מסילת רכבת בקרית מלאכי? | סיפורו של גשר הרכבת הטורקי בכפר אחים

הייתה רכבת בקריית מלאכי? זאת אומרת, מסילת רכבת של ממש בשטח העיר, ולא במרחק של כמה עשרות קילומטרים ממנה? מסתבר שכן, וזה הסיפור שלה

זה אולי נשמע מפתיע, אבל כן!  פעם עברה רכבת ממש בתוך העיר שאנחנו מכירים היום כקריית מלאכי. זה קרה עוד לפני שהעיר בכלל הוקמה, אפילו, לפני שהיתה מעברה.
קו הרכבת העות'מאני, שנפרס מנחל שורק ועד ניצנה שבנגב, עבר בלב האזור והותיר מאחוריו אמנם שרידים מעטים, אך אחד המרשימים שבהם הוא גשר הרכבת הטורקי החבוי בין כפר אחים לקריית מלאכי.

כתב: אפי אליאן | צילומים: אפי אליאן, היסטוריה על המפה

מתי כל זה התחיל בעצם?

הכל התחיל אי שם בהיסטוריה, בתחילת מלחמת העולם הראשונה סללו העות'מאנים קו רכבת חדש כדי להעביר נשק, ציוד ומזון לכוחות התורכים והגרמנים.

הקו נסלל בשנת 1917 בתכנון גרמני וטורקי, וחצה אזורים רבים בשפלת החוף הדרומית. לפי המקורות השונים, הכוונה הייתה להמשיך את המסילה עד סיני ואף לחצות את תעלת סואץ, אך העבודות נעצרו לבסוף באזור ניצנה בלבד.

בדרכו דרומה עבר הקו באתרים מוכרים כמו נחל האלה, נחל לכיש, גוברין ולכיש. באזור שבו שוכנת היום קריית מלאכי, המסילה חצתה את השטח עליו פעל במשך שנים רבות מפעל פקר פלדה, וכיום (2025) שטחי המרכז הלוגיסטי של חברת ORIAN. המסילה עברה דרומה גם בשדות של מושב באר טוביה, מושב כפר ורבורג ואפילו משואות יצחק, ומשם המשיכה לאשקלון ולעזה. במשואות יצחק אגב, קיימים סיפורים ותיקים לפיהם, מבני משק וחקלאות ותיקים נבנו מאותם פסי רכבת שהיו בסביבת המושב. 

גשר הרכבת הטורקי – נחל האלה – צילום: אפי אליאן
גשר הרכבת הטורקי במבט ממערב – צילום: אפי אליאן

סוף מלחמת העולם הראשונה

לקראת סיום המלחמה כבשו פרשי אנז"ק מאוסטרליה וניו זילנד את המסילה מידי הטורקים, כחלק מהקרבות שבהובלת הגנרל אלנבי. הגשר הטורקי נשאר על תילו ונחשב עד היום לאחד המבנים המרשימים שנותרו מתקופת הרכבת העותמאנית.

הגשר שנשאר

הגשר הטורקי שעל נחל האלה הוא אחד השרידים האחרונים שנותרו לקו. הוא בנוי משתי קשתות רחבות שמאפשרות מעבר חופשי של מים בימי החורף. במשך שנים ארוכות שימש הגשר מעבר לכלי רכב חקלאיים והולכי רגל בין פרדסי כפר אחים לאזור התעשייה של קריית מלאכי.

בעשרים השנים האחרונות חל שינוי באזור התעשייה הסמוך שהתרחב מעט,
האירוע המשמעותי ביותר התחולל בחודש במאי 2012 כאשר בסמוך פעל מגרש לפירוק גרוטאות. כחלק מהתרחבות שטח המגרש, הונחה על הגשר פסולת מתכות אשר עלולה היתה לפגוע בגשר ההיסטורי. בשל כך, הועבר  דווח למועצה לשימור אתרים על העניין ופקחי המועצה הגיעו, ופעלו להסיר את הפסולת מול האחראים. באותו ביקור צוין כי האתר מיועד לשימור ולפיתוח כמרחב תיירותי.

תחקיר אודות הגשר בכפר אחים

באפריל 2008 התקיים יום עיון במכללת אחווה בשיתוף מרכז יעקב הרצוג. הארכאולוג יעקב הוסטר מהרשות העתיקות הציג מחקר על שיטת הבנייה של הגשר ומבנים נוספים מאותה תקופה.

