שרידי ספינה בת 3,300 שנה ותכולתה התגלו על קרקעית הים התיכון

ד"ר קרנית בכרטן ויעקב שרביט עם הקנקנים הקדומים. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

מדובר בספינה הקדומה ביותר בעולם אשר התגלתה בים העמוק | שרידי הספינה התגלו במרחק של תשעים קילומטר מהחוף הצפוני של ישראל | בתחום מציאת הספינה העתיקה נמצאו גם מאות קנקנים שלמים | הקנקנים יוצגו לציבור הרחב בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של ארץ ישראל ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין שתפתח לסיורים בזמן מוגבל 

כתב: אפי אליאן | צילומים: חברת אנרג'יאן, אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

כתבת וידאו

מדובר בספינה הקדומה בעולם אשר התגלתה בים העמוק. הספינה התגלתה במרחק של תשעים קילומטר מקו החוף הצפוני של ארץ ישראל ובעומק של 1.8 קילומטר לעומק קרקעית הים התיכון. התגלית הדרמטית מלמדת אותנו על יכולת ניווט מרשימה של הקדמונית, יכולת שאפשרה את חציית הים ללא כל קשר עין אל החוף.  מטען הספינה נחשף במהלך סקר סביבתי של חברת הפקת הגז הטבעי 'אנרג'יאן' בקרקעית הים, ונחקר על ידי רשות העתיקות.  בעקבות הגילוי הובילה אנרג'יאן מבצע ייחודי לשליפת דוגמאות קנקנים ממטען הספינה הנדיר. קנקנים אלה יוצגו לציבור הרחב בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י ע"ש ג'יי וג'יני שוטנשטיין שתיפתח לסיורים לזמן מוגבל. 

 

תגלית עולמית! מטען ספינה בן יותר מ3,300 שנה (המאה ה14 – 13 לפני הספירה הנוצרית) המכיל מאות פריטי קנקנים שלמים, התגלה בעומק של כמעט שני קילומטרים על קרקעית הים התיכון.  מטען הספינה המרתק התגלה במהלך סקר סביבתי שגרתי שביצעה חברת הפקת הגז הטבעי אנרג'יאן, המפעילה בישראל את מאגרי הגז 'כריש', 'תנין' ו- 'קטלן'.  פריטי המטען זוהו על ידי חוקרי ראשות העתיקות כמטען גדול של קנקני אגירה כנענים המתוארך לתקופת הברונזה.  מדובר בשרידי הספינה הקדומה ביותר בעולם אשר התגלתה בים העמוק. 

 

ד"ר קרנית בכרטן ויעקב שרביט עם הקנקנים הקדומים. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות
ד"ר קרנית בכרטן ויעקב שרביט עם הקנקנים הקדומים. צילום אמיל אלג'ם רשות העתיקות

בשיחה עם יעקב שרביט, מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות נמסר כי "נראה שהספינה נטרפה כתוצאה ממצוקה אליה נקלעה בסערה ימית, או אפילו באירוע של התקלות עם פיראטים – תופעה שידועה בתקופת הברונזה.  זוהי הספינה הטרופה הראשונה והקדומה ביותר אשר התגלתה עד היום בים העמוק במזרח הים התיכון. הספינה התגלתה במרחק של כתשעים קילומטר מקו החוף. מדובר בסנסציה ברמה גלובלית. התגלית מספרת לנו על יכולות ניווט מרשימות של הקדמונים – יכולות כאלה שאפשרו את חציית הים התיכון ללא כל קשר עין אל החוף, שכן ממרחק כזה רואים רק 'קו אופק' מסביב.  אנו סבורים כי הניווט בוצע על ידם באמצעות גרמי השמיים – משמעו בעזרת חישוב זווית השמש והכוכבים. 

מטען הספינה הקדום ביותר בעולם הידוע בים העמוק. צילום-חברת אנרגי'אן
מטען הספינה הקדום ביותר בעולם הידוע בים העמוק. צילום-חברת אנרגי'אן
הוצאת הקנקן ע"י רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ. צילום-חברת אנרג'יאן
הוצאת הקנקן ע"י רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ. צילום-חברת אנרג'יאן

ד"ר קרנית בברטן, ראש צוות סביבה ב אנרג'יאן מספרת: כחלק מהפעילות השוטפת שלנו לגילוי והפקה של גז טבעי בים העמוק, אנחנו עורכים סקרים לבחינת פרמטרים סביבתיים שונים. סקרים אלו מתבצעים בין היתר תוך שימוש ברובוט תת-ימי הסוקר את קרקעית הים.   

באחד מן הסקרים שנערכו לפני כשנה, זיהינו מראה לא שגרתי של מה שהיה נדמה כמקבץ גדול של כדים אשר הונחו על קרקעית הים. מאחר ואנו נמצאים בקשר שוטף עם רשות העתיקות, העברנו לידיהם את התמונות ואז התברר כי מדובר בתגלית מרעישה, יותר ממה שכל אחד מאתנו יכול היה לדמיין.

חדר הבקרה של הספינה. הקנקנים הוצאו בשלמותם ממעמקי הים במבצע מורכב של חברת אנרג'יאן. צילום: אמיל אלג'ם
חדר הבקרה של הספינה. הקנקנים הוצאו בשלמותם ממעמקי הים במבצע מורכב של חברת אנרג'יאן. צילום: אמיל אלג'ם

חוקרי רשות העתיקות הגיעו לסקור את האתר על גבי הספינה "אנרג'יאן סטאר", אשר מצוידת באמצעים טכנולוגים מרשימים לביצוע עבודות בעומקים אלו. החברה תכננה הליך עבודה מורכב וייחודי, אשר נוהל על ידי מומחים מטעמה לפעילות בים העמוק. החברה אף בנתה כלי עזר אשר איפשר הוצאה של הממצאים בשלמותם תוך סיכון מינימלי למכלול כולו.  

מסקירת האתר ומיפויו באמצעות הרובוט, היה ברור כי מדובר בספינה טרופה באורך של 12-14 מטר. הספינה נשאה במטענה מאות קנקנים שרק חלקם נראו על פני השטח. מתצלומי הרובוט נראה מדובר בקרקעית בוצית אשר קבורה בה גם שכבה שניה של קנקנים, וככל הנראה חלקים מגוף העץ של הספינה קבורים עמוק בתוך הבוץ, כך מספר שרביט. 

לאורך יומיים של הפלגה, נמשו מעומק הים התיכון, לצרכי מחקר על ידי צוות המומחים של אנרג'יאן – שני קנקנים שלמים מצדי המטען, במטרה לצמצם ככל הניתן את ההפרעה באתר שעל קרקעית הים. 

ספינת אנרג'יאן סטאר. צילום אמיל אלג'ם
ספינת אנרג'יאן סטאר. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
רגעי יציאת הקנקנים מהמים בסל מיוחד שנבנה לכבודם. צילום אמיל אלג'ם
הוצאת הקנקן ע"י רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ. צילום-חברת אנרג'יאן
הוצאת הקנקן ע"י רובוט מהמים בעומק של 1.8 ק"מ. צילום-חברת אנרג'יאן

קנקנים מסחריים כמו שאלה שהתגלו במטען הספינה הטרופה, שימשו ככלי קיבול המותאם לטלטול ושינוע סחורה זולה ורמת כמות. כדים אלו בדרך כלל הכילו שמן, יין ומוצרי חקלאות כמו פירות. גילוי של כמות גדולה מסוג הקנקנים במטען ספינה אחת, מעיד על קשרי מסחר ימיים בכמויות משמעותיות מארץ מוצאם, לארצות המזרח הקדום שלחופי הים-התיכון, כך מספר שרביט ומוסיף: זו תגלית סנסציונית: במזרח התיכון מוכרים לנו רק עוד שני מכלולי ספינות מתקופת הברונזה.  הספינה מכיף גלדוניה והספינה מאולו בורון, שתיהן התגלו בסמוך לחופי טורקיה. אך ההבדל בניהן לבין הספינה הנוכחית שהשתיים הראשונות התגלו בקרבת החוף, בעומקים המאפשרים גישה באמצעות 'צלילת מכשירים'. דבר זה הביא להנחה הרווחת שההפלגה בעת ההיא נעשתה מנמל לנמל, באופן המאפשר קשר עין עם החוף. הספינה שהתגלתה כעת, משנה את ההבנה של אופן ההפלגה בעולם העתיק. 

אציין כי הספינה שהתגלתה כעת עד כה במרחק כה גדול, שאינו מאפשר כל קשר עין עם החוף. יש כאן פוטנציאל ענק למחקר: העומק שבו התגלתה הספינה כה רב, כך שהשתמר כאן מכלול שבו הזמן קפא מלכת ברגע האסון. מטען שלא הופרע על ידי מגע אנושי של צוללנים או דיג, או אפילו פעילות של גלים זורמים כפי שקורה במים רדודים.

יעקב שרביט מנהל היחידה הימית ברשות העתיקות
יעקב שרביט, מנהל היחידה הימית ברשות העתיקות. צילום: אמיל אלג'ם
הקנקנים הכנעניים נחשפים לאור יום לאחר יותר מ-3,300 שנה. צילום אמיל אלג'ם
הקנקנים הכנעניים נחשפים לאור יום לאחר יותר מ-3,300 שנה. צילום אמיל אלג'ם
חומר אורגני שהוצא מהקנקנים. התכולה תעבור למחקר. צילום אמיל אלג'ם
חומר אורגני שהוצא מהקנקנים. התכולה תעבור למחקר. צילום אמיל אלג'ם

שאול צמח, מנכ"ל אנרג'יאן ישראל מתייחס להחלטת החברה להוציא לפועל מבצע כה מורכב לטובת הוצאת ממצאים ארכיאולוגיים מעומק הים: "הקשר עם רשות העתיקות הוא חלק בלתי נפרד מהחיבור של אנרג'יאן אל הקהילה ומייצג את המחויבות שלנו לחברה ולסביבה. במשימה המורכבת הזו הצוותים שלנו הוכיחו מקצועיות יוצאת מגדר הרגיל, ואנו שמחים להיות שותפים לתגלית משמעותית בסדר הגודל הזה".

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות, "על רקע חשיבות התגלית, החלטנו להציג את הקנקנים הכנעניים שהוצאו מעומק הים ולספר את סיפורה הייחודי של הספינה לציבור, במסגרת פתיחת הקריה הלאומית לארכיאולוגיה ל"סיור טעימות" בקיץ הקרוב. זו תהיה הזדמנות לקבל הצצה למבנה הייחודי, לפסיפסים ולמעבדות, עוד לפני הפתיחה הרשמית לקהל, שצפויה בהמשך, במרכז מבקרים גדול ומרהיב. אני מודה לחברת אנרגי'אן על הערנות בזיהוי המטען הקדום ועל הקצאת המשאבים אשר אפשרו תובנות ראשוניות על מטען הספינה הנדיר".

הקנקנים ותכולתם עברו למחקר במעבדות רשות העתיקות בירושלים. צילום: אמיל אלג'ם
הקנקנים ותכולתם עברו למחקר במעבדות רשות העתיקות בירושלים. צילום: אמיל אלג'ם
רשות העתיקות תציג לקהל בקיץ ממצאים מהספינה בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של אי. צילום אמיל אלג'ם
רשות העתיקות תציג לקהל בקיץ ממצאים מהספינה בקריה הלאומית לארכיאולוגיה של אי. צילום אמיל אלג'ם

הרשמה לסיורי טרום הפתיחה של הקריה הלאומית לארכיאולוגיה של א"י, בה יוצגו הממצאים הנדירים לקהל – באתר רשות העתיקות.

מה דעתך על הפרסום שלנו? נשמח תשתפו אותנו!

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.