חוסמסה הינו אתר היושב על גבעה מעט גבוהה מהסביבה והיה מוכר כאתר לא מוצלח לגידולים חקלאיים. שמו נגזר מהשם הערבי "חוסמס" , שהינו סוג האדמה העיקרי ממנו מורכב האיזור – מה שמנע חדירה של שורשים או חדירת מים לגידולים חקלאיים.

בשנות השלושים של המאה הקודמת , נרכשו אדמות החוסמסה על ידי חברת אגרובנק , במטרה ליישב את האיזור שהיה כה קרוב לעיר תל אביב המתפתחת ואף חפרו במקום באר עמוקה מאוד שתשמש את התושבים העתידיים של העיר חולון.

בשנת 1934  הגיע למקום האדריכל יחיאל סגל , וזה תכנן את הקמת הגן מסביב לבאר. לאחר זמן קצר הגיע סניה סירקין, וזה הקים את המבנה שניצב עד עצם היום הזה מעל הבאר, על מנת להכיל את שומר הבאר ומשפחתו. 

לאחר הקמת הבית, מונה שומר והמשפחה הגיעה להתגורר במקום. היות שהמבנה היה אז נקודת תצפית בודדה על שטחים נרחבים של חולות ודיונות, היו מבצעים חברי ארגון "ההגנה" את האימונים שלהם בחולות אלו. דיירי בית המגורים, היו מעדכנים בשלל דרכים מתוחכמות, את המתאמנים בשטח, על תנועה של אויב או אנשים שעלולים לפגוע בסודיות פעילותם. 

בשטח החוסמסה, התקיימו אימוני ירי , אוכסנו סליקים רבים של כלי נשק ותחמושת ואף תותח הדוידקה – שתוכנן במרתפי בית הספר "מקוה ישראל" הסמוך, נוסה בפועל בחולות חוסמסה. 

בסמוך למבנה , עברה "דרך הביטחון" אשר החוסמסה היתה חלק עיקרי בהגנתה ופעילותה. 

כיום במבנה , פועל מוזיאון המתעד את הפעילות במקום והסביבה, בחצר המוזיאון ישנם 2 סליקים, כאשר אחד תת קרקעי שנמצא במקום לפני מס' שנים בטעות , כאשר טרקטור ביצע חפירות תשתית. סליק נוסף – זהה לתת קרקעי הסמוך, הובא לעומת זאת מקיבוץ מולדת לטובת התצוגה במקום. 

בחלקו האחורי של המבנה, עומדים לתצוגה שני משגרי מרגמות ואף הכניסה לבאר ההיסטורית.  

חוסמסה - מבנה המוזיאון - צילום: אפי אליאן
חוסמסה – מבנה המוזיאון – צילום: אפי אליאן

איך מגיעים?

המוזיאון נמצא במרכז גן החוסמסה ברחוב דוד אליעזר, מול הפניה לרחוב מוטה גור בחולון. 

הכניסה למוזיאון מותנית בתיאום מראש, אך הכניסה לגן עצמו חופשית בכל ימות השבוע.