ביקור במשטרת באסה 2 | מצדית גדר הצפון – (מושב יערה) | פרויקט טיגארט

מבנה משטרת באסה (בצה) היה במשך שנים המבנה הכי בולט בנוף של מושב יערה. מבנה משוריין מתקופת המנדט שהוקם כחלק ממצדיות גדר הצפון שהוקמו בסוף שנות השלושים כחלק ממיזם בנייני המשטרה שתוכנן בידי סר צ'ארלס טיגארט – איש הבטון. המבנה שימש במשך שנים רבות כבסיס צבאי ולאחרונה נעזב. זהו תיעוד ביקורינו בתחנת המשטרה הבריטית במושב יערה – ברוכים הבאים למשטרת באסה (2)! 

כתב: אפי אליאן | צילומים ותרשימים אפי אליאן , מורן יונה אליאן,  ארכיון גנזך המדינה | וידאו: אפי אליאן

חזית משטרת באסה במושב יערה - צילום: אפי אליאן
חזית משטרת באסה במושב יערה – צילום: אפי אליאן

כתבה זו הינה חלק מפרויקט תיעוד מצודות הטיגארט בארץ ישראל. לדף הפרויקט המציג את תחנות המשטרה שתועדו עד כה לחצו פה

סרטון וידאו משטרת באסה (בצה) במושב יערה. 

בראשית – מיזם גדר הצפון

עם הגעתו של סר צ'ארלס טיגארט בשנות השלושים לארץ ישראל (פלשתינה בימים ההם), ביצע סיור באזור הצפון ולאורכו של כביש הבטחון (לימים – כביש הצפון) אשר בנקודות רבות לצידו הוקמו תחנות משטרה קטנות. תחנות אלה היו ממוקמות בנקודות שנועדו להיות אסטרטגיות אך בפועל לא הצליחו לממש את הנדרש מהן מאחר והיה חוסר תאום ותקשורת בין התחנות השונות לאורך הציר. התחנות הללו שהיו באופן כללי חלשות מבחינת מיגון, פעלו בתוך צריפי עץ שאמנם נראו מרשימים מבחינת מראה ועיצוב אך בעת הצורך לא עמדו בהגנת השוטרים שפעלו בתוכה, בשל העדר מיגון נגד ירי ומתקפות של מורדים שבוצעו מפעם לפעם כלפיהן. מבחינת טיגארט, המבנים הקיימים לא ביצעו את עבודתן היחידה להן נדרשו ועל כן החליט ליזום הקמת מבני משטרה מבוצרים לאורך הציר הקיים ובנקודות יעילות יותר על מנת למקסם את ההגנה על גבול הצפון. לאחר סיור זה ועוד מספר כאלה שבוצעו לאחר מכן, יזם טיגארט את תוכנית השדרוג והקמת מבני המשטרה מחדש על מנת ליצור מכשול מפני הכנופיות מהמדינות השכנות והמורדים המקומיים שסייעו להם. 

חלק מתוכניתו של טיגארט היה לעבות את הנתיבים  לאורכו של כביש הצפון, על מנת לאפשר תנועה נכונה של ציוד וחומרים לתחילת המיזם של בניית המבנים. דרך כביש הצפון הוקמה זמן קצר לאחר התנעת תהליך ההקמה, פעולה שהיתה כבסיס לניסיון מוצלח לציר מאובטח בשלבים מאוחרים יותר. 

דרך הבטחון כביש הצפון בשנות השלושים - מקור: ארכיון גנזך המדינה - ארכיון המדינה
דרך הבטחון כביש הצפון בשנות השלושים – מקור: ארכיון גנזך המדינה – ארכיון המדינה

במהלך חודש יוני לשנת 1938 אושרה סוף כל סוף התוכנית להקמת שרשרת תחנות המשטרה הבריטיות המשוריינות לאורך גבול הצפון, תוכנית שאמורה למנוע את הפשע , ההברחות והטרור מצד המדינות השכנות. תוכנית בניית תחנות המשטרה פוזרה בין מספר קבלנים מקומיים, זאת על מנת למנוע יריבות בניהם. סוגי התחנות נבנו אומנם לפי תבנית קבועה – בניין מרובע בעל חצר פנימית וצריח מתומן, אך עם זאת תוכננו גם שלושה מודלים שונים , דגם קטן, בינוני וגדול, כאשר כל אחד מהדגמים הללו נראים די דומים למעט ההבדלים בין כמות הקומות והממדים הכללים היחסיים בהתאם. המשותף לכל הדגמים היה הצריח המפורסם שהתנוסס על כל אחת ממצדיות גדר הצפון. 

