המגדלור על הגבעה הכי גבוהה בעיר | גבעת יונה | אשדוד

קרונות רכבת העומדים בשורה בנמל אשדוד מול גבעת יונה - צילום: אפי אליאן

בחלקה הצפוני של העיר אשדוד, ישנה גבעה שגובהה כ-55 מטרים מעל פני הים. המקום נחשב כהכי גבוה בעיר ומפה הוקמו עליו מספר מבנים ואתרים הקשורים לכך. על הגבעה עומד מגדלור פעיל, שני מגדלי מים וטיילת עם תצפית נפלאה לכל כיווני האויר האפשריים. למקום היסטוריה רבה ועבר לא מעט ידיים במרוצת השנים. ברוכים הבאים לגבעת יונה – המקום הכי גבוה בעיר.

המגדלור שעל גבעת יונה באשדוד - צילום: אפי אליאן
המגדלור שעל גבעת יונה באשדוד – צילום: אפי אליאן

הביקור במקום

למקום הגעתי לאחר חודשים רבים של דחיות , עצם קיום המקום כקרוב למקום מגוריי גרם לי לדחות את ההתרשמות ממנו לטובת אתרים מרוחקים יותר ששמרתי בארסנל האתרים בהם ארצה לבקר ואף לתעד אותם. 

אמש בשעת לילה מאוחרת ודי בספונטניות יתרה אני חייב לציין – הגעתי לגבעת יונה. ההגעה למקום לא היתה כל כך מסובכת הודות לתוכנת הניווט שהובילה אותי היישר לחניון של המקום. 

העלייה היתה מעט תלולה עד לחניון, ושהגעתי אליו עמדתי מול גבעה גבוהה, עליה  ניצב מגדלור פעיל גבוה, שני מגדלי מים ומצפה אחד גבוה. בכניסה למקום ישנו שילוט המסביר על מהותו של המקום ומפה ממשיכים פנימה. 

הדרך מובילה למדשאות גדולות למרגלות אחד ממגדלי המים, שורות ספסלים ושביל תצפית לרוב כיווני האויר. מהמקום נראה במלואו נמל אשדוד המרשים, מסילת הרכבת המובילה את קרונות המשא אל הנמל, מרכזי הקניות , חוף הים לאורכו ושכונות מגורים סמוכות.

קצת על גבעת יונה

יש מספר תאוריות וסיפורים אודות מהותה של הגבעה במקורות ולא רק היהודיים. העיר אשדוד היתה עיר עתיקה הרבה לפני היישוב היהודי והערבי במקום. ברחבי העיר פרוסות עדויות רבות לקיום של מבנים משלל תקופות כגון המצודה של חוף הים (חוף המצודה). הדעה הרווחת היא על קיום קברו של יונה הנביא במקום, זאת לאחר מקורות מהתקופה הערבית במקום. 

במפה משנת 1880 אשר ניתן לצפות בה באתר "עמוד ענן" , ניתן לראות את סימון הגבעה ואת הכיתוב "neby yunis" , מה שפורשן כ"הנביא יונה", על פי המקורות גבעת יונה מזוהה כמקום קבורתו של הנביא, אך עם זאת ישנן עדויות אחרות על קיומו של קבר של שיח' מוסלמי. כידוע הסיפור על יונה הנביא מוזכר בתנ"ך כמי שלוויתן עצום בלע אותו לאחר שזה סירב להפיץ בשורה רעה לתושבי נינוה. על המסורת הערבית המקום קודש כמקום קבורתו ובסמוך לשנת 2000 הוחלט להכריז על המקום כאתרא קדישה לציון מקום קבורתו של יונה הנביא. 

באתר עצמו בוצעו מספר חפירות ארכיאולוגיות אשר האחרונה בהם נערכה בחודש פברואר השנה, שם נחשפו בסמוך לחלקה הגבוה ומעמד התצפית – שרידי מצודה שתוארכה לתקופת בית ראשון. לפי התחקיר הוברר כי התקופה שאליה שויכו השרידים , מתאימים לתקופת מחייתו של יונה הנביא. 

 

המגדלור שעל הגבעה

בעקבות מיקומה וגובהה של הגבעה, הוקם במהלך שנות השישים והיה נקודת אור חיובית לתושבים ולשוכני הים המגיעים אל חופי ישראל. קרן האור הייחודית של המגדלור מגבעת יונה – 3 ניצנוצים בכל 20 שניות היתה מוכרת ואף ליוותה במשך שנים רבות את תושבי העיר בשעות הערב והלילה. בכל עשרים שניות היה מבצע המגדלור סיבוב עם קרני האור הנשלחות ממנו לעבר הים, אך הבתים הסמוכים ובכלל ברחבי העיר שהתרחבה אט אט היו רואים את האור הנוגה לאורך כל הלילה ובכל מזג אויר שהיה. 

