אבני בליסטראות במוזיאון המזגגה – צילום: מורן יונה אליאן
אבני בליסטראות בקוטר חרוט במוזיאון המזגגה - צילום: מורן יונה אליאן
אבני בליסטראות בקוטר חרוט במוזיאון המזגגה – צילום: מורן יונה אליאן
אבני קלע במידות שונות כפי שמוצג במוזיאון המזגגה - צילום: אפי אליאן
אבני קלע במידות שונות כפי שמוצג במוזיאון המזגגה – צילום: אפי אליאן

בחדר האחרון, מיצגים מרשימים מאוד , שלא לומר כאלה שערכם לא יסולא בפז. ממצאים ארכיאולוגים נדירים ומדהימים שנמצאו במהלך השנים, פסלונים, כדים, עיטורים וכלים שונים מהעת העתיקה. כל אלה במקום אחד, אשר במרכזו מיצג של אמפורות בגדלים וסוגים שונים, אשר מקורן בארצות הים התיכון. אמפורות הן מעין כדים ארוכים אשר שימשו לאכסון והעברה של יין בספינות. 

פריטים מהתקופה הצלבנית שנחשפו בתל דור - צילום: אפי אליאן
פריטים מהתקופה הצלבנית שנחשפו בתל דור – צילום: אפי אליאן
כדי אמפורות מארצות שונות המוצגים במוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים - צילום: אפי אליאן
כדי אמפורות מארצות שונות המוצגים במוזיאון המזגגה בקיבוץ נחשולים – צילום: אפי אליאן
חדר המיצגים הארכיאולוגים במוזיאון המזגגה - צילום: אפי אליאן
חדר המיצגים הארכיאולוגים במוזיאון המזגגה – צילום: אפי אליאן
שרביט עשוי שנהב ששימש ככל הנראה בכנסיה שפעלה בדור בעת העתיקה. - צילום: מורן יונה אליאן
שרביט עשוי שנהב ששימש ככל הנראה בכנסיה שפעלה בדור בעת העתיקה. – צילום: מורן יונה אליאן
חלק מפסיפס הדולפינים אשר נמצא בתל דור - צילום: מורן יונה אליאן
חלק מפסיפס הדולפינים אשר נמצא בתל דור – צילום: מורן יונה אליאן

באחד החדרים, נראה מיצג ייחודי המתייחס לצבע הארגמן, אשר על פי המקורות הופק מחלזון הארגמן אשר היה נפוץ מאוד בעת העתיקה בחופי הים התיכון ובדגש של ארץ ישראל. על פי המחקר שבוצע, את החומר היו מפיקים מבלוטה תת זימית אשר נמצאת בחלקו התחתון של החילזון, החומר שהינו ללא צבע , הופך לגוון סגול בעת שמגיע במגע עם חמצן. באמצעות גוון זה היו מבצעים בתעשיית צביעת הבדים, את הגוון הכחול סגול לדוגמה בציצית. חילזון הארגמן נחשב כיום כבעל חיים מוגן בישראל, לכן חברה לייצור של פתילי טליתות בישראל, מייבאת את הגוון עצמו ישירות ממדינות בהם נוהגים לאכול את החילזון. 

קונכיות ריקות של חילזון הארגמן, ממנו הופק הגוון הכחול סגול לצביעת בדים - צילום: מורן יונה אליאן
קונכיות ריקות של חילזון הארגמן, ממנו הופק הגוון הכחול סגול לצביעת בדים – צילום: מורן יונה אליאן
סיבי הבד לאחר הצביעה בגוון הארגמן המופק מחילזון הארגמן - צילום: אפי אליאן
סיבי הבד לאחר הצביעה בגוון הארגמן המופק מחילזון הארגמן – צילום: אפי אליאן
סיבי הבד לאחר הצביעה בגוון הארגמן המופק מחילזון הארגמן - צילום: מורן יונה אליאן
סיבי הבד לאחר הצביעה בגוון הארגמן המופק מחילזון הארגמן – צילום: מורן יונה אליאן

ומה עוד?

מול חזית המוזיאון ישנם פריטים רבים ומסקרנים שנמצאו אף הם בסביבת בית החרושת , הקיבוץ והתל הארכיאולוגי בדור. בניהם, שרידי  כבשנים להכנת זכוכית, משקולות ועוגנים ששימשו לקשירת האוניות בנמל דור. עמודי שיש שונים, בסיסי עמוד ואף אבן מיל מרשימה עם חריטה שנותרה קריאה עד כה. שרידי מסמרות וקורות שהשתייכו לספינות עתיקות שנטרפו למי הים התיכון מול חוף דור. כותרות עמודים עשויות שיש וכורכר מעוצבות, אבני ריחיים ושרידי בית בד, ומוצגים נוספים הקשורים לעולם הזכוכית והארכיאולוגיה. 

גלגלי אבן ריחיים של בית בד במוזיאון המזגגה - צילום: מורן יונה אליאן
גלגלי אבן ריחיים של בית בד במוזיאון המזגגה – צילום: מורן יונה אליאן

בחדר נוסף, נראה מיצגים רבים שנשלו מקרקעית הים מול חוף תל דור. בניהם שרידים של שלדות אוניות עץ, כדי אמפורות שהיו לאכסון והעברת יינות ותבואה ועוד ועוד. 

שרידי אוניות טרופות ואמפורות לתבואה ויין - צילום: אפי אליאן
שרידי אוניות טרופות ואמפורות לתבואה ויין – צילום: אפי אליאן

מבקרים במקום מטעם שבת ישראלית 2023 – שימו לב! 
ההגעה למקום במסגרת המיזם הינה בכפוף להרשמה מראש. הביקור הינו ללא תשלום – לחצו להרשמה

 

 

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.