הצריח המתומן על ראש מיצדית משטרת באסה 2 - צילום: אפי אליאן
הצריח המתומן על ראש מיצדית משטרת באסה 2 – צילום: אפי אליאן

דגם תחנת משטרת באסה (בצה) הינו מהדגם הגדול הכולל שלוש קומות (כולל קומת קרקע) 

מבנה המיצדית בבאסה הינו מהדגם אשר יועד לצרכים בטחונים. בהרבה מתחנות המשטרה המנהלתיות" שהוקמו בשאר אזורי הארץ, אלה שנבנו לצרכים אזרחיים ומנהליים של ממשלת המנדט הבריטי ניכרים אלמנטים רבים שאינם קיימים במצדיות גדר הצפון.  במצדיות  אלה למשל לא קיימים דרכי כניסה להולכי רגל או משרדים לקבלת קהל. המיצדיות בנויות כמבנה מוגן המתפרס על שטח קטן יחסית והמבנה מתנשא לגובה, זאת לעומת מצודות הטיגארט הרגילות אשר מתפרסות של שטחים של עשרות מטרים ריבועיים לדוגמה – בנייני המשטרה P.B.P

הקמת מבנה המשטרה והמחליף שלו

מבנה משטרת באסה לא היה המבנה המשטרתי הראשון שהוקם במקום. למעשה המבנה שאנחנו מכירים היום,  מכונה בכלל "באסה 2" וזאת מאחר והיה המבנה השני שהוקם בתקופת המנדט במיקום זה. זמן קצר לאחר סלילת כביש הצפון הוקמו לאורך אותו כביש בטחון מספר תחנות משטרה (או תחנות גבול) אשר בהם ישבו כוחות המשטרה ומהן יצאו לפטרולים בגזרות קבועות. בתחילה פעלו לאורך הכביש תשע תחנות משטרה, לצורך העניין נכנה אותן תחנות מדור ראשון. כל תחנה היתה מרוחקת במרחק של כעשרה קילומטרים אחת מהשניה. תחנות אלו נקראו Frontier Posts וכל אחת מהן היתה מבנה צריף עץ הבנוי על בסיס בטון יצוק בגובה של כמטר וחצי מעל פני האדמה. קירות הצריפים הללו היו עשויים מלוחות עץ עבים ובתוך כל מבנה הוקמו חדרים משרדיים, חדרי מנוחה ומגורים. בחצר כל תחנה פעל מבנה פחון לשם מחסנים ומוסך תחזוקה לכלי הרכב המשטרתיים ומעל המבנה המרכזי הותקן בסיס לנשק מסוג "מקלע לואיס". כל תחנה כזו הופעלה באמצעות עשרה שוטרים בתפקידים שונים. 

אז יש תחנות משטרה מסודרות, מה הבעיה בעצם?

למרות הקמת בסיסי הבטון הגבוהים בקומת הקרקע של כל מבנה משטרה, היו תחנות המשטרה הללו כמלכודות מוות עבור השוטרים בהם. המבנים בסופו של דבר היו קלים לפריצה ותקיפה של מורדים בכל פעם מחדש. כמו כן השמירה על כביש הבטחון לא היתה הרמטית מספיק, הכביש הפך בתוך תקופה קצרה רגיש מאוד מבחינה בטחונית בעיקר בשעות הלילה, שכן הסיורים מתחנות המשטרה הללו פעלו רק בשעות היום המוארות. לאור האמור החליט טיגארט לשדרג חמישה מתחנות המשטרה העיקריות לאורך הדרך הבטחון למבנים רציניים יותר , אלו שאנחנו מכירים היום – מיצדיות גדר הצפון. 

מבט לכביש דרך הבטחון מחלון משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
מבט לכביש דרך הבטחון מחלון משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן

התחנות שנבחרו לשדרוג היו התחנות הבאות: משטרת באסה , משטרת איקרית (שומרה) , משטרת סעסע (מתת) , משטרת סל'חה (אביבים) ומשטרת נבי-יושע (מצודת כ"ח).  בחלק מהמקרים הוקמה תחנת המשטרה החדשה במקביל לתחנת המשטרה המקורית, דבר שמנע העדר שליטה בצירים במקביל לבניית המבנה החדש. 

לפי התוכנית, כל מבנה מיצדית יהיה בשימוש לתפקיד בטחוני האמון על שמירת הבטחון בסביבתן. אופי המבנה אפשר להגן על המבנה גם עם מינימום כוח אדם שיפעל מתוכה. כל מבנה כלל מאגר מים, מתקן אלחוט שחיבר את כל תחנות המשטרה לאורך הציר, מחסני מזון, מטבח , מגורים ועוד. 

גם במשטרת באסה, הוקמה תחנת המשטרה החדשה במקביל לפעילותה של תחנת המשטרה בצריף העץ. על כן המיצדית הוקמה תחת השם "באסה 2" (BASSA 2). 

הדופן הצפונית של משטרת באסה 2 - צילום: אפי אליאן
הדופן הצפונית של משטרת באסה 2 – צילום: אפי אליאן

עם סיום בנייתה של התחנה הועברו אליה שוטרי התחנה הסמוכה וזו החלה בפעילות סדירה. המבנה הצמוד, באסה 1 פורק במרוצת השנים לאחר מכן מאחר ולא היה נדרש עוד לשירות המשטרה. תחנת המשטרה פעלה במשך מספר שנים בשירות משטרת המנדט. מאחר הוקמה על הדרך מנהריה מערבה היוותה כנקודת שליטה אזורית שחלשה על יישובים רבים סביבה, ישובים וכפרים ערבים ויישובים וקיבוצים ישראלים. 

