במהלך חפירות באתר הארכאולוגי מגדל הסמוך לכנרת נחשפו כלי ברונזה עתיקים ובניהם "מחתה" (כלי לטיפול בקטורת ובגחלים). באיזור בו מתקיימות החפירות תוכנן להיבנות מלון.
כתב: אפי אליאן | צילומים: איאד בשארת , קלרה עמית, יעל יולוביץ , רשות העתיקות , SKYVIEW, מרכז המבקרים מגדלא
כלי פולחן מברוזנה עתיק נחשף במהלך חפירות שמתקיימות כבר מספר שנים באתר הארכאולוגי מגדלה הסמוך לכנרת. הכלי – "מחתה" הינו כלי אשר נועד לטיפול בקטורת ובגחלים בוערות ומשמש להעברתם ממקום למקום. הכלי , מעוטר היטב נחשף בסמוך לכד העשוי ברונזה והועבר לשימור ותחקיר במעבדות רשות העתיקות.
הממצאים המדוברים נמצאו בשטח אשר מיועד לבניית בית מלון בחוף מגדל אשר ליד הכנרת , השטח הינו בבעלות חברת ארק ניו גייט.
קצת על ה"מחתה"
המחתה נחשבת כאחד מ"כלי השרת" אשר בעלי קדושה בעבודת בית המקדש. המחתה היתה בשימוש הכוהנים במקדש והתפקיד העיקרי היה להעברת הקטורת והגחלים ממקום למקום במהלך טקסים במזבח הקטורת.
משמעות המילה "מחתה" מגיע מפעולת התחייה בגחלים – הגברת חום הגחלים באמצעות הזזתם וניעורם והיא אף מוזכרת בספר שמות פרק כ"ז , "ועשית את המזבח … ועשית סירותיו לדשנו ויעיו ומזרותיו ומזלגותיו ומתחתיו, לכל כליו תעשה נחשת…"
המחתה מופיעה באומנות היהודית ככלי שכיח מכלי בית המשפט וזאת לצד המנורה האתרוג והלולב.
בשיחה עם דינה אבשלום גורני , מנהלת החפירה מטעם רשות העתיקות באתר מגדלא , מספרת דינה כי המחתה שנמצאה תוארכה למאה השניה לספירה הנוצרית וזו מצטרפת לכ-10 מחתות בלבד שנמצאו עד כה באתרי עתיקות בארץ מתקופת בית שני.
בעת תחילת המחקר סברו כי המחתא שימשה רק ככלי פולחני לשם טיפול בגחלים וקטורת בעת טקסים פולחניים, אך במהלך השנים – לאחר שנמצאו גם מחתות ללא שום קשר פולחני הוברר כי המחתה שימשה גם ככלי יומיומי במלאכה היומיומית.
בעת חשיפת המחתא והכד העתיק, היו השניים מונחים אחד בסמוך לשני על רצפת אבן בתוך אחד מהמחסנים הסמוכים למזח של מגדל. חוקרי רשות העתיקות משערים כי כלים אלו נשמרו כבעלי ערך עבור משפחה מהיישוב היהודי של מגדל ואוכסנו במקום, או שהיו אולי בשימוש יומיומי בידם.
במהלך החפירות הנרחבות של רשות העתיקות באתר בשנים האחרונות , אשר נוהלו בידי דינה אבשלום גורני וערפאם נג'אר יחד עם מרסלה ספטה מאוניברסיטת מקסיקו, נחשף במגדל יישוב יהודי שתוארך לתקופת בית שני. בשטח היישוב נמצאו שרידים רבים של בתי היישוב, מקוואות טהרה , רחובות , שוק ואף מתקני תעשיה. במרכז העיר נמצא אף מבנה של בית כנסת עתיק אשר קירותיו עוטרו בטיח צבעוני. במרכז חדר הקריאה נמצאה אבן רבועה המדמה את בית המקדש בירושלים ועל צידה האחד של האבן , מופיע עיטור מנורה בעל שבעת קנים.
בית הכנסת תוארך למאה ה-1 לספירה הנוצרית , בימים בה פעל בית המקדש בירושלים. בית הכנסת המדובר הינו השביעי מתקופה זו שהתגלה עד כה בארץ.
לדברי איאד בשאראת , ארכאולוג רשות העתיקות "ההתרגשות של המתנדבים החופרים במקום היתה עצומה , הם לא נרגעו מכך שהכלים שנמצאו חיכו ממש מתחת לשטח כ2000 שנה. אפילו אנו – החופרים הותיקים התרגשנו מאוד, לא כל יום נחשפים ממצאים נדירים כאלו ועוד במצב השתמרות טוב כל כך.
ערפן נג'אר – מנהל החפירה באתר מטעם רשות העתיקות אומר כי במטמון מימי מרד בר כוכבא שמצא יגאל ידין במערת האגרות במדבר יהודה, נמצאו מחתה ופך דומים לאלו שנמצאו במגדל. בגליל נמצאו מחתות גם בבית צידה, בטייבה ובוואדי חמם. בסך הכל מדובר בממצא נדיר בגליל ובארץ בכלל.
קצת על מגדל
מגדל , ובשמה הייכוני "טריכאי" שפירושו "מקום המחלת הדגים" דבר המרמז על מקור פרנסתם של תושבי העיר בתקופת פעילותה לפני כ-2000 שנה. מגדל היתה יישוב גדול בתקופה הרומית הקדומה ואף מוזכרת במקורות היהודיים. בתקופת בית שני היא שימשה כבסיסו העיקרי של יוסף בן מתתיהו אשר לחם ברומאים בגליל.
עדויות על קיומה של מגדל מופיעים גם במקורות הנוצרים שכן המסורת הנוצרית מספרת שמדובר במקום הולדתה של מרים המגדלית. מרים היתה מהתומכים המרכזיים של ישו ואף נודעה כשליחת השליחים.
על פי ספרי הבשורה מרים היתה אחת מהנשים שנכחו בצליבתו של ישו ובקומו לתחייה.
האתר הארכאולוגי
האתר ממוקם בסמוך ליישוב מגדל שבצפון הכנרת , האתר פתוח למבקרים ומציע אף סיור בשרידי היישוב העתיק.