קטע אמת המים המופיע בתמונה, הינו רק חלק קטן מאמת מים שפעלה מאזור תל-גזר ועד לעיר רמלה.
מתוך עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה
האמה, מתוארכת לשנת 716 לספירה הנוצרית ועל פי אופי הבניה והזמנים, סבורים החוקרים כי מי שאחראי להקמתה היה סולימאן בן עבד אל מלכ
האמה ברובה, בנויה מאבני גוויל, זאת אומרת אבנים שלא סותתו באופן מיוחד לשימוש זה. דפנות האמה לעומת זאת, הוקמו מאבני גיר מסותתות, זאת על מנת למנוע חלחול של המים אשר זרמו באמה.
כפי שניתן לראות, בכל מספר חלקים, קיים פתח עליון, אשר דרכם היה ניתן לבצע עבודות תחזוקה או הוצאת מכשולים בעת הצורך.
לפי מידות האמה והמשקעים שנותרו על דופנותיה, סבורים החוקרים כי כמות המים שזרמה באמה היה כ-17,000 מ”ק מים לכל יממה. כמות מכובדת מאוד לטכנולוגיית העברת המים באותה תקופה.
האמה, לא היתה חשופה בכל השנים כפי שאנו רואים אותה היום, בשנות התשעים ביצעו חפירות בסמוך לתוואי האמה באזור מושב ישרש, ליד מושב מצליח ואף בסמוך לקו הרכבת העובר בחלקם האחורי של מושבים אלה
כאשר החלו בעבודות ההקמה של כביש 6 על ידי חברת דרך ארץ בשנת 2001, חשפו חלק נכבד מאמת המים אשר חצתה את תוואי הכביש החדש.
לאחר חקר האמה באזור, הוחלט לשמר את האמה בחלקה המערבי והמזרחי מעבר לכביש לטובת המבקרים.
בעבר, היה שער אשר דרכו היה ניתן להגיע לאמה , מספר מטרים לפני הכניסה לתחנת הדלק המערבית (לדרום) בכביש 6, אך מסיבות שטרם הצלחנו לקבל תשובות עליהן, הונחו ביטונדות במעבר.
אך עם זאת, נמסר לנו כי ישנה דרך עפר המובילה מחלקה האחורי של תחנת הדלק ועד לאמת המים המערבית.
לעוד פרסומים, הצטרפו לעמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה כאן