המחסום בכפר ורבורג (1948)

מחסום כפר ורבורג - צילום: עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה

החולפים בכביש 3 מקרית מלאכי דרומה לאשקלון, בטח ראו לא פעם שרידי בטון וברזל חלוד בכניסה למושב כפר ורבורג. ובכן רבותיי, לא מדובר במונומנט פשוט אלא בשריד אמיתי לקיומה של הישרדות מלחמת העצמאות ב-1948.זהו סיפורו

מתוך עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה 


ב12 לחודש מאי שנת 1948.שלושה ימים בלבד לפני פלישת הצבא המצרי למדינת ישראל הצעירה, גדוד 53 של חטיבת גבעתי מתיישב במושב באר טוביה.
עם הגעת הידיעות המודיעיניות על הפלישה המתקרבת ממג’דל (אשקלון היום) של המצרים צפונה, עלתה סבירות כי האויב יבחר לנוע על הציר של כביש החוף או לחילופין בכביש למסמיה.
אנשי הגדוד נשלחו במידית לאתר נקודה להקמת מחסום כנגד המצרים.
לאחר סקירת השטח מצאו שהמקום הטוב ביותר הינו בין כפר ורבורג לגשר נחל גוברין.

מחסום כפר ורבורג - צילום: עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה
מחסום כפר ורבורג – צילום: עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה

חבלני הגדוד הטמינו מטענים על עמודי התמך של גשר פריזר, מלכדו את הגשר באמצעות חביות מלאות חומרים דליקים.
בצידי הכביש הוטמנו מאות מוקשים, שיני דרקון (עשויים בטון) הותקנו בכל טווח הכביש וצידיו,
בנוסף, קירות בטון בכביש שנועדו להאט את התנועה ולסיום: 17 חביות נפץ שחוברו יחדיו למנגנון פיצוץ.
מה נאמר, אין סיכוי שהאויב היה עובר את המחסום הזה בשלום, רק מה, למרבה המזל – המחסום לא נדרש להוכיח זאת,

מחסום כפר ורבורג - צילום: עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה
מחסום כפר ורבורג – צילום: עמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה


האויב המצרי נבלם עוד בצומת ג’וליס – כשבעה קילומטר דרומה. ואילו המחסום נשאר מיותם בסופו של דבר ופורק עם הזמן.
אך קירות הבטון ומתקן הברזל של המחסום נותרו במקומם והם לעדות היסטורית למחסום המגן של חטיבת גבעתי במלחמת העצמאות.

לעוד פרסומים, הצטרפו לעמוד האינסטגרם של היסטוריה על המפה כאן