כמה מהנגישות הבולטות שעלו בהרצאה:

  • הגשרים נבנו בקו ישר מעל ערוצי הנחלים, גם במחיר של תוואי מסילה מפותל.

  • כמעט שלא נמצאו שרידים למסילה עצמה, מה שמעיד על תשתית פשוטה וזולה שהונחה תחילה. בתקופת המנדט הבריטי נבנה התוואי מחדש.

  • הגשרים נבנו מאבני גיר כבדות שהובאו מרחוק, למרות שבקרבת האתר היה כורכר זמין יותר.

  • בבנייה כמעט שלא נעשה שימוש בחיזוקי ברזל, אף שהדבר היה נפוץ בתקופה.

  • הייתה הקפדה רבה על מראה הגשר, עם אבנים מסותתות ומדויקות בחזיתות החיצוניות.

יום לאחר ההרצאה נערך סיור מודרך אל הגשר בנחל האלה, ומאז הפך המקום לנקודת עניין למטיילים ולחובבי היסטוריה.

גשר הרכבת הטורקי – אופן הבנייה – צילום: אפי אליאן
ניתן דגש על אופיו ומראהו של הגשר – גשר הרכבת הטורקי – צילום: אפי אליאן

שרידים נוספים? אולי, אבל לא הרבה

מעט מאוד נשאר מקו הרכבת עצמו. בעבר עמד גשר נוסף מדרום לגשר העיקרי, ליד משואות יצחק, אך הוא נעלם וטרם ברור מתי ולמה. דרומית משם, לאורך כביש 3, נמצא גשר בטון בעל שתי קשתות שייתכן שהיה חלק מהמסילה, אך הדבר לא מאומת.

ביישוב משואות יצחק נפוצו במשך שנים שמועות שלפיהן חלק מפסי הרכבת המקוריים שימשו כקורות בבניית הרפת והמוסך המקומי. עד היום לא נמצאו לכך הוכחות, אך אולי יום אחד אותר שריד אמיתי נוסף.

האתר ממופה בתוכנות הניווט "עמוד ענן" ו – waze, ניתן להיעזר על ידיהם בבטחה. 

איך מגיעים לגשר

הגישה לכלי רכב מוגבלת ולכן מומלצת בעיקר להולכי רגל ולרוכבי אופניים.

מכפר אחים:

  • להגיע לחניון בית העלמין ומשם להמשיך ברגל דרך יער האיקליפטוס עד הגשר.

  • לחלופין, להיכנס ליישוב, לפנות שמאלה בצומת הראשונה ולהמשיך עד סוף הכביש שמוביל לפרדס. משם הליכה קצרה דרומה.

מקריית מלאכי:

בקיץ בלבד, כאשר זרימת המים בנחל נמוכה. מתחילים באזור תחנת הדלק בתעשייה, יורדים לוואדי וממשיכים לאורך הנחל מערבה. אחרי שני פיתולים הגשר נראה ממרחק.

האתר מופיע בתוכנות עמוד ענן וגם במפות הניווט של וייז.

 

6 מבקרים הגיבו עד כה ב - “מסילת רכבת בקרית מלאכי? | סיפורו של גשר הרכבת הטורקי בכפר אחים

  1. בקיבוץ משמר הנגב נמצאים מספר פסי רכבת תורכיים מקוריים שהוצבו על בית הביטחון שמשמש כמוזיאון מקומי

  2. אני מכיר את הגשר מילדותי נהגנו לשבת על הגשר ןלראות את זרימת הנחל בחורפים של זמנים רחוקים שהיתה זרימה יפה . והמון פעמים בטיולים בסביבה עברנו מעליו חשבתי שמקורו עותמני, בשל הדמיון לגשר ביבנה .., שנים שלא ביקרתי במקום.. מאוד חששתי שהוא נישכח ואף נהרס .. שמח לראות שעדיין עומד במקום ומאוד שמח שהוא מיועד לשימור.

  3. טוב לדעת.

    מה שעשו בעבר אנשים פרימטיביים, כיום אנשים מודרנים לא מסוגלים לבצע אפילו חצי.

  4. סיפור מעניין מאוד !

    מצחיק שזה ממש בתוך העיר ואף אחד לא ראה עד היום.

  5. אפי !!!
    כל הכבוד על הכתבה הנהדרת שלך אח יקר !!!!!!!!!!!!!!
    תבורך !!!!!!!
    אביה.

להגיב על אביתרלבטל

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.