המגדלור – גובהו 42 מטרים , עשוי בטון יצוק ובעל עיטורי משבצת בחלקו העליון. על חלקו העליון ישנה נורת המגדלור המסתובבת אך מאירה רק לכיוון הים, מאחוריה עמודי אנטנה שונים ותופי תקשורת שספק אם בשימוש גם היום. במהלך שנת 2010 הופסקה לפתע פעילותו של המגדלור, לאחר בירור הסתבר כי עקב ההתפתחות הטכנולוגית של ניווט האניות ברחבי הים, אין צורך בהכוונה ויזואלית של המגדלור לספינות המתקדמות לנמל הסמוך, אך לאחר תקופה מאוד קצרה בה הושבת, חזר המגדלור לפעילות סדירה מדי לילה וזה עד היום פעיל ומפזר את תאורתו הייחודית לסביבה החשוכה. 

מבנה התצפית שעל הגבעה – שחזור?

המבקרים בגבעה אשר יטפסו את מעלה המדרגות שבין מגדלי המים, יגיעו לפרגולה בעלת כיפה עגולה העומדת על חלקה הגבוה ביותר של גבעת יונה. אך יש סיבה ממשית לתצורת אותו מבנה שנבנה במקום, מסתבר כי עד לשנת 1959 היה במקום מבנה מרובע בעל כיפה עגולה, זהה לסככה שקיימת היום במקום, אך אלמונים השחיתו את אותו מבנה עד לייסוד. בית הכיפה בגבעת יונה הוזכר בלא מעט מקומות ותיעודים, אך אף אחד מהם לא יכול לספר מי אלו שניפצו אותו עד ליסודותיו. ותיקי העיר אשדוד זוכרים את אותו מבנה, אך גם הם לא יודעים לספר כיצד נעלם ביום בהיר אחד. 

גבעת יונה או גבעת יפה?

לפני מספר שנים המקום לא היה כל כך בר ביקור ומנוחה כפי שהיום, עד שהגיע עובד בן עמי ז"ל – אחד מיוזמי הקמת העיר אשדוד כיום, הנ"ל הציב אבן פינה לגן עבור זכרה של אשתו – יפה בן עמי. לפי אותה אבן פינה הוקם במקום הגן הירוק וטיילת התצפית המרהיבה ועל שום כך, קרויה הגבעה "גבעת יפה" שלמרגלות "גבעת יונה". 

מה במקום?

את המקום הייתי מייחד דווקא לצד הרומנטי שבכם. האווירה השקטה, מול חופי הים, האורות הרבים של תחנת הכוח באשדוד והנמל הנשקפים למרגלות הגבעה, התצפית המדהימה לארבעת כיווני האויר – כל אלו מתאימים בייחוד לזוגות הרומנטיים אשר רוצים את הרגעים ביחד לשלווה ואהבה. 

בכניסה למקום ישנו חניון מסודר, עליה לכיוון הטיילת , מדשאות מטופחות , וטיילת עם ספסלים למנוחה וצפייה בסביבה הייחודית. המקום פתוח לכל , בכל שעה ויום. 

טוב אהבנו – איך מגיעים ?

מגיעים לעיר אשדוד, חוצים את העיר לכיוון הנמל ומשם לאיזור א' (רובע א') , מול חוף מי עמי והקניון הישן של אשדוד , פונים לרחוב נורדאו , משם עד לרחוב ז'בוטינסקי עד לפניה לרחוב יאיר או גבעת יונה. 

המקום מסומן היטב בתוכנות הניווט:

  • עמוד ענן
  • WAZE

אם כבר אנחנו בעיר … 

  • מצודת אשדוד ים – מצודת חוף השוכנת על חוף הים באיזור יא' , חוף המצודה – למידע נוסף לחצו פה

גלריית תמונות מהמקום

 

7 מבקרים הגיבו עד כה ב - “המגדלור על הגבעה הכי גבוהה בעיר | גבעת יונה | אשדוד

  1. אמור שני מגדלי מים
    ולא "שתי מגדלי מים"

    כתבה יפה ומאירת עניים על פינות שאינן מוכרות לציבור הרחב

  2. רוב הסיפורים מעידים כי המקום בכלל קבר של שיח מוסלמי. זו הסיבה ככל הנראה שאלמונים השחיתו את הבית שהיה על הגבעה בשנות החמישים.

  3. מקום הבילוי הקבוע שלי בסופי שבוע
    אפשר להיות שם שעותתתתת>!!!!

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.