הבריטים עוזבים!

לקראת תום תקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל, החלו עוזבים הבריטים את הארץ, תחנות משטרה רבות נעזבות מידיהם ונמסרות לבעלי תפקידים וראשי יישובים סמוכים בהתאם לרוב השולט. לדוגמה – תחנת משטרה שפעלה באזור מרובה כפרים ערבים נמסרה גם לראשי הכפר הקרוב או הגדול, תחנות משטרה ששלטו על איזור יישובים ישראלים – נמסרו לראשי היישוב הגדול, כמובן שהיו יוצאים מהכלל ובחלק מכובד מהמקרים השתלטו הלוחמים הישראלים על תחנות משטרה בדרכיהם המגוונות, אך כך היתה רוח הדברים בגדול. 

השער הראשי של תחנת משטרת באסה 2 - צילום: מורן יונה אליאן
השער הראשי של תחנת משטרת באסה 2 – צילום: מורן יונה אליאן

בסוף חודש אפריל, כאשר נותרו ימים בודדים לסיום המנדט , עוזבים השוטרים הבריטים גם את תחנת משטרת באסה. השוטרים משאירים מאחוריהם ציוד תפעולי שבשל העדר כדאיות כלכלית מחליטים להשאיר אותו בשטח התחנה. התחנה נמסרת לידי כוחות ערבים המשתייכים לכפר הערבי הסמוך לפי אותו נוהל בלתי כתוב ואלו אוחזים בתחנה. 

עם מסירת התחנה לכוחות הערבים, שוכני המשטרה החדשים מטילים אימתם על עוברי הדרך הסמוכה. כתוצאה מהמצב החדש נוצר מצור על קיבוץ אילון הממוקם מרחק קצר מזרחית למשטרה. מאחר והדרך לקיבוץ איילון והיישובים הבאים נחסמה למעבר בשל מתקפות חוזרות ונשנות, תוכננה פעולת פשיטה של גדוד 21 – חטיבת כרמלי יחד עם כיתות מהיישובים הסמוכים (חניתה, איילון, מצובה) על מנת לפתוח את המצור על הדרך החיונית. 

כנגד מבנה המשטרה בוצעו לפחות שתי ניסיונות תקיפה של הכוחות הישראלים, אך תקיפות אלו נכשלו בשל הכוח הרב של הלוחמים הערבים ששכנו במשטרה. בלילה שבין ה24 ל-25 לחודש אפריל 1948 פלוגה מגדוד 21 של חטיבת כרמלי בפיקודו של יעקב פונדק יחד עם כיתות לחימה מהיישובים הסמוכים ככוחות חסמנה מבצעים ירי מאסיבי לעבר המבנים הסמוכים לבניין המשטרה המבוצר, המבנים הללו שהיו מאוישים בחלקם מתרוקנים מיושביהם תוך זמן קצר. 

התכנון היה לפוצץ את שער הכניסה למשטרה, אך החבלן שהיה אמור להתקין את מטען הנפץ נפגע במהלך חילופי הירי שקדמו לכך. לאחר שתוכנית ההתקפה יצאה קצת משליטה, לקח יוזמה אחד מהלוחמים – משה ורטמן – לוחם ההגנה מקיבוץ איילון והחליט לנסות לשכנע את שוכני המבנה הערבים להיכנע מאחר והמבנה מוקף בכוח רב ועדיף שיצאו בשלום מאשר ייפגעו בקרב בטוח. היוזמה המעניינת של הבחור מאיילון הצליחה אמנם בתחילה , אך לאחר זמן מה של משא ומתן מול השוטרים הערבים,  נורה בפניו ונפצע באורח קשה. לאחר התקרית החליטו הכוחות הישראלים לסגת לתכנן מתקפה נוספת בהמשך. 

משה ורטמן - לוחם ההגנה מקיבוץ איילון - מקור: Nurito  Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 3.0 לא מותאם
משה ורטמן – לוחם ההגנה מקיבוץ איילון – מקור: Nurito Creative Commons ייחוס-שיתוף זהה 3.0 לא מותאם

המתקפה השניה לעבר תחנת המשטרה באסה יצאה לדרך ב-14.5.1948, זו היתה אף היא עדיין כחלק מהשלב הראשון של מבצע בן עמי אשר כלל בתוכו שחרור של הגזרה ופתיחת הציר הרוחבי הסמוך לקיבוצים והיישובים הישראלים השונים.

