איזור בית שמש לא מפסיק להפתיע את אנשי רשות העתיקות! מערכת מים עתיקה שלא נראתה כדוגמתה נחשפה בחפירות בצמוד לבאר מים חיים
כתב: אפי אליאן | צילומים: מיכל הבר, אסף פרץ
ממצא ייחודי ואולי גם בלעדי עד כה באיזור בית שמש! מערכת מים חיים תת קרקעית ובסמוך לה באר מים נחשפו בחפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות בסמוך לכביש 38 ובית שמש. את העבודות במקום מבצעים במסגרת עבודות הרחבה ושדרוג של כביש 38 על ידי חברת נתיבי ישראל. את העבודות במקום חופרים אנשי רשות העתיקות בשילוב חניכי המכינות הקדם-צבאיות פארן וחינתון.
וידאו
קישור לצפייה בוידאו באמצעות youtube בקישור הבא
במסגרת עבודות הרחבה של כביש 38 המבוצעות על ידי חברת נתיבי ישראל בשטח שמצפון לכניסה הראשית לרמת בית שמש (שדרות נחל צאלים) , נחשפו בשבוע האחרון על ידי רשות העתיקות באר מים מרשימה המתוארכת לתקופה העותמאנית, כאשר לידה מערכת מים משוכללת תת קרקעית.
באתר החפירות נחשפה באר גדולה שקוטרה נמדד בכ-3.5 מטר. הבאר חפורה לתוך מפלס מי-תהום שהם כיום עמוקים כשני מטרים תת פני השטח. בצמוד לבאר קיים חלל תת-קרקעי קטן ולו תקרה בצורת קמרון. החוקרים ברשות עתיקות מספרים כי עד כה מדובר במבנה יחיד מסוגו באיזור יהודה. על פי ההערכות מדובר במבנה ששימש לאגירת עודפי המים מהבאר.
באר זו מתווספת לסדרת בארות שתועדו במהלך השנים לאורכו של כביש 38. גם בימינו כיום ניתן להבחין בקלות יתרה בקיומם, זאת בזכות עצי דקל סביבן וצמחית מים משגשגת מעליהן. מראה זה משמר למעשה את אחד ממאפייניה הפיזיים של הדרך ויש בו כדי לתרום לשחזור הנוף הקדום של גזרת גבעות יהודה.
מיכל הבר, מנהלת החפירה באתר מטעם רשות העתיקות מספרת על כביש 38 שמחבר בין שער הגיא עם בית גוברין ומהווה כיום כאחד מצירי האורך המרכזיים במדינה. הכביש מהווה למעשה מסדרון בין צפון לדרום וכזה הוא היה במהלך תקופות רבות וקדומות בהיסטוריה של הארץ. לאורך הציר הזה נבנו לאורך הדורות אתרים , כפרים חוות ואף מנזרים, כאשר בניהן משגשגות תחנות דרכים. על פי הערכת המומחים – התקנה של בארות כאלו שנחשפו עד כה , נעשתה בתקופות שונות במטרה לספק את צרכיהם של ההולכים בדרך ושל אלו שחיו לצידה. הבארות הללו היו בתחזוקתם הקבועה של הדיירים מאחר שהבארות היו מקור בלעדי של מים חיים. מחשיפת הבאר האחרונה ניכר כי אף מנעו בשיטות הנדסיות מתוחכמות את התייבשותן.
עמית שדמן – ארכאולוג מרכז ברשות העתיקות מסר בתגובה לבאר הייחודית כי חשיפת האתר וחשיבותו בנוף מעמידים בפני מתכנני הכביש ורשות העתיקות אתגר גדול , זאת במטרה ובשאיפה למצוא את הדרך לשמר את האתר ובמידת האפשר גם לפתחו כחלק משיקום הנוף בצד הדרך.