רכבת מלאת ההפתעות ( ביקור במוזיאון רכבת ישראל )

הכניסה למוזיאון הרכבת בחיפה

המקום בו נבקר היום, נמצא בין עשרות פסי מתכת הפרוסים לאורך מדינת ישראל. אי שם בצפון הארץ, פועל בסבלנות רבה מוזיאון המכיל את אוצרות ופריטי הרכבת בישראל. המבנה הראשי שוכן במוסך קטרים ישן שמקורו בתקופת הרכבת החִיג'אזית. קו הרכבת החִג'אזית היתה זו שהעבירה עולי-רגל מוסלמים מדמשק למדינה ולמכה שבערב הסעודית, זאת באמצעות התחנה שעמדה בחיפה. מאותה תחנה היה ניתן אף להגיע לחיפה לדמשק שבסוריה ולעמאן שבירדן – רכבת בין מדינות במזרח התיכון.

ברוכים הבאים למוזיאון רכבת ישראל בחיפה

הכניסה הראשית למוסך הקטרים מהתקופה החִג'אזית
הכניסה הראשית למוסך הקטרים מהתקופה החִג'אזית – צילום: אפי אליאן

בתחילה , קצת על המקום

מוזיאון הרכבת בחיפה לא מוזיאון רגיל , התחבורה הרכבתית בישראל נחשבת כקטנה לעומת מדינות מפותחות אחרות, בהן השימוש ברכבת הרבה יותר מאסיבי מאשר בישראל. אך אם לומר למזלנו, לא היינו היחידים שהתגוררו ופעלו בשטח מדינת ישראל במאות שנים האחרונות, וכך זכינו מן ההפקר בהיסטוריה מקומית, גם אם היא לא משלנו באמת. 

המוזיאון בנוי בעיקרו בתוך מבנה ששימש בתקופה החִג'אזית של הרכבת, המבנה היה חלק מתחנת נוסעים גדולה שהיתה מקור חיבור בין דמשק, מכה בערב הסעודית, עמאן שבירדן ודמשק בסוריה.  הקו היה בעיקר בשימושם של עולי רגל מוסלמים שנעו בין מדינותיהם לערים המקודשות להם. 

התחנה יושבת על מרגלות הר הכרמל ומהווה בפני עצמה כנקודת תצפית ייחודית על העיר, המקום עשיר בפריטים ייחודים לרכבת, כלי עבודה, שלטים, קרונות רכבת ישנים וקטרים בעלי משמעות היסטורית. 

בראשית

מוזיאון הרכבת שוכן בתוך מתחם ששימש לפני עשרות שנים את נקודת יציאה של רכבת העמק, מסילת רכבת שפעלה בין חיפה לדמשק, תוך מעבר בצמח. הכינוי רכבת העמק אינו היה שם רשמי של הקו, אך היה נהוג בפי המקומיים שעשו שימוש באותה רצועת תחנות ביניים ברחבי צפון הארץ. 

כיום קרויה התחנה בה שוכן המוזיאון "תחנת חיפה מזרח" , אשר למעשה אינה פעילה מבחינה ציבורית אלא משמשת בעיקר לעבודות מנהלתיות של רכבת ישראל ולאכסון ציוד כזה ואחר. 

מוזיאון הרכבת הוקם בשנת 1983, זאת ביוזמת כלכלן רכבת ישראל בתקופתו מר אילן פלקוב, ביצוע היוזמה היה בשיתוף מלא מול רכבת ישראל. עד לשנת 2000, היה מאוכסן הציוד בסמוך למוסך הקטרים הותיק , שלידו ביתנים שונים המכילים את הציוד ה"קטן" יותר ושאר הפריטים שנאספו במהלך השנים. 

בשנת 2000 הועברו הכלים הכבדים (הקרונות והקטרים) למתחם חדש בשטח התחנה, אשר כולל בתחומו גם את מוסך הקטרים ששופץ לשם מטרה זו. 

 

מה מוצג במוזיאון?

במוזיאון רכבת ישראל מוצגים מאות פריטים ייחודים שנאספו במהלך השנים לטובת הצגתם במוזיאון,  במקום מוצגים מהפריטים הקטנים ביותר כגון: בולים, עטים, כלי עבודה קטנים, ציוד מכני , פנסי רכבת ישנים ועד לציוד הכבד יותר שכולל מקושים , דגמי רכבות , חלקי מסילה ועוד. 

מחוץ למבנה ישנו גשר גדול העובר מעל מספר מסילות פעילות, בהן חולפות רכבות מדי כמה דקות בין אם רכבות משא או נוסעים ומקביל, בסמוך למוזיאון – קרונות ישנים, ציוד מסילתי רב וקטרי רכבת עם היסטוריה לא קטנה. 

על מה לא לוותר בביקור?

במוזיאון הרכבת מספר פריטים בעלי משמעות היסטורית מרובה, לדוגמא:

  • קטר מספר 102 מתוצרת SAFB  הבלגית, אחד מקטרי הדיזל הראשונים שנחתו באדמת ישראל. 
  • קטר מספר 163 מתוצרת ג'נרל אלקטריק אשר התחיל את דרכו בשירות הרכבת המצרית, אך במהלך מלחמת ששת הימים נפל כשלל והועבר לרכבת ישראל. 
  • קרון אמבולנס מספר 4720 ששימש להעברת פצועים אנגליים, הקרון נבנה באנגליה עבור הרכבת המצרית. 
  • קטר קיטור מספר 10 מסוג 0-6-0 שהינו הקטר קיטור האחרון שנותר בישראל. הנ"ל נבנה על ידי חברת קראוס הגרמנית ושימש לעיתוק ברכבת החג'אזית. 
  • קטר דיזל מספר 212 הידראולי מתוצרת אסלינגן, אשר שימש לעיתוק רכבות ברחבי המדינה. 
פנים מבנה המוזיאון של רכבת ישראל בחיפה
פנים מבנה המוזיאון של רכבת ישראל בחיפה – אפי אליאן

טוב ! איך מגיעים לשם?

מוזיאון רכבת ישראל שוכן ברחוב חטיבת גולני 1 בחיפה. בסמוך לכיכר פייסל. ישנה חניה במקום. הכניסה למוזיאון בתשלום.

המקום פתוח בימים א עד ה, בין השעות 08:30 ועד 15:30. בחודשים יולי – אוגוסט המקום פתוח גם בימי שישי בין השעות 13:00-08:00

לנוחיותכם מפת הגעה למקום: (לחצו על התמונה להגדלה) 

אטרקציה מקורית

מוזיאון הרכבת כמיני אתרים ייחודים נוספים, משמש לא מעט כאתר צילומים לזוגות המתחתנים, המקום מהווה רקע נהדר בצילומים כאלו ונותנים תחושה של היסטוריה וזמנים איכותיים. 

מומלץ! 

גלריית תמונות ממוזיאון הרכבת בחיפה – צילום: אפי אליאן

לצפייה בתמונות הקליקו על התמונה הקטנה, ניתן לדפדף בין התמונות באלבום

 

10 מבקרים הגיבו עד כה ב - “רכבת מלאת ההפתעות ( ביקור במוזיאון רכבת ישראל )

  1. למה לא מוזכר השם אדק ברוננגרבר שפעל הרבה בהקמתו ובולי רכבת הדואר שהוא טרם.

  2. להנהלת המוזאון לטעמי שכחתם משהו ואינו מוזכר כלל בכניסה יש מונומנט בעל עבר היסטורי שבו התבליט של רכבת לא מצויין עליו כלום אשמח לקבל יותר מידע

  3. כמה עולה כניסה למבוגר ? וכמה לילד? האם אפשר להגיע לשם עם הרכבת?

    1. מבוגר (מגיל 18) 30 ₪
      ילד (מגיל 5) 15 ₪
      אזרח ותיק (בהצגת תעודה) 15 ₪
      כוחות הבטחון וההצלה – 10 ₪.
      נכים ונכי צה"ל – 10 ₪.
      סטודנטים – 20 ₪.
      פרוייקט פר"ח (חונכים וחניכים) – 10 ₪.
      עיתונאים – 20 ₪.
      מחזיקי כרטיס חופשי חודשי של רכבת ישראל – 20 ₪.

      אין עצירה של הרכבת במקום אלא בתחנה סמוכה.

  4. המקום נהדר, אך לא מספיק מפורסם למבקרים בעיר וחבל.

להגיב על דיזנגוף סנטרלבטל

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.