שיירת ההתקפה הראשונה יצאה בבוקר זה לעבר כפר אל בסה, זיב וסמיריה, אלו נתפסו יחסית בקלות מאחר ותושבי הכפרים נסו על נפשם לעבר לבנון. נציין שמטרת התקיפה היתה בעיקר לשחרר את מבנה המשטרה המשוריין מידי הלוחמים הערבים המקומיים ובכך לאפשר תנועה בטוחה וחלקה ליישובים הישראלים, אך מה שיצא בפועל, כתוצאה מההתקפה של פלוגות גדוד 22 על הכפרים, זה שגם תחנת המשטרה ננטשה מבעליה הזמניים וברחו עם משפחותיהם צפונה ללבנון והבניין נותר שומם. 

תחנת המשטרה באסה ננטשה זמן קצר לאחר המתקפה על הכפר הסמוך - צילום: אפי אליאן
תחנת המשטרה באסה ננטשה זמן קצר לאחר המתקפה על הכפר הסמוך – צילום: אפי אליאן

במקביל למתקפה על הכפרים הסמוכים למשטרה, הגיעו למבנה המשטרה הנטוש כוח לוחמים שיצא מקיבוץ איילון אשר השתלטו על מבנה הנטוש. במקביל לשהותם של לוחמי קיבוץ איילון, יצאו לעבר המשטרה גם לוחמי פלוגה של חטיבת כרמלי שברשותם כלים משוריינים ותחמושת רבה, אך כאשר הגיעו למקום הבינו כי המשטרה הבריטית כבר בידיים ישראליות וכי אין צורך במתקפה נוספת. 

ולאחר המלחמה

לאחר תום מלחמת העצמאות, כאשר תחנת המשטרה ממשיכה להיות בפעילות של כוחות ההגנה הישראליות, שימשה המצודה כבסיס פעילות של משמר הגבול (מג"ב). כך במשך לאורך תקופת ארוכה, בתקופת מלחמת ששת הימים נעזבה המשטרה מידי משמר הגבול ובמקומם הגיעו לוחמי גדוד חרב (מוכרים גם כיחידת המיעוטים, הגדוד הדרוזי או גדוד 299) ואלו איישו את המבנה לשנים הבאות עד תחילת שנות ה-2000. אחריהם מי שאייש את המשטרה היו אנשי מרכז ההדרכה של חיל מודיעין (יחידת מודיעין מטרות 869) ומשנת 2018 נעזב המבנה כמעט לגמרי.  מבנה המשטרה אינו מאויש עוד. 

מבנה המשטרה הבריטית ביערה - משטרת באסה ממזרח - צילום: אפי אליאן
מבנה המשטרה הבריטית ביערה – משטרת באסה ממזרח – צילום: אפי אליאן

משטרת באסה (משטרת יערה) היום.

הגישה לתחנת המשטרה קיימת כדרך מושב יערה. בסוף הרחוב מגיעים לשערי ברזל גדולים הפתוחים לכל דורש, משם מתפצלת הדרך לכביש צר ימינה – המוביל לדופן הצפונית של המצודה ובסיומו – קירות בטון אימתניים המגנים ככל הנראה על המבנה הבנוי בצמוד, עוד מתקופת פעילות המבנה כבסיס צבאי.

כאשר נפנה שמאלה בשער, נמשיך עם הכביש לתוך רחבת חניה וממנה בגרם המדרגות עד לפתח הכניסה הראשי למבנה המיצדית. בהמשך ישנו כביש סלול היקפי המגיע עד לדופן המערבית של המשטרה. 

הדופן המזרחית של משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
הדופן המזרחית של משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
שער הכניסה לחצר המשטרה - צילום: אפי אליאן
שער הכניסה לחצר המשטרה – צילום: אפי אליאן

סקירת קומת הקרקע

בכניסה לחצר הפנימית כדרך שערי הברזל הכבדים, ניכר שפני המיצדית נשמרו היטב למרות השנים הרבות. אף הטיח הצהבהב המקורי עודנו קיים על רוב המבנה ואף משטחי הרצפה בחצר הפנימית נשארו כפי שהותקנו אי שם בתחילת שנות הארבעים. 

משטח הרצפה המקורי כפי שהותקן בשנות הארבעים - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
משטח הרצפה המקורי כפי שהותקן בשנות הארבעים – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

מהחצר הפנימית ישנה גישה לכל חלקי הבניין, כאשר מצד ימין לשער הכניסה קיימת מבואה ודלתות המובילות לחדר שבמקורו שימש כחדר בילוי לשוטרי התחנה ובהמשכו שלושה חדרים ששימשו כחדרי מטבח ובישול. בפועל, בעת כניסתנו למבנה "חדר האוכל" הפך במהלך השנים כבסיס צבאי לחלק ממטבח הבישול, כאשר הוא מחולק בתצורה של "חלבי" "בשרי" כנהוג במטבחי צה"ל השונים.  שלושת חדרי הבישול שהיו במקור אוחדו כפי הנראה לאולם אחד גדול שהפך אף הוא כחלק ממטבח הבישול הגדול. אז מכאן, ניתן לשאול – אם יש מטבח כל כך גדול – היכן חדר האוכל? ובכן… מסתבר שבצמוד לדופן המזרחית הוקם מבנה חד קומתי ששימש כחדר אוכל צהל"י, אליו נפתחה דלת בדופן המבנה. 

