קטר ח.ח.אי – H7 , הקטר מנהריים

קטר חברת חשמל ארץ ישראל H7 - צילום: אפי אליאן

הקטר שבתמונה נראה די חריג ביחס לקטרים שאנו מכירים מהרכבות המודרניות. כפי שנראה בתמונה, הוא גם די קטן, מה שאומר שגם המסילה עליה נסע, היתה צרה מהרגיל.

מתוך עמוד ה instagram של היסטוריה על המפה 

קטר חברת חשמל ארץ ישראל H7 - צילום: אפי אליאן
קטר חברת חשמל ארץ ישראל H7 – צילום: אפי אליאן

למרות קו הרכבת הסמוך לו ולתחנת הכוח נהריים, נספר שמדובר בקטר למסילה צרה אשר היה אחד מעשרה קטרים דומים שהובאו לפלשתינה של ארץ ישראל בשנת 1928, על מנת לסייע בהקמת תחנת הכוח ההידרו-אלקטרית נהריים.

הקטר שבתמונה, מספר 353, יוצר בשנת 1917 בלידס, בריטניה וכבר שם לקח חלק במלחמת העולם הראשונה בצרפת.

הקטר, היה מסיע קרוניות קטנות על מסילה צרה לאתר הבניה של תחנת הכוח ובכך הקל על עבודות ההקמה.

כידוע, בשנת 1948 עם פרוץ מלחמת העצמאות, נתפסה תחנת הכוח נהריים על ידי הירדנים. מפעל ייצור החשמל נבזז וניזוק על ידי הכוח הירדני שפלש למקום, כתוצאה מכך הופסקה פעילות ייצור החשמל.

מאז הקטר וציוד נוסף נעלמו מהעין, עד שנת 1992, כאשר חבר קיבוץ גשר השקיף לעבר הצד הירדני של נהר הירדן, אז הבחין בגוש מתכת מוזרה. בבדיקה שביצע גילה כי מדובר באחד מהקטרים שבנו את נהריים. מפה, הפך עניין חילוץ הקטר למשימה סודית ומרובת משתתפים, כאשר עם חתימת הסכם השלום עם ירדן שנתיים לאחר מכן, חזר הקטר לביתו.

שרידי הקטר הועברו אחר כבוד לסדנת שיפוץ בקיבוץ עין שמר, שם בשיתוף עם אנשי המלאכה של חברת חשמל שוקם לתפארת הקטר מהנהריים.

בשנת 2004, חזר קטר ח.ח.א”י H7 לפסי הרכבת הצרה בגשר של נהריים. ועוד ניצב שם עם שרשרת קרוניות בגאווה וסגירת מעגל כבוד, לראשוני העוברים בחברת החשמל ולבוני הארץ.

זהו סיפורו של קטר חברת חשמל ארץ ישראל – H7.

לעוד פרסומים, הצטרפו לעוקבי עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה כאן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.