עין סטף היה יישוב חקלאי עתיק שהיה בפעילות לאורך תקופות רבות ברחבי ההיסטוריה. הסטף מתפרס על שטח עצום הגובל עם בירת ישראל – ירושלים ועד לאיזור צובה , אורה ואבן ספיר הסמוכות לבית שמש. מהמקום ניתן לצפות בעשרות יישובים באיזור ירושלים, מפאת הגובה העצום. 

עין סטף גם מוכר כעין ביכורה, אשר מהווה גם שמה של נקבת המעין הצפונית, אך שמה נגזר משום שבשנת תש”ח (1948)  , ניסו אנשי ארגון הלח”י להתיישב במקום ולהקים מעין כפר חקלאי , המבוסס על התשתיות העתיקות במקום. הדבר כאמור היה לאורך זמן קצר מאוד ולא החזיק מעמד יותר מדי זמן ונעזב בשנת 1955. 

בעין סטף כמויות אדירות של היסטוריה ושרידים ישנים של כלל מבנים וכלים אשר שימשו לאורך תקופות רבות את התושבים שהפעילו את הכפר. במקום נמצאו שרידים אף לפני כ-5000 שנה ויותר, כאשר בוצע בהם שימוש לאורך כל השנים. ייחודו של הסטף הוא ריכוז של תקופות כה רבות במקום אחד אשר עדיין פעילים חלקית גם בתקופה הנוכחית.

ההתיישבות האחרונה במקום היתה זמן קצר לאחר שנת 1948, כאשר ניסו תושבים במדינה הצעירה להתגורר במקום, לפני שנת 1948 התגוררו במקום ערבים אשר גרו שם מספר דורות ולפניהם אף מהתקופה הביזנטית , התקופה הממלוכית והותיקה ביותר – התקופה הכלכוליתית.  

 

איך מגיעים? 

לבאים מכביש 1 לכיוון ירושלים , במחלף הראל פונים ימינה לכיוון הגן הלאומי “הקסטל”, משם ממשיכים לאורך הכביש 3965 עד שמגיעים לצומת הר איתן, שם פונים ימינה לכביש 395 ומגיעים לשמורת הסטף. 
יש חניון במקום. 
הכניסה למקום חופשית ללא כל תשלום. המקום פתוח בכל ימות השבוע. 

הורדת מפת טיול בשמורת הסטף מאתר קרן קיימת לישראל – הורדה

למידע נוסף ותמונות מהמקום – פה