המבואה לבניין המזרחי - מטבח הבישול והמעבר לחדר האוכל - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
המבואה לבניין המזרחי – מטבח הבישול והמעבר לחדר האוכל – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
חדר האוכל אז - בהמשך - חלק ממטבח הבישול של מבנה המשטרה - צילום: מורן יונה אליאן
חדר האוכל אז – בהמשך – חלק ממטבח הבישול של מבנה המשטרה – צילום: מורן יונה אליאן
חדר האוכל המקורי , לאחר מכן חלק ממטבח ה"חלבי" של בסיס צה"ל - צילום: אפי אליאן
חדר האוכל המקורי , לאחר מכן חלק ממטבח ה"חלבי" של בסיס צה"ל – צילום: אפי אליאן
אחד ממטבחי הבישול המקורי והדרך לחדר האוכל ה"חדש" - צילום: אפי אליאן
אחד ממטבחי הבישול המקורי והדרך לחדר האוכל ה"חדש" – צילום: אפי אליאן
אחד ממטבחי הבישול המקוריים - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
אחד ממטבחי הבישול המקוריים – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
חלון כנפות פלדה מקורי מצודת טיגארט משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
חלון כנפות פלדה מקורי מצודת טיגארט משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
אחד ממטבחי המשטרה - משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
אחד ממטבחי המשטרה – משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן
חלון מקורי בדופן המזרחי של בניין המשטרה - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
חלון מקורי בדופן המזרחי של בניין המשטרה – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

בהמשך הקיר הפנימי , מול דלת הכניסה ישנו חדר שלצידו שילוט "בית כנסת" חדר זה צוין בתרשים המבנה המקורי כחדר משרדי OFFICE שהחל דלת ושתי חלונות פנימיים, המבנה אכן נותר כך, כולל החלון החיצוני שעודנו נשאר עם דיפוני פלדה המקוריים. 

חדר הבא  על אותו קיר של הדופן הצפונית, מגיע למבואה אשר מובילה לגרם המדרגות לקומה השניה, אך בנוסף מוקם שם חדרים שנראים כחדרי אכסון., גם בהם חלון מקורי בעל דיפוני פלדה כפי אלו בחדר הקודם. יותר מדי אוצרות לא היו שם למעט פיח. 

חדרי אכסון בדופן הצפונית תחת גרם המדרגות - צילום: אפי אליאן
חדרי אכסון בדופן הצפונית תחת גרם המדרגות – צילום: אפי אליאן
חלון כנפות פלדה מקורי מצודת טיגארט משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
חלון כנפות פלדה מקורי מצודת טיגארט משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

בסקירת החדר המדובר , נראה כי בקיר המבנה עבר צינור מים גדול בחלקו התחתון, כפי שניתן לראות בתמונה הבאה. ההשערה היתה שאולי במיקום זה פעל מאגר המים של התחנה שכן, הצינור העבה יורד לאורך הקיר הצפוני מהגג. ידוע כי בתחנות המשטרה הבריטיות נהגו לבצע שימוש בניקוזים מסודרים ממרזבי הגגות לשם אגירת מים.

אז מאגר מים לא ראינו בחדר, אך עצם קיומו של הצינור העבה והותיק לפי המראה, ניתן לשער שזו היתה מהותו. 

חדר בדופן הצפונית ופתח צינור מים בתחתית - צילום: מורן יונה אליאן
חדר בדופן הצפונית ופתח צינור מים בתחתית – צילום: מורן יונה אליאן
הצינור העבה מימין, עולה עד לגג מבנה המשטרה - צילום: אפי אליאן
הצינור העבה מימין, עולה עד לגג מבנה המשטרה – צילום: אפי אליאן
הכניסות מהחצר הפנימית למבנה הדופן הצפוני משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
הכניסות מהחצר הפנימית למבנה הדופן הצפוני משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

בהמשך החצר, בבניין הדופן המערבי החללים שהיו לעמדות המוסך עבור רכבי המשטרה נסגרו והפכו לחדרים / משרדים ואף לחדרי שירותים. בתחנה פעלו בחלק זה של הבניין שלוש עמדות באולם אחד גדול.ובקצה הימני של האולם האמור נותר חדר האכסון נמוך התקרה, שם נראה שקיימת תשתית חשמל / תקשורת מותקנת בחלקה. ברצפה פתח עגול אשר ככל הנראה היה חלק ממאגר המים התת קרקעי של התחנה. (ניתן לראות בסרט המצורף לתיק תיעוד זה)

עמדות המוסך הפכו לחדרים סגורים ובית שימוש - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
עמדות המוסך הפכו לחדרים סגורים ובית שימוש – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
חדר האכסון הנמוך בקצה אולם המוסך נותר כפי שהיה - צילום: אפי אליאן
חדר האכסון הנמוך בקצה אולם המוסך נותר כפי שהיה – צילום: אפי אליאן

ולבסוף, החלק האחרון של קומת הקרקע הינה הדופן הדרומית של המשטרה שלמעשה גם חלק מהכניסה הראשית למבנה התחנה. הדופן מחולקת משני חדרים בינוניים, כאשר כל אחד מהחדרים מכיל את החלונות הצרים גבוהים דרכם הגנו על מבנה המשטרה בעת הצורך, חלונות אלה היו בעלי דיפוני פלדה שנפתחו פנימה בעת הצורך, בחלקם אף היה חרך ירי מלבני הדומה בצורתו לאלה שקיימים בקומת הקרקע של מגדלי מצודות הטיגארט הגדולות ברחבי הארץ. 

אמנם בתחנת משטרת באסה חלונות אלה כבר הוסרו במהלך השנים, לא היה צורך בהם לאחר מלחמת העצמאות, אך לשם העניין מצורף צילום של מבנה משטרה דומה שעדיין מכיל (למרבה הפליאה) את חלונות הפלדה המקוריים שכוללים גם את חרך הירי הנפתח. (ראו תמונה הבאה).

חלונות משוריינים וחרך ירי במשטרת מַגְ'ד אלְ-כֻּרוּם - צילום : אפי אליאן
חלונות משוריינים וחרך ירי במשטרת מַגְ'ד אלְ-כֻּרוּם – צילום : אפי אליאן

החדר השמאלי, הצמוד לשער הברזל הגדול מכיל מספר פתחי חלונות שכאלה, ובתוכו לוח חשמל גדול שנראה פעיל (זהירות עם זה אם החלטתם לבקר) . לפי האיורים שעל הדלת עושה רושם כי החדר המדובר שימש כחדר תקשורת ממודר של הבסיס הצבאי במהלך השנים, חדר זה במקורו אגב, הכיל את המצברים של המשטרה. מצברים אשר ניזונו מהגנרטור שפעל בחדר הסמוך

החדר הבא, השמאלי, גם הוא בעל חלון גבוה וצר ושימש במקורו כחדר הגנרטור של תחנת המשטרה, סיפק חשמל בעת הצורך כאשר תשתיות החשמל באזור קרסו או נותקו. 

החדר השמאלי, אז חדר המצברים , כיום חדר תשתית החשמל , משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
החדר השמאלי, אז חדר המצברים , כיום חדר תשתית החשמל , משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן
מבט לעבר חדרי הדופן הדרומית, חדר המצברים וחדר הגנרטור מימין - צילום: אפי אליאן
מבט לעבר חדרי הדופן הדרומית, חדר המצברים וחדר הגנרטור מימין – צילום: אפי אליאן

סקירת קומה ראשונה

הדרך אל הקומה הבאה, הקומה הראשונה מתאפשרת רק דרך מקום אחד, הכניסה הינה כדרך גרם המדרגות הנמצא בפינה הצפון מערבית בתחנה זו, באופן קבוע גרם מדרגות זה יהיה בפינה הנמצאת באותו קו בו ניצב הצריח על גג המשטרה.

הכניסה לגרם המדרגות במשטרה זו נסגרה באמצעות דלת פלדה אשר לא היתה קיימת במקור. בכניסה למבואה, חלפנו על פני טלפון ציבורי בזק ישן שתלוי במקום ומולנו גרם המדרגות המוכר. בקומה הראשונה, קיים מעקה בטון ברוחב של כחצי מטר בין גרמי המדרגות. מעקה הבטון הרחב המדובר קיים רק בקומה זו, ניתן לשער שנבנה בכוונה תחילה, זאת על מנת שיהווה כקיר חוסם בעת מתקפה על התחנה ואם האויב הצליח לחדור פנימה לחצר המשטרה, כדרך "מחסום" בטון זה יוכלו שוטרי התחנה לנסות למנוע את החדירה לקומות העליונות.

הדלת השמאלית מובילה לגרם המדרגות לקומות העליונות - צילום: אפי אליאן
הדלת השמאלית מובילה לגרם המדרגות לקומות העליונות – צילום: אפי אליאן
גרם המדרגות תמיד יהיה בפינת הבניין בעלת הצריח בקומת הגג - צילום: מורן יונה אליאן
גרם המדרגות תמיד יהיה בפינת הבניין בעלת הצריח בקומת הגג – צילום: מורן יונה אליאן
גרם מדרגות טרצו המוביל לקומות העליונות - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
גרם מדרגות טרצו המוביל לקומות העליונות – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
מעקה הבטון העבה בין גרמי המדרגות של קומת הקרקע - צילום: אפי אליאן
מעקה הבטון העבה בין גרמי המדרגות של קומת הקרקע – צילום: אפי אליאן
גרם המדרגות במבט עליון מהקומות העלינוות - משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
גרם המדרגות במבט עליון מהקומות העלינוות – משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן

הקומה הראשונה והקומה השניה די דומות בצורתן. ביציאה מגרם המדרגות לקומה הראשונה, מולנו ישנו פרוזדור אשר בצידו השמאלי קיימות עמדות מקלחת, בצמוד למרכז הפרוזדור עמדות כיור ובסוף המסדרון חדרי שירותים. בסוף המסדרון ישנה פניה ימינה, שם נגיע לפרוזדור הפונה דרומה, מצד שמאל קיימים שני חדרים ובסוף המסדרון חדר נוסף שהינו גם הפינה הדרומית של המבנה. 

 

פרוזדור הקומה הראשונה מול גרם המדרגות - צילום: אפי אליאן
פרוזדור הקומה הראשונה מול גרם המדרגות – צילום: אפי אליאן
במרכז הפרוזדור קומה ראשונה - מלתחה כיורים וחדרי שירותים בסוף - צילום: אפי אליאן
במרכז הפרוזדור קומה ראשונה – מלתחה כיורים וחדרי שירותים בסוף – צילום: אפי אליאן
עמדות המקלחת שעדיין נוזלים - צילום: מורן יונה אליאן
עמדות המקלחת שעדיין נוזלים – צילום: מורן יונה אליאן

מחלונות החדר האחרון ניתן לראות את גג קומת הקרקע ועליה מעין ראש ארובה עגולה שככל הנראה היתה שייכת ככל הנראה לתנור חימום (אח) שפעל בחדר הבילוי (המקורי) של התחנה. בביקורינו  לא מצאנו שרידים לקיומו של תנור זה שכן החדר האמור הפך לחלק מאולם הבישול שנבנה לאחר קום המדינה. 

ראש ארובה מעל חדר "הבילוי" משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
ראש ארובה מעל חדר "הבילוי" משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

בחזרה לכיוון גרם המדרגות , נפנה הפעם ימינה, שם בדומה לפרוזדור המקביל של הדופן המזרחית, גם כאן קיימים בחלק מהמקרים חלונות גבוהים וצרים לכיוון הדופן החיצונית ולכיוון החצר הפנימית. בהשוואה של שרטוט התחנה המקורי ניכר שגם פה היה חדר שינה גדול , אולם שהתפרס מדופן גרם המדרגות ועד לדופן הדרומית של המבנה. ממנו פיצלו לשלושה חדרים שחולקו שווה בשווה. בחדר האחרון המוביל לדופן הדרומית, קיים חלון צר גם כן כפי שקיים ביתר המבנה, אך עם זאת קיימת גם יציאה "סודית" בגובה הרצפה לעבר המרפסת החיצונית. המרפסת החיצונית בעלת מעקה בגובה של מטר חולשת על הדופן החיצונית של תחנת המשטרה , מעל החצר הפנימית ומעל השער הברזל הגדול. 

קירות המבנה הפנימיים בעלי חלונות צרים וגבוהים להגנת המבנה - צילום: אפי אליאן
קירות המבנה הפנימיים בעלי חלונות צרים להגנת המבנה – צילום: אפי אליאן
קירות המבנה הפנימיים בעלי חלונות צרים וגבוהים להגנת המבנה - צילום: אפי אליאן
קירות המבנה הפנימיים בעלי חלונות צרים להגנת המבנה – צילום: אפי אליאן
מרפסת ההגנה מעל שער הכניסה לחצר המשטרה - צילום: אפי אליאן
מרפסת ההגנה מעל שער הכניסה לחצר המשטרה – צילום: אפי אליאן

מרפסת חיצונית ועמדת הגנה על הכניסה, חצר הפנימית והדופן הדרומית - צילום: אפי אליאן

מרפסת חיצונית ועמדת הגנה על הכניסה, חצר הפנימית והדופן הדרומית – צילום: אפי אליאן

הדלת "הסודית" של מרפסת ההגנה מעל השער וחזית המשטרה - צילום: אפי אליאן
הדלת "הסודית" של מרפסת ההגנה מעל השער וחזית המשטרה – צילום: אפי אליאן

סקירת קומה השניה

לקומה הבאה (ואחרונה) של משטרת באסה מגיעים גם במקרה זה דרך גרם המדרגות העולה מעלה. כאן בקומה השניה ניכרת ההזנחה רבה יותר. כמות הלשלשת של היונים ש"חגגו" שם עד שהגענו היתה עצומה משניתן לדמיין. צורת המבנה די זהה לזה של הקומה הראשונה, פרוזדור ארוך מול גרם המדרגות לכיוון מזרח, חדר שהיה גדול ופוצל לשניים שלושה חדרים, חדרי שירותים , עמדות , כיורי רחצה במלתחה ומקלחות. 

במבנה ביקרנו ביום די גשום, לא ברור האם זה קשור לעניין, אך המקלחות בקומות העליונות היו חצי פעילות , מים טפטפו ללא הפסקה כדרך צינור המקלחת הקבוע בקיר, יכול להיות שקיימים מאגרי מים על גג המבנה ממנו זורמים המים? שווה בדיקה. 

מגרם המדרגות, לעומת הקומה הראשונה , בקומה זו קיימת דלת ברזל כבדה. ניכר ששימשה לחסימה של חדר אחד או יותר ששימשו לאכסון ציוד תקשורת. מחדרים אלו עוברים כבלי תקשורת וחשמל רבים לעבר גג המשטרה, הרוב – כדרך המבואה העולה אל פנים הצריח. הדרך אל הצריח הינה באמצעות סולם ברזל הקבוע בה. ניתן לאלתר טיפוס ונראה שאף עשו זאת רבים לפנינו, זאת משום קיומו של שרפרף בסמוך לסולם. עם זאת – מאחר והעדפנו שלא להסתכן, ויתרנו על הטיפוס מעלה. 

אמנם, גרם המדרגות אמור להסתיים בקומה זו, אך כפי שהוקמה כל תחנת משטרה בריטית בזמנו, גם מבנה זה היה מעין מבנה מודולרי. על כן נראה שגם פה, הותקן גרם מדרגות שעולה עוד חצי קומה (כל קומה מתחברת באמצעות צמד גרמי מדרגות מקבילים) ובקצה מגיעים למבוי סתום, ניתן לשער שאם היתה נבנית קומה נוספת הרי שזו היתה הדרך להשלים את המעבר לקומה הבאה. 

גרם מדרגות קומת קרקע, ראשונה ושניה - צילום: אפי אליאן
גרם מדרגות קומת קרקע, ראשונה ושניה – צילום: אפי אליאן
גרם מדרגות - הכנה לקומה נוספת? משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
גרם מדרגות – הכנה לקומה נוספת? משטרת באסה – צילום: אפי אליאן

תמונות נוספות קומה שניה

חצר משטרת באסה 

סביב המבנה קיימים עדיין מבנים ומכולות צבאיות, עדות לפעילות של הבסיס במשך שנים רבות. מבנה יביל ששימש כפי הנראה כשירותים נמצא מעבר לחומה הדרומית של רחבת המשטרה. ממערב, מבנה אכסון שנראה עודנו פעיל, ממזרח – מספר מבנים וסככות ששימשו את צרכי הבסיס עד לשנים האחרונות. אף שביל הגישה הדרומי עדיין קיים ושעריו פתוחים אף הם. 

ממזרח למבנה, כפי שנכתב בתחילת הסקירה, קיים חדר האוכל, מבנה מבנייה קלה שידע ימים טובים יותר. מכולה נוספת בצד הצפוני שכנראה שימשה כקרון תקשורת ישן וקיר ההגנה מלוחות בטון בהמשך השביל. 

שער הכניסה המקורי הכולל חרך הצצה - משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
שער הכניסה המקורי הכולל חרך הצצה – משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן
החצר הדרום מזרחית של משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
החצר הדרום מזרחית של משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
חצר משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
חצר משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן
חצר משטרת באסה - צילום: מורן יונה אליאן
חצר משטרת באסה – צילום: מורן יונה אליאן
דופן דרום מערבית של משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
דופן דרום מערבית של משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
דופן דרום מערבית של משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
דופן דרום מערבית של משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
מבט מדרום לצפון לראש המיצדית - משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
מבט מדרום לצפון לראש המיצדית – משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
דופן צפון מערבית של משטרת באסה - צילום: אפי אליאן
דופן צפון מערבית של משטרת באסה – צילום: אפי אליאן
חזית משטרת באסה מדרום לצפון - צילום: מורן יונה אליאן
חזית משטרת באסה מדרום לצפון – צילום: מורן יונה אליאן

תמונות נוספות חצר המשטרה

ובסיכומו של עניין

משטרת באסה (משטרת יערה) נשמרה יחסית היטב במהלך שנות חייה ועד ימים אלה. המבנה אמנם עבר שינויים בחלקים פנימיים , אך המראה הכללי נותר אותנטי אם נשווה לתמונות העבר של המיצדית. ניתן לומר שזו אחת מהמצודות שנשתמרו היטב יחסית, אולי מאחר והיתה שנים רבות בשימוש צבאי אשר ידוע כשמרני באשר לתחזוקה והמבנים שברשותו.

בניסיון לברר על עתידה של המצודה לא עלו תוצאות מעודדות, המבנה נטוש כבר כשנתיים שלוש לפחות ברוב חלקיו. לא ידוע על תוכנית שימור או שימוש כלשהי. כעת המבנה נטוש ולא ברור האם עדיין בשיוך למשרד הבטחון או שהועבר זה מכבר לרשות האזרחית כפי שקרה עם מצודות משטרה מסוימות בשנים האחרונות. 

ככל שנדע מידע חדש נפרסם בהתאם. 

להתראות במצודה הבאה במסגרת פרויקט טיגארט!

 

6 מבקרים הגיבו עד כה ב - “ביקור במשטרת באסה 2 | מצדית גדר הצפון – (מושב יערה) | פרויקט טיגארט

  1. מבנה מרתק
    הרבה שנים היה בסיס צבאי ולא אהבו שהתקרבו אליו אזרחים
    כיף לראות שהיום אפשר להכנס אליו

  2. תיעוד יפה מאוד! מבנה שראוי להיות מוזיאון או לכל הפחות בית ראשונים.

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.