שער הגיא , צוואר הבקבוק בדרך העולה מן השפלה אל ירושלים.
במלחמת העצמאות, שיירות שלמות חלפו בנתיב זה בדרכם אל ירושלים, מתוכם רבים לא חזרו לביתם בשל מתקפות רבות של האויב אשר ארב להם בצידי הדרכים.
מתוך עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה
במהלך שנות העשרים של המאה הקודמת, התארגנו אגודות שיתופיות ביישוב היהודי בפלשתינה א”י הסעת נוסעים ומטענים לירושלים. השיירות הראשונות לבירה, היו באמצעות אוטובוסים ש”מוגנו” באמצעות רשתות ברזל על חזית הרכב, כנגד רימוני נפץ.
בהמשך, כאשר הבינו שהמיגון אינו עומד נגד המתקפות וכי רבים קיפחו את חייהם, החלו למגן את האוטובוסים בצורה מלאה, מהשלדה ועד לגג, כאשר גם חלונות האוטובוס הפכו לחרכי ירי. בכל אוטובוס נסעו שני נהגים, לכל מקרה ואף הוכשרו לשאת נשק. לצערנו, חרף המיגון והיכולות, רבים נפגעו ואף נרצחו בדרכם לירושלים וממנה.
בתמונה: אחד מהאוטובוסים המשוחזרים שפעלו בקו בין ירושלים לבירה.
המשוריין שבתמונה למטה, רכב משוחזר כפי שהיו בראשי השיירות העולות לירושלים הנצורה.
בנוי על בסיס של משאית תובלה, כאשר תא הנהג והמנוע כוסו בלוחות פלדה. הדפנות בנויות מלוחות מתכת ובניהן לוחות עץ לעצירת הקליעים, בכל משוריין כזה נסעו שמונה לוחמות ולוחמים חמושים, ונהגו היה אף לוחם בפני עצמו. על חזית המשוריין, הותקן בולם לפריצת מחסומים אשר תוכנן בידי – זרובבל הורוביץ, אשר אף הוא נהרג בהמשך בקרב שיירת נבי דניאל, אז עוטר באות הגבורה.
משאיות משוריינות אלה ופורצי הדרך, הצליחו פעמים רבות לעלות ולרדת מירושלים ללא פגע, ובכלל, עם תום המלחמה, שימשו את הלוחמים להקמת הגדוד המשוריין הראשון של חטיבה 7 בצבא הגנה לישראל – חמ”ש – חיל משוריינים א’ – גדוד 73.
לעוד פרסומים, הצטרפו למעקב אחר